Start i dag!

  3 måneder: kr ,-
  6 måneder: kr ,-
12 måneder: kr ,-
Ryvita pakke åpen inne
 

PROTEINBERIKET: Knekkebrød av fullkornsmel og med frø og korn er naturlig rik på protein. Matspaneren stiller seg kritisk om det er nødvendig å tilsette erteprotein for å gjøre knekkebrød sunnere. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: Proteinknekkebrød med rød quinoa og sesam

Du får ett gram mer protein per knekkebrød om du velger proteinknekkebrødet kontra annet Ryvita-knekkebrød. Er du opptatt av å spise mer proteiner har du i grunn mer å vinne på å velge riktig pålegg.

 

MATSPANER: Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner for Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Knekkebrød er et fast innslag på frokostbordet hjemme hos oss. Jeg er veldig glad i knekkebrød og ser meg stadig om etter nye varianter. Nå har Ryvita slengt seg på «proteintrenden» og laget ekstra proteinrike knekkebrød. Jeg måtte jo selvsagt teste de.

Innhold:

Ryvita proteinknekkebrød inneholder erteprotein i tillegg til rugmel, rød quinoa, sesamfrø og salt. Tilsetningen av erteprotein gjør at knekkebrødet har mer enn dobbelt så høyt proteininnhold som de originale ryvitaknekkebrødene.

Les også: 5 grep for et bedre kosthold

Det er kommet to varianter av disse proteinknekkebrødene, men jeg har bare klart å finne denne ene i butikkene foreløpig. Den andre typen inneholder også erteprotein, men har linfrø og svarte karvefrø som tilsetning i stedet for quinoa og sesam. Næringsinnholdet er relativt likt i de to typene.

Hva smaker det?

Ryvita pakke og fire knekkebrød
 

Sjekk heller grovhetsprosenten enn proteininnholdet for å avgjøre hvor sunt knekkebrødet er. Jo grovere, altså mer fullkorn, jo bedre. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Jeg vet mange liker godt Ryvitaknekkebrødene, men de har aldri vært blant mine favoritter. Jeg synes de er for porøse og smuldrete. Jeg liker bedre hardere knekkebrød. Dessuten synes jeg de smaker veldig salt, til tross for at de ikke har noe høyere saltinnhold enn mange andre typer knekkebrød, faktisk heller tvert imot.

De nye proteinknekkebrødene ligner i smak på vanlige Ryvita. Jeg synes ikke jeg kjenner noe til at de er lagd med erteprotein (hva nå enn konsentrert erteprotein smaker…). Liker du vanlig Ryvita, så vil du nok like disse også.

Oppskrift: Hjemmelaget knekkebrød

Hvor sunt er det?

Knekkebrød er jo stort sett bakt på ulike typer mel, vann og litt salt. Noen har også frø av ulike slag i seg. Dess mer fullkorn, dess sunnere vil de være. Knekkebrød bakt av hvitt hvetemel vil ikke være stort bedre å spise enn loff.

Ryvita sine proteinknekkebrød er bakt med 80 prosent fullkornsrugmel. I tillegg er det altså en andel erteprotein (cirka 7 prosent dersom jeg har regnet riktig), 6 prosent rød quinoa, 6 prosent sesam og mindre enn 1 prosent salt. Så dette er jo sunt, på lik linje med andre grove knekkebrød med frø. 

Rød quinoa er et frø rikt på sunne fettsyrer, proteiner og fiber, samt mineraler som jern, magnesium og sink. Sesamfrø er rike på umettet fett og fiber i tillegg til at de er nokså rike på kalsium og jern.

