Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

BEDRE ENN RISLUNSJ: Mindre kalorier og mindre sukker enn Piano rislunsj fra Tine, selv om smaker er ganske lik.

Matspaneren: Byggrynslunsj fra Fjordland

Enkle, sunne mellommåltider og sunn mat i farta blir det vel aldri nok av. Denne kan anbefales!

BLANDE SELV: Et kammer med byggrynsgrøten og et kammer med syltetøy. Da kan du selv bestemme hvor søtt det blir.

Nå har Fjordland kommet med byggrynslunsj, et lite måltid inspirert av rislunsj.

I likhet med byggrøten jeg testet tidligere i vår, er også denne retten et samarbeid med Arne Brimi og basert på bygg fra Skjåk. Også Fjordlands ernæringsfysiolog, Torill Emblem Nysted har blandet seg borti utviklingen av produktet for å få produktet så sunt som mulig, samtidig som det selvsagt skulle smake så godt at Brimien sjøl ble fornøyd.

Bygg er en kornsort som inneholder en type løselige fibre som kalles betaglukaner. Betaaglukaner kan dra med seg kolesterol ut fra tarmen og kan dermed virke kolesterolsenkende. Bygg er en sunn kornsort som vi dessverre ikke bruker så mye som våre bestemødre gjorde. Bygg ble tidligere brukt mye som mel i grøt, brød, vafler og pannekaker, og som korn i supper og gryter. Prøv gjerne kokte byggryn i salater eller bland byggrynene med litt olivenolje og finhakkede grønnsaker (løk, paprika, urter) og bruk det som tilbehør til middagen.

Byggrynslunsj minner om rislunsj og har det samme hintet av vanilje. Byggrynslunsjen har imidlertid noe mer tyggemotstand i grynene, og smaker ”grovere” og sunnere. Den er likevel søt nok til at dette ikke blir noe dårlig alternativt. Jeg synes det smaker veldig godt og har allerede spist noen av både blåbær- og bringebærvarianten, og kommer helt sikkert til å kjøpe den igjen.

En byggrynslunsj gir 168 kcal, et passe sunt og mettende mellommåltid. Byggrynslunsjen inneholder bare 4,8 % tilsatt sukker, noe som er mindre enn de fleste andre tokammeralternativer som rislunsj, duo yoghurt og lignende.

Næringsinnhold per 100 gram:
 

Energi: 112 kcal
Protein: 3,5 gram
Fett: 4,2 gram
Karbohydrat: 14 gram

Et beger er på 150 gram og inneholder 168 kcal.

Pris: cirka 16 kroner

Sammenlignet med lignende mellommåltider:

Næringsinnhold per 100 gram

  • Rislunsj bringebær: 149 kcal, 3 gram protein, 5,7 gram fett og 21 gram karbohydrater. 9 % tilsatt sukker.
    Et beger (150 gram) gir 204 kcal.
  • Riskrem med bringebærsaus: 145 kcal, 2,5 gram protein, 7 gram fett og 18 gram karbohydrat. 8 % tilsatt sukker.
    Et beger (108 gram) gir 157 kcal.
  • Duo yoghurt med nøttetoffee og sjokocrisp: 166 kcal, 3,9 gram protein, 7,9 gram fett og 20 gram karbohydrat. 12 % tilsatt sukker.
    Et beger (119 gram) gir 198 kcal.
  • Go morgen jordbæryoghurt med müsli: 124 kcal, 4,4 gram protein, 2,9 gram fett og 20 gram karbohydrater. 9 % tilsatt sukker.
    Et beger (194 gram) gir 242 kcal.

Les også: