Matcha latte
 

MATCHA LATTE: Grønn te er forbundet med flere positive helseeffekter, som lavere blodtrykk og redusert stress. Vil da matcha, som er pulverisert grønn te, altså en mer konsentrert grønn te, der du faktisk får i deg tebladene, være dobbelt så sunt? Ikke nødvendigvis, har Vektklubbs matspaner funnet. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: Er Matcha sunt?

Matcha er pulverisert grønn te som helsebevisste verden over har trykket til sitt bryst, eller rettere sagt, trukket i sin tekopp.

 

MATSPANER: Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner for Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Te er en populær drikk verden over, laget av blader fra teplanten Camellia Sinensis. Avhengig av fermenteringsgrad finnes te som hvit, grønn, oolong og svart te. Matcha, som er en variant av grønne teblader, har eksistert i århundrer, om ikke årtusener, men det var nok først for 2-3 år siden den ble en snakkis blant helsebevisste i Norge. Selv har jeg hverken smakt eller fattet spesiell interesse for denne teen før jeg nettopp fikk et tips om å la matspaneren ta en titt på den.

Innhold:

Matcha pose 3
 

PRIS: 200 kroner for en pose med 40 gram pulver på helsekost-butikker. Det gir en kilopris på hele 5000 kroner!

Matcha er en type grønne teblader som er tørket og malt til pulver. Teen er krevende å dyrke fram ettersom tebusken skal vokse i skygge i noen uker før innhøsting, slik at bladene vokser sakte. Denne sene veksten skal visstnok føre til at bladene blir ekstra rike på klorofyll, antioksidanter og andre påståtte helsebringende stoffer. For at ikke tebladene skal bli varme når de knuses og males til pulver, må kverningen også foregå i svært sakte tempo, så det kan ta opptil en time å få malt opp så lite som 30 gram tørkede blader til pulver (noe som kan forklare den høye prisen, se bildetekst).

Les også: Kaffe - bedre enn sitt rykte!

Matchapulver brukes tradisjonelt som en tedrikk blandet med varmt, men ikke kokende, vann. I Japan brukes Matcha i både bakverk og kalde og varme drikker som Matcha latte, milkshakes og smoothies. I løpet av de siste årene har denne trenden spredt seg til flere andre land.

matcha teskje
 

Det er forskjellige mengdeanbefalinger til hvor mye pulver du skal bruke til én kopp te. 1/2 - 3 ts pulver er visstnok vanlig, så her er det smak og behag ut ifra hvor sterk du ønsker teen din. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hva smaker det?

Det er vel ingen overraskelse at det hovedsakelig smaker som grønn te. Men i motsetning til vanlige typer grønn te, der du trekker en liten pose med knuste teblader i varmt vann, så rører du her ut de malte bladene i vann og får på denne måten i deg hele bladene og ikke bare uttrekket. Teen oppleves dermed som litt grumsete.

Jeg er ikke noe særlig glad i grønn te, i min gane smaker det litt bittert og gressaktig. Men jeg har heller aldri gått inn for å lære meg å like smaken. Jeg vet jo at jeg kan lære meg å like det meste hvis jeg bare vil og smaker gjentatte ganger, som jeg gjorde med kaffe og oliven for eksempel. Spørsmålet er vel bare om jeg tenker at det er verdt det eller ikke.

Alltid fysen? Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

Matcha i skål 2
 
Matcha i vann
 

Matchapulveret skal blandes ut med varmt, ikke kokende, vann. Rør til pulveret er helt oppløst. Du kan også tilsette melk eller søtning om du ønsker det. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Grønn te er kjent for å inneholde mye polyfenoler, katekiner og andre antioksidanter. Særlig er innholdet av et stoff som heter epigallocatechin gallate (EGCG) høyt. I tillegg inneholder grønn te koffein og en aminosyre som heter L-theanine, som skal virke avslappende uten at du blir trøtt. Det er en god del forskning som støtter synet om at grønn te er helsebringende. Blant annet skal grønn te kunne senke blodtrykket, motvirke visse kreftformer, bedre blodlipidene, redusere stress og øke konsentrasjonen og hukommelsen. Noen studier har også vist at grønn te kan virke positivt på fettforbrenningen.