Tidligere testet: Toro knekkebrød du lager selv

Ryvita pakke åpen ute
 

UHELDIG PLAST: - Fem småpakninger kan vel være vel og bra for de som vil ta med seg på jobb, på tur eller annet, men dette lager unødvendig mye plastsøppel. Det må da være like greit, og mye mer miljøvennlig, å ha alle knekkebrødene i en og samme papirpakning? spør matspaneren. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Mengden frø i et par knekkebrød er nok dessverre litt liten til at du får utnyttet noe særlig av disse frøenes gode næringsstoffer, men det skader jo ikke at det er der, og spiser du flere knekkebrød hver dag så blir det likevel litt. Erteproteinet bidrar nettopp med ekstra proteiner og ikke så mye annet da dette er proteiner som er hydrolysert fra erter.

Ned i vekt? Spis frokost!

Å tilsette erteprotein i knekkebrød er for så vidt greit nok det, men om det har noen stor betydning for proteininntaket ditt i løpet av dagen, det avhenger jo av hvor mye knekkebrød du spiser ettersom du kun får i deg ett ekstra gram protein per knekkebrød, sammenlignet med vanlig Ryvita. Da har nok påleggsvalget ditt mer å si for proteininntaket enn knekkebrødvalget…

Ryvita med gulost
 

PÅLEGG VIKTIGERE: Knekkebrødet gir 2 gram protein mens gulosten på knekkebrødet gir cirka 5 gram proteiner. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Men de selger kanskje mer knekkebrød av å tilsette proteiner, for mange er tydeligvis veldig «hekta» på proteiner for tiden. Så var det diskusjonen om vi egentlig har behov for å putte inn ekstra proteiner her og der, men den diskusjonen lar jeg ligge denne gangen. Jeg har sagt litt om det tidligere i blant annet disse matspanerartiklene der jeg testet YT protein, proteinrik yoghurt og syrnet proteinrik melk.

Næringsinnhold per 100 gram:

Pris:

 

35 kroner for en pakke med 200 gram (5 små plastpakninger med 4 knekkebrød i hver). Det gir en kilopris på 174 kroner. Til sammenligning kan du på samme butikk (Meny) få Wasa Husman til 32 kroner kiloen.

Energi: 368 kcal
Fett: 4,9 gram, hvorav mettet fett 0,8 gram
Karbohydrat: 53,2 gram
Protein: 20,7 gram
Kostfiber: 14,1 gram
Salt: 0,7 gram

Ett knekkebrød gir 38 kcal og 2 gram protein.

Sammenlignet med andre knekkebrød:

• Wasa Sport+: 338 kcal, 3,5 gram fett hvorav mettet fett 0,5 gram, 55,5 gram karbohydrat, 10,5 gram protein, 21 gram kostfiber og 1 gram salt. Ett knekkebrød gir 52 kcal og 1,6 gram protein.

• Ryvita Dark Rye knekkebrød: 342 kcal, 1,2 gram fett hvorav mettet fett 0,2 gram, 66,6 gram karbohydrat, 8,5 gram protein, 15,2 gram kostfiber og 0,74 gram salt. Ett knekkebrød gir 34 kcal og 1 gram protein.

• Wasa Fiber Balance: 339 kcal, 7 gram fett hvorav mettet fett 1,5 gram, 42 gram karbohydrat, 12,5 gram protein, 29 gram kostfiber og 1,1 gram salt. Ett knekkebrød gir 34 kcal og 1,3 gram protein.

• Wasa Husman: 330 kcal, 2 gram fett, 60 gram karbohydrat, 9 gram protein, 20 gram kostfiber og 1 gram salt. Ett knekkebrød gir 45 kcal og 1 gram protein.

• Synnøve Grovkrisp med sesam: 482 kcal, 26 gram fett hvorav mettet fett 2,9 gram, 36 gram karbohydrat, 17 gram protein, 15 gram kostfiber og 0,8 gram salt. Ett knekkebrød gir 92 kcal og 3,2 gram protein.

Følg @matspaneren på instagram

Tidligere matvarer vi har testet:

Matspaneren: Cevita shots

Matspaneren: Smoothie bowl fra Fjordland

Matspaneren: YT Protein - enda et unødvendig proteinberiket produkt

Matspaneren: Roo'bar - økologisk, raw, vegan og glutenfri energibar

Matspaneren: Er Matcha sunt?