Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Grateng stekt 3
 

SALTE: Spiser du en slik porsjonspakke fiskegrateng med potetmos og saus fra Rema 1000 får du i deg litt mer enn 4 gram salt. Anbefalt daglig mengde bør ikke oversige stort mer enn 5-6 gram i følge Helsedirektoratet. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: Fiskeriet gratenger med fiskefilet og potetmos

At utvalget av raske fiskeretter utvides er vel og bra, men disse gratengene fra Rema 1000 ga ingen stor kulinarisk opplevelse. Dessuten mangler de en vesentlig ting for å være en fullverdig middag. Ser du hva det er?

Matspaner

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist er matspaner for Vektklubb. Hver måned tester hun to nye produkter for å se hvor sunne de egentlig er. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Ferdige retter som kun skal varmes i ovn eller mikrobølgeovn kan være fristende å ty til på travle hverdager eller hvis du skal lage middag bare til deg selv. Det finnes mange varianter, og noen er smartere valg enn andre. Rema 1000 har kommet med tre ulike gratenger med fisk, potetmos og saus som jeg har sett litt nærmere på.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt med Vektklubb

Innhold:

Alle tre gratengene består av en ren fiskefilet (29 prosent av innholdet) dekket av saus (25 prosent) og omgitt av potetmos (46 prosent). To av gratengene inneholder fisken alaska pollock (se faktaboks), mens den siste er med laks. Alle rettene inneholder en del melkepulver, melkeprotein og fløtepulver og egner seg derfor ikke for de med allergi eller intoleranse for melk eller laktose. To av gratengene er merket «glutenfrie». Den tredje er ikke merket glutenfri, men jeg klarer ikke finne noe i ingredienslista som tilsier at den inneholder gluten heller.

Les også: Å spise glutenfritt er ikke en slankediett

Grateng 3 pakker-2
 

Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Alaska Pollock

 

En hvitfisk i torskefamilien, nært beslektet med den norske lyren. Alaska Pollock finnes hovedsakelig i det nordlige Stillehavet med høyest tetthet i Beringhavet. Den er en av de viktigste artene i verden økonomisk sett, og den arten det fiskes mest av (kilde: Store Norske Leksikon). I følge miljøorganisasjonen WWFs sjømatguide er Pollock merket med grønt lys og kan spises med god samvittighet.

Gratengene kan varmes i ovnen i cirka 40 minutter eller varmes i mikrobølgeovn i 7 minutter. Jeg forsøkte begge framgangsmåtene for å kunne sammenligne. Jeg varmet hollandaiseretten i mikroovnen og de to andre i stekeovnen.

Hvordan smaker det?

Tja, fiskefilet med potetmos og saus smaker jo greit det. Det er ingen stor kulinarisk opplevelse, men det forventer man kanskje ikke når man kjøper en frossen fiskerett til 30 kroner heller. Med en hobbyfisker til far som har forsynt oss godt med fersk fisk siden jeg var lita, så er jeg er godt vant når det gjelder fisk og fiskemat. Frossen fisk som stekes i lang tid i ovnen blir ofte litt i tørreste laget for min gane. Den rause mengden saus, og den myke potetmosen gjør at det blir greit nok, men det klarer ikke helt å dekke over at fisken, særlig laksen, blir litt for lenge kokt. Dessuten var rettene litt for salte.

Mine to andreklassinger og jeg var alene til middag denne dagen, og vi var alle tre enige om rangeringen; fisken med hollandaisesaus var best, den med sandefjordsaus en god nummer to, mens laks med spinatsaus, som jeg i utgangspunktet kanskje trodde jeg ville like best, havnet nederst på smakslisten.

Grateng med sandefjordsaus
 

Grateng med sandefjordsaus, servert med dampet brokkoli. Fiskeriet anbefaler en salat med appelsin og granateple som serveringsforslag på baksiden av emballasjen. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Tips til sunn, god og lettvint fiskerett:

 

Grove tortillalefser med stekt laks (eller annen fisk), salat, agurk, mango, lettrømme og litt søt chilisaus.

Beklager Fiskeriet, men neste gang jeg vil ha en lettvint fiskerett tror kanskje jeg heller steker en fersk laksefilet og lager litt enkelt tilbehør selv.

