Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
plantego hoved sammen 2
 

KJØTTFRITT PÅLEGG: Det kan være en utfordring å finne noe spennende å ha på brødskiven om du vil spise plantebasert. Skal man spise mindre av kjøttpålegg og ost kan disse smørbare påleggen gi deg litt mer å velge i. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren tester: Mills plantego grønnsakspålegg

Om du skulle være i tvil: Ja, dette er sunne, gode og næringsrike pålegg!

Vektklubbs matspaner:

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist tester hver måned to nye matvarer for å sjekke hvor sunne de egentlig er.

Eli Anne jobber til daglig på Sørlandet Sykehus, og har vært i Vektklubbs ekspertpanel siden oppstarten i 2005.

For de som ønsker å spise mindre kjøtt og andre animalske matvarer kan det være litt vanskelig å finne plantebaserte pålegg til brødskivene som vi nordmenn gjerne spiser til flere måltider daglig. Plantego er en ny serie plantebaserte pålegg fra Mills og i høst kom tre typer plantebasert pålegg som jeg har testet ut.

Innhold:

Mills plantego grønnsakspålegg er tre ulike typer smørbare pålegg basert på kikertmos, også kjent som hummus. Grønnsakspåleggene finnes i tre ulike varianter: en mørk rosalilla med rødbeter, en grønn med avokado og en rødoransje med grillet paprika.

Felles for de tre påleggene er at den ene hovedingrediensen er kikerter. Den andre hovedingrediensen, som ligger i navnet, gir pålegget en karakteristisk farge og smak. Totalt inneholder påleggene 89-98 prosent grønnsaker og kikerter. De siste prosentene er blant annet vann, ulike kryddertilsetninger, salt og konserveringsmiddel. Den grønne inneholder i tillegg rapsolje og sitronjuice.

Energiinnholdet varierer fra 90 kcal per 100 gram i den rødoransje, til 150 kcal i den grønne. Saltinnholdet er lavest i den lilla rødbetmosen, med 0,7 gram per 100 gram og litt høyere, men likevel akseptabelt, i de to andre, med 1 gram per 100 gram.

Har du fått med deg? Derfor bør du heller spise fremfor å drikke frukten

Hva smaker det?

Jeg har smakt alle tre variantene og jeg liker alle. Du kan kjenne at mosen består av kikerter, men den andre hovedingrediensen er mest framtredende og gir karakter til pålegget. Jeg syntes først det var litt vanskelig å velge en favoritt, men etter å ha spist opp alle tre glassene så tenker jeg at det er størst sannsynlighet for at jeg kommer til å kjøpe den grønne igjen. Den hadde en så fin balanse av avokadosmak blant kikertene, og bittelitt sting fra chili.

palntego tortilla sammen
 

PRØV I WRAP: Avokadopålegget er godt sammen med ulike grønnsaker som vårløk/rødløk, agurk, salat og litt fetaost. Dropp osten om du vil ha det helt plantebasert. Her har jeg tatt på cirka 50 gram plantego' og det gir 75 kcal. Med en liten wrap, grønnsaker og feta gir det omtrent 230 kcal. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Hovedingrediensene, altså kikerter, avokado, paprika og rødbeter, er jo alle næringsrike og gode matvarer. Plantego grønnsakspålegg består dessuten i all hovedsak av nettopp kikerter og grønnsaker, og lite av andre ingredienser.

Påleggene har svært lite mettet fett, akseptabelt innhold av salt og dessuten en del kostfiber, i alle fall til pålegg å være. For eksempel så inneholder hverken kjøttpålegg, ost eller syltetøy noe kostfiber.

Også testet: Grønnsakspostei fra Vita hjertego'

Det eneste jeg kan ha å utsette på produktene er at det er tilsatt en del «ekstra» i form av konserveringsmidler, antioksidant og surhetsregulerende midler, og dette er jo ting du ikke ville puttet oppi lignende grønnsaksmoser eller hummus om du lagde de hjemme på ditt eget kjøkken, bortsett fra kanskje litt sitronsyre (antioksidant) i form av en skvis sitron. Men så ville jo den du lager selv heller ikke hatt like god holdbarhet, så matindustrien har jo sine grunner for å tilsette holdbarhetsmidler i maten.

Jeg sier ikke at disse tilsetningene gjør produktene mindre sunne enn det du eventuelt skulle lage hjemme, men jeg vet at mange synes det føles bedre å lage selv for å unngå nettopp ekstra tilsetningsstoffer.

Ernæringsprofessor: – Ikke alt som er naturlig er sunt

Det er ingen tvil om at det kan være vanskelig for mange å finne pålegg til brødskiven hvis man vil erstatte, eller redusere mengden, kjøttpålegg, ost eller egg, så det er fint at det kommer flere plantebaserte pålegg å velge i. Fra før er jo ulike typer nøttesmør sikre og sunne vinnere i det plantebaserte påleggssegmentet. Disse tre nye grønnsakspåleggene fra Mills er gode og næringsrike pålegg som kan gjøre det lettere for mange å velge mer plantebasert til brødmåltidene.

Plantego palegg -3
 

Grønnsakspåleggene fås kjøpt hos Coop Mega og Obs!, Meny, Eurospar og i nettbutikkene meny.no og kolonial.no, og et utvalg Rema 1000-butikker i Oslo. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Næringsinnhold per 100 gram:

Pris:

 

26-30 kroner per glass á 165 gram.

Cirka 180 kr per kg.

Rødoransje med grillet paprika og kikerter: 90 kcal, 1,7 gram fett hvorav 0,2 gram mettet fett, 12 gram karbohydrat hvorav 2 gram sukkerarter, 5 gram protein, 4 gram kostfiber og 1 gram salt.
Lillarosa med rødbeter og kikerter: 95 kcal, 1,2 gram fett hvorav 0,2 gram mettet fett, 15 gram karbohydrat hvorav 8 gram sukkerarter, 4 gram protