Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Matspaneren: 14-serien fra Tine

Enkle, raske og sunne mellommåltider som du kan finne i butikken, på kiosken eller på bensinstasjonen når du er på farta, kan vi ikke få for mange alternativer til.

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist på Sørlandets Sykehus Kristiansand. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

I 14-serien finner du cottage cheese med to typer topping, havregrøt med to typer topping og tre typer gresk yoghurt med topping.

Alle er sunne mellommåltidsalternativer med lite sukker.

For de fleste vil det være gunstig å spise et lite måltid i to-tiden, da det gjerne fortsatt er mange timer til middag. Og mange skal både ha energi til å stå arbeidsdagen helt ut, hente barn, kanskje handle mat i butikken og lage middag. Alle disse tingene blir en hyggeligere affære dersom man ikke er skrubbsulten og tom. Et lite mellommåltid mellom lusnj og middag kan kanskje motvirke matsug eller godtesug senere på ettermiddagen og kvelden for noen.

Jeg har så langt smakt fire av produktene, og er positiv, både til smak og næringsinnhold. De jeg har smakt er cottage cheese med chilimandel, havregrøt med mandel/blåbær, gresk yoghurt bringebær/granateple med granola og gresk yoghurt naturell med granola. Jeg likte alle sammen, men hvis jeg skal velge en favoritt så tror jeg at jeg lander på havregrøten og gresk yoghurt naturell. Det er bare å prøve seg fram for å finne sin favoritt. Her har Tine klart å balansere det sunne med noe som smaker godt.

FAVORITT: Havregrøt med mandel- og blåbærtopping falt best i smak hos matspaneren.

Det er imidlertid et lite minus, produktene er dyre, cirka 23 kroner per beger (i butikk). Men hvis alternativet er en pølse på bensinstasjonen eller en sjokolade i kiosken så kommer du i alle fall langt bedre ut helsemessig med å velge et beger fra 14-serien i stedet.

Dette skriver Tine på sine nettsider: «14 er en serie sunnere mellommåltider som metter. Produktene er et resultat av en grundig innovasjonsprosess, med inspirasjon både fra utlandet og i norske mattradisjoner.

Nordmenns måltidsmønster har endret seg de siste årene. De fleste spiser fortsatt tre til fire hovedmåltider daglig, men tidspunktet for middagen er forskjøvet. Mange spiser middagen mye senere nå enn før, og tiden mellom lunsj og middag blir ofte lang. (…)

Produktene er tilsatt så lite tilsatt sukker som mulig uten å kompromisse på smaken.»

Nå er det et stort slipp av nye matvarer fra flere produsenter. Se alle de nye matvarene på VG+ (NB! Krever abonnement)

Næringsinnhold per beger

  • Gresk yoghurt naturell med granola (175 g): 223 kcal, 8 gram fett, 19 gram karbohydrat, 17 gram protein, 4 gram kostfiber. Totalt 1 prosent tilsatt sukker.
  • Gresk yoghurt blåbær med granola (170): 202 kcal, 4 gram fett, 24 gram karbohydrat, 14 gram protein og 4,5 gram kostfiber. Totalt 4 prosent tilsatt sukker.
  • Gresk yoghurt bringebær/granateple (170 g): 202 kcal, 4 gram fett, 25,5 gram karbohydrat, 14,3 gram protein og 4,5 gram kostfiber. Totalt 4 prosent tilsatt sukker.
  • Havregrøt med mandel/blåbær (170 g): 260 kcal, 12,6 gram fett, 25,5 gram karbohydrat, 10 gram protein og 4,6 gram kostfiber. Totalt 1,7 prosent tilsatt sukker.
  • Havregrøt med kjerner/eple (170 g): 253 kcal, 11 gram fett, 27 gram karbohydrat, 9,5 gram protein og 4 gram kostfiber. Totalt 2 prosent tilsatt sukker.
  • Cottage cheese chilimandel (150 g): 218 kcal, 10,5 gram fett, 9,5 gram karbohydrat, 19,5 gram protein og 2,5 gram kostfiber. Totalt 2 prosent tilsatt sukker.
  • Cottage cheese hasselnøtt (150 g): 219 kcal, 10 gram fett, 12,6 gram karbohydrat, 18 gram protein og 2,3 gram kostfiber. Totalt 2 prosent tilsatt sukker.

Matspaneren og redaksjonen kårer:

Beste følelse av dessert:

Gresk yoghurt med bringebær, granateple og granola.

Gresk yoghurt, naturell eller sammen med rørte bær og granola, gjør disse variantene i 14-serien til det mest dessertliknende alternativet.

Gresk yoghurt er litt fyldigere enn vanlig yoghurt. Typen som er benyttet her inneholder 2 % fett. Fettinnholdet i andre gresk yoghurtprodukter varier ofte fra 1-10 %, så husk å sjekke næringsinnholdet.
   

Beste valg før trening:

Havregrøt med mandel- og blåbærtopping.

Havregrøtvariantene har nyttige karbohydrater og gir derfor riktig påfyll dersom du skal trene rett etter jobb. Et lite mellommåltid to timer før trening vil da være helt på sin plass.
  

Beste diabetesvalg:

Cottage cheese med chilimandel-topping.

Cottage cheese-variantene har minst karbohydrater og mest proteiner blant produktene i 14-serien. De vil derfor påvirke blodsukkeret minst og er dermed et godt valg for diabetikere.

Å spise regelmessig, ikke for sjelden, er gunstig for blodsukkerkontrollen. Har man diabetes type 1 er det viktig å vite hvor mye insulin om trengs til måltidene, mens ved diabetes type 2 er det i større grad viktig å velge mat som gir en langsom økning av blodsukkeret. I praksis betyr det å velge grovt fremfor fint, altså langsomme karbohydrater fremfor sukkerrike matvarer.

Les mer om karbohydrater

Har du tips til matvarer vi bør teste?Send oss en mail!

Se alle matvarene vi har testet