Tilberedingsmetode (ovn eller mikro) betydde lite for det ferdige resultatet så hvis du har dårlig tid kan det være greit å bruke mikroovnen. Det eneste jeg la merke til var at potetmosen på mikroretten ble litt tørrere i kantene etter å ha stått på middagsbordet i noen minutter, men det hadde ikke spesielt stor betydning for smaken og opplevelsen av retten.

Laksegratengen ferdig
 

Slik ser laksegratengen med spinatsaus ut ferdigstekt. Overraskende nok var det denne som havnet nederst på rangeringen av smak. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Mange av oss kan med fordel bytte noen av ukens kjøttretter med fisk og vegetarmat. Derfor er det jo bra at utvalget av slike retter vokser. Men det finnes ferdige retter både i frysedisken og i kjøledisker som er sunnere enn disse fiskegratengene. Mengden fisk i retten, som er beregnet for én person, er cirka 100 gram. Litt lite kanskje, men selvsagt bedre enn ingenting.

Tips: Slik får du familien til å spise fisk

Pris

 

30 kroner for en pakke á 350 gram, beregnet til én person.

Jeg har allerede nevnt at rettene er litt for salte. Saltinnholdet er på 1,2 og 1,3 gram per 100 gram. Det er mye. Ideelt sett bør ferdigretter ha et saltinnhold på under 1 gram per 100 gram (se sammenligning med andre ferdigretter nederst i saken). Hele retten gir mer enn 4 gram salt, og da er det ikke mye igjen til resten av dagen hvis du skal forsøke å begrense deg til de 5-6 gramene med salt som Helsedirektoratet anbefaler at vi ikke overstiger i løpet av en dag (i praksis spiser nok de fleste av oss omtrent det dobbelte av anbefalingen…).

Rettene mangler dessuten en vesentlig ting for å kunne være en fullverdig middag. Du har kanskje gjettet det allerede? Nemlig: grønnsaker! Her finnes det ikke spor av grønnsaker, bortsett fra den lille mengden spinat i sausen til laksegratengen. Så hvis du velger en av disse gratengene en dag; sørg for å dampe litt brokkoli eller ta litt salat til.

Grateng fryst 3
 

Slik ser gratengene ut rett fra fryseren pakket ut av emballasjen. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Næringsinnhold per 100 gram:

• Laks med spinatsaus: 143 kcal, 6,7 gram fett hvorav 3 gram mettet fett, 11 gram karbohydrat hvorav 4,1 gram sukkerarter, 9,4 gram protein og 1,3 gram salt. Hele retten gir cirka 500 kcal.

• Hvitfisk med hollandaisesaus: 127 kcal, 5,4 gram fett hvorav 3,5 gram mettet fett, 11 gram karbohydrater hvorav 4,1 gram sukkerarter, 8,4 gram protein og 1,2 gram salt. Hele retten gir cirka 445 kcal.

• Hvitfisk med sandefjordsaus: 133 kcal, 7 gram fett hvorav 4,6 gram mettet fett, 9,5 gram karbohydrater hvorav 3,2 gram sukkerarter, 7,7 gram proteiner og 1,3 gram salt. Hele retten gir cirka 465 kcal.

Sammenlignet med lignende retter:

Findus god gammeldags fiskegrateng: 130 kcal, 5 gram fett hvorav 0,4 gram mettet fett, 13 gram karbohydrat hvorav 2 gram sukkerarter, 9 gram protein og 0,7 gram salt.

Dypvik bacalao: 103 kcal, 5,4 gram fett hvorav 0,8 gram mettet fett, 5,7 gram karbohydrat hvorav 1,3 gram sukkerarter, 7,7 gram protein og 0,5 gram salt.

Fjordland Torsk i purreløksaus (inneholder også poteter og gulrøtter): 72 kcal, 1,9 gram fett hvorav 1 gram mettet fett, 6,8 gram karbohydrat hvorav 2,1 gram sukkerarter, 5,7 gram protein og 0,8 gram salt.

Findus ovnsbakt fisk med spinatsaus: 96 kcal, 4,4 gram fett hvorav 1,2 gram mettet fett, 3,1 gram karbohydrat hvorav 1 gram sukkerarter og 0,8 gram salt.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan sette under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tag #matspaneren på instagram.

Andre matvarer matspaneren har testet:

Bare Bra protein supergranola med kakao og kokos

Findus creamy coconut wok

Hennig Olsen NYT

Grandiosa pizzasnurrer

Polly Småsulten Biter blåbær og tranebær