Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Veggie snack bokser
 

KJØTTFRITT: Knorr sine rett i koppen måltider inneholder omtrent like mange kalorier som to brødskiver med margarin og pålegg. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist. 

Matspaner: Knorr Veggie Snack

Kaloriinnholdet tilsvarer omtrent to brødskiver med lettmargarin og pålegg, og Matspaneren mener det er et helt greit alternativ til dagene man har glemt nistepakken. 

Planteføde er i vinden som aldri før og tilbudet av vegetariske alternativer til både ferdigmat og halvfabrikata har økt den siste tiden. Det er også ventet at det kommer mange vegetariske matvarer i handelen nå i februar. 

Jeg kommer til å ta en titt på flere av disse, men først ute er Knorr sin Veggie Snack som er en type rett-i-koppen.

Innhold:

Knorr Veggie Snack kommer i tre forskjellige varianter med litt ulikt innhold, men felles er at de inneholder korn eller belgfrukter, krydder, og større biter grønnsaker enn det vi vanligvis forbinder med rett-i-koppen slik som for eksempel nudelretter og supper. Oriental Bulgur inneholder blant annet bulgur, kikerter, couscous og grønnsaker. Mediterranean Couscous inneholder først og fremst couscous og grønnsaker, mens Indian Lentil inneholder linser, ris og grønnsaker. Alle typene inneholder ulike krydderblandinger, palmefett, sukker og salt.

Orienatal bulgur innhold
 

UKOKT: Boksen inneholder lite mettet fett fra palmeolje, lite salt og smaker greit ifølge Matspaneren. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist. 

Rettene tilberedes ved å helle kokende vann opp til linjen inne i begeret, røre rundt med en skje, dekke til med lokket og la det stå og svelle i 5 minutter. Enkelt, med andre ord.

Hva smaker det?

Jeg har ikke funnet den indiske varianten ennå, og det er litt synd, for den kunne jeg tenkt meg å smake på. Men jeg har smakt de to andre.

Dette er jo hurtigmat, og må tas for det er. Du kan altså ikke forvente noen uforglemmelige kulinariske høydepunkter, men rettene er godt krydret, ikke for salte, og smaker greit som et kjapt lite måltid. 

Det kan passe til lunsj sammen med en frukt eller lignende. Det er også plass til litt ekstra grønnsaker på toppen av begeret hvis du vil piffe opp retten med for eksempel litt hakket vårløk og noen cherrytomater. 

Alt i alt, et enkelt måltid som det kan være greit å ha stående på kontoret til de dagene jeg har glemt nistepakken.

Hvor sunt er det?

Korn, belgfrukter og grønnsaker er vel og bra. Saltinnholdet er nokså lavt til ferdigmat å være, og det er positivt. 

Fettkilden som er brukt i produktene er palmefett, men fettinnholdet er heldigvis relativt lavt. Palmefett inneholder mye mettet fett og er ikke spesielt bra å spise så mye av, men palmefett har gode matlagingsegenskaper og tåler høy varme, og brukes derfor fortsatt en del i ferdigmat og halvfabrikata. Produksjonen av palmefett kan også være beheftet med etiske problemstillinger som avskoging av regnskog som kan være en trussel mot både klimaet, dyreliv og urbefolkninger. 

Det står både på boksen og på nettsiden til Knorr Veggie Snack at Unilever (produsenten bak Knorr) fremmer bærekraftig palmeolje. 

Oriental bulgur ferdig
 

KOKT: Topp gjerne boksen med ekstra grønnsaker eller ta en frukt til dessert så blir det lille måltidet enda sunnere ifølge Matspaneren. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist. 

Knorr Veggie Snack inneholder både litt proteiner og fiber, og holder deg mett i alle fall en liten stund. Energiinnholdet i et beger ligger på cirka 300 kcal, som tilsvarer energiinnholdet i to skiver brød med lettmargarin og pålegg. 

Veggie Snack er et helt greit måltid når du trenger noe kjapt, og de kan gjøres litt sunnere hvis du topper med ekstra grønnsaker eller tar en frukt til dessert, men med litt planlegging kan du sikkert lage deg både en bedre, sunnere og billigere lunsj selv.

Pris: cirka 40 kroner for et beger.

Flere matspanere finner du på @matspaneren på Instagram eller på Vektklubb

Næringsinnhold, per 100 gram og per porsjon:

• Oriental Bulgur: 115 kcal, 2,5 gram fett hvorav 1,2 gram mettet fett, 18 gram karbohydrat hvorav sukkerarter 3,1 gram 4 gram protein, 2,5 gram kostfiber og 0,42 gram salt. Et beger gir 291 kcal, 6,3 gram fett, 46 gram karbohydrat, 10 gram protein, 6,3 gram kostfiber og 1,1 gram salt.

• Mediterranean Couscous: 123 kcal, 3,7 gram fett hvorav mettet fett 1 gram, 17 gram karbohydrat hvorav sukkerarter 4,4 gram, 3,7 gram protein, 2,1 gram kostfiber og 0,31 gram salt. Et beger gir 310 kcal, 9,3 gram fett, 43 gram karbohydrat, 9,3 gram protein, 5,3 gram kostfiber og 0,78 gram salt.

• Indian Lentil: 120 kcal, 3,1 gram fett hvorav 1,9 gram mettet fett, 17 gram karbohydrat hvorav 2,1 gram sukkerarter, 4,7 gram protein, 3 gram kostfiber og 0,5 gram salt. Et beger gir 296 kcal, 7,6 gram fett, 42 gram karbohydrat, 12 gram protein, 7,4 gram kostfiber og 1,2 gram salt.

Tidligere Matspaner-artikler: 

Matspaner av Buer Ferske tacolefeser: – Et smartere valg enn andre tacolefser

Matspaner av Lofoten Proburger: – Usikker på om den er sunnere enn andre fiskekaker

Matspaner av linse- og ertepasta: – Et sunt valg for alle