gullbygg_salat
 

METTER: Den fiberrike byggrisen egner seg godt i salat. Denne porsjonen gir 330 kcal. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist



Matspaneren: Middagsbygg

Lei av potet, pasta og ris? Det er bare å hive seg på «byggbølgen»!

Byggkorn kan brukes som tilbehør der du vanligvis ville brukt ris, pasta eller potet. Byggkornene kan også brukes i salater, supper, gryteretter og bakverk.

gullbygg_emballasje
 

TILBEREDNING: Like enkelt som å koke ris!

Coop Gullbygg er en serie produkter basert på Duga byggkorn fra Østfold. Gullbyggserien kom i Coop-butikkene i høst.

Næringsinnhold:

per 100 gram tørr vare

Energi: 332 kcal
Karbohydrat: 59 gram
Protein: 1 gram
Fett: 2 gram
Kostfiber: 15 gram, hvorav omtrent halvparten er de sunne betaglukanene.

En porsjon på 50 gram (tørr vare) byggkorn: 166 kcal, 1 gram fett, 29,5 gram karbohydrat, 5,5 gram protein, 7,5 gram kostfiber gir 3,7 gram betaglukan.

Pris: 20 kroner for en pose med 300 gram bygg.

Jeg kokte byggkornene etter anvisningen på pakken, altså i rikelig lettsaltet vann i cirka 20 minutter. Overflødig vann helles av etter koking.

gullbygg_laksemiddag
 

HVOR MYE? 50 gram byggryn (tørr vekt) er en passe tilbehørsporsjon til middagen sammen med fisk eller kjøtt og grønnsaker.

Smak:

Kornene smaker ikke så mye i seg selv (det gjør for så vidt ikke ris heller), men har en god konsistens med litt tyggemotstand.

Familiens to toåringer spiste opp rubbel og bit, mens fireåringen (som simpelthen elsker vanlig, hvit ris) var litt mer skeptisk. Husbonden syntes det var ”greit”, og jeg var begeistret. Jeg liker den spretne tyggemotstanden i kornene og at de kan brukes til det meste av middagsretter. Jeg har så langt prøvd byggkornene både som tilbehør til fisk, og i en salat med blant annet fetaost og grønnsaker. Det funker!

Hvor sunt er det?

Det råder liten tvil om at byggkorn er sunt. Kornene er rike på kostfiber, og halvparten av kostfiberinnholdet er såkalte betaglukaner.

Betaglukaner er spesielle vannløselige kostfibre med mange positive egenskaper. De vannløselige fibrene øker utskillelsen av gallesyre, øker nedbrytningen av LDL-kolesterol (det ”dårlige” kolesterolet), og reduserer opptak av fett i tarmen. Studier har vist at en porsjon på 3 gram betaglukaner daglig kan senke totalkolesterol og LDL-kolesterol med 5-10 prosent. Betaglukaner finnes det også mye av i havre, mens andre kornsorter ikke har like mye av disse kolesterolsenkende kostfibrene.

Visste du at?

 

Byggkorn er regnet som verdens eldste kulturplante og var tidligere Norges viktigste matkilde.

Løselige fibre kan også bidra til å regulere blodsukkeret. Blodsukkeret stiger langsomt og holder seg stabilt lenge når måltidet inneholder mye løselige fibre. I tillegg til dette er betaglukaner såkalte prebiotika, altså de inngår som næring for snille tarmbakterier.

Byggkorn er utvilsomt et sunnere tilbehørsvalg til middagene enn pasta og ris, og når bruksområdet er så stort, så er det ingen grunn til ikke å hive seg på «byggbølgen»!

Sammenlignet med annet middagstilbehør:

Gullbygg varianter:

 

- Middagsbygg
- Lettkokte bygg- og havregryn
- Porsjonspakker med bygg- og havregrøt
- Ferdiglaget byggrynsgrøt
- Grovt byggbrød
- Byggfiber
- Knekkebrød med bygg.

per porsjon

  • 50 gram basmatiris (tørr): 177 kcal, 0,5 gram fett, 38,7 gram karbohydrat, 4,6 gram protein og 0,3 gram kostfiber
  • 50 gram naturris (tørr): 182 kcal, 1,5 gram fett, 38,5 gram karbohydrat, 4,7 gram protein og 2,1 gram kostfiber
  • 50 gram fullkornpasta (tørr): 169 kcal, 1,3 gram fett, 34,9 gram karbohydrat, 6,7 gram protein og 4,8 gram kostfiber
  • 2 eggestore poteter (110 gram potet): 88 kcal, 0,1 gram fett, 20,6 gram karbohydrat, 2,1 gram protein og 1,8 gram kostfiber.

Oppskrift på Matspanerens salat med bygg og fetaost:

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist tester sunnhetsgraden av to matvarer hver måned. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Et par gode never grønne salatblader
1 tomat
¼ gul paprika
¼ agurk
en porsjon middagsbygg (50 gram tørrvare)
50 gram fetaost
Smak til med salatkrydder og vellagret balsamicoedikk og eventuelt litt god olivenolje (NB! Høyt kaloriinnhold i olje)

Oppskriften gir totalt cirka 330 kcal (olivenolje ikke medregnet).
 

Følg @matspaneren på Instagram eller tag bilder av matvarer du ønsker at vi skal teste med #matspaneren. Du kan også sende oss mail.

Andre matvarer vi har testet:

Crisps fullkornschips

Go'morgen Zero

Hvilken pesto er sunnest?

Questbars