Det er imidlertid så langt gjort svært få studier på Matchavarianten av grønn te. Jeg fant en studie med 23 deltakere hvor de testet effekten av Matcha på humør og kognitiv ytelse. Den viste en svak effekt av Matcha på oppmerksomhet og arbeidsminne.

Unngå denne fellen: Ikke drikk deg tykk

Matcha latte 2
 

VET FOR LITE: Det finnes for få vitenskapelige studier til at vi kan fastslå helseeffektene av matcha. Enkelte amerikanske kosteksperter ber gravide og ammende om å droppe drikken fullstendig fordi de sterke antioksidantene kan linkes til redusert jernopptak, blyforgiftning, leverskade hvis det inntas med paracetamol og påvirke effektiviteten til andre medisiner. Det finnes ingen slike anbefalinger mot eller for matcha i Norge. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matcha har et høyere innhold av både polyfenoler, katekiner, L-theanine og koffein enn tradisjonell grønn te, siden man får i seg hele tebladene og ikke bare uttrekket av teen. En kan derfor tenke seg at Matcha har de samme positive effektene på helse som tradisjonell grønn te, bare i enda større grad.

Men som vi vet: når det gjelder ting vi putter i munnen, det være seg mat, drikke, piller eller annet, så er det ikke nødvendigvis slik at dess mer vi får i oss, dess bedre. Det kan til og med tenkes at store doser av matcha kan skade mer enn det gagner. For eksempel er det blitt vist i dyrestudier at svært store doser av polyfenoler som kosttilskudd kan gi leverskade. På samme måte som at store doser av visse antioksidanter har vist uheldig effekter på mennesker når de tas konsentrert og enkeltvis som kosttilskudd i forhold til når de samme antioksidantene inntas i en blanding i sin naturlige form som frukt, bær eller grønnsaker.

Inntil det gjøres mer forskning på denne varianten av grønn te så er det ikke mulig å trekke noen konklusjoner om en eventuell positiv eller negativ helseeffekt av matcha. Jeg kan derfor heller ikke si noe om matcha er verdt prisen, for dette er nokså dyre dråper!

Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 203 kcal
Fett: 5 gram
Protein: 30 gram
Karbohydrat: 31 gram

Til en kopp te brukes 1 teskje pulver. Dette vil tilsvare omtrent 1-2 gram. En kopp te laget på vann vil derfor inneholde noen få kalorier. Lager du en latte vil type melk og mengde avgjøre kaloriinnholdet.

Hos Espresso House får du kjøpt Matcha latte, laget med økologisk matchapulver og havremelk. Kaloriinnholdet per 100 gram er 63 kcal, ifølge Espresso Houses nettsider. En liten kopp på 203 gram gir da 128 kcal.

Følg @matspaneren på instagram

Andre matvarer vi har testet:

Matspaneren: Kjedelig indisks vegancurry

Matspaneren: Mere suppe - proppfull av grønnsaker!

Matspaneren: Test av vegansk italiensk salat

Matspaneren: Sunn yoghurt, men usunt design på begeret

Kilder:
The effect of green tea on blood pressure and lipid profile: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2014 Aug;24(8):823-36.

Green tea and theanine: health benefits. Int J Food Sci Nutr. 2012 Mar;63 Suppl 1:90-7

Tea and health: studies in humans. Curr Pharm Des. 2013;19(34):6141-7

Green tea and anticancer perspectives: updates from last decade. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015;55(6):792-805

An intervention study on the effect of matcha tea, in drink and snack bar formats, on mood and cognitive performance. Food Res Int. 2017 Sep;99(Pt 1):72-83