Jan Ovind, Javad Parsa

Sunn og enkel nistemat på stranden

Publisert: 2015-07-22 12:32

Sommerværet i Norge har vi fått erfare at kan være svært ustabilt. Men når solen titter frem og du kan løpe til stranden, hva skal du ha med deg av nistemat som tåler varme uten at det sprenger kaloribudsjettet?

Det er enkelt å ta med en boks salte kjeks, potetgull og brus på stranden. Da kan stranddagen fort bli en usunn dag, og en oppblåst dag! Det vi helst vil ha med er lett og sunn mat som ikke krever mye forberedelse. Noe som passer til store og små, og som tåler sommervarmen. Her er vår liste over enkle, sunne ting du kan pakke i strandbagen.

Sandwhich

Lag en sandwhich av to grove brødskiver, og fyll den med det du ønsker. Tips til oppskrifter med godt og sunt pålegg: Brød med cottage cheese og eple, brød med roastbeef og løk, brød med tunfisksalat.

Fruktsalat

Mat.no

En salat av frukt er helt supert for stranden! Skjær opp det du har liggende av frukt og bær, og ta det med i en boks. Om du ønsker et litt mer mettende måltid kan du pakke med en boks vaniljekesam. Oppskrift på fruktsalat: Fruktsalat med vaniljekesam.

Fullkornswraps

Matprat.no

Det fine med wraps er at de er enkle å fylle med noe sunt, enkle å pakke sammen og ta med seg. Her er det mange muligheter. Du kan fylle de med gårsdagens kyllingmiddag, tacorester, eller bare grønnsaker og cottage cheese. Tips til oppskrifter: Grove fenalårwraps, wraps med kesam og kylling, spinatwraps.

Kjøleskapsgrøt

Midtun, Guldberg, Broch

Kjøleskapsgrøt er tingen for de med dårlig tid, i tillegg er disse oppskriftene sunne og næringsrike, og de er geniale å ha med som niste. Men de krever forberedelse dagen før. Les oppskriftene på frokostgrøtene her.

Smoothie

food.com

Om du har blender hjemme er det superenkelt å mikse sammen en sunn og deilig smoothie som du kan ta med deg. Fyll blenderen med ananas, sitron, banan og fryste bær, og du har nesten fylt 5 om dagen kvoten! Her er noen oppskrifter på enkle og deilige smoothies: Jordbær og yoghurt smoothie, bringebærsmoothie, mangosmoothie med ingefær.

Ønsker du noe enda enklere? Her er sunne mellommåltider du kan ta rett fra kjøleskapet og i sekken:

  • En boks knekkebrød og en tube smøreost
  • En kurv jordbær og blåbær
  • En avokado delt i to og en skje
  • Epler og bananer
  • Yoghurt med müsli
  • Cherrytomater

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Føl deg mett uten å overspise
Drinkene med færrest kalorier

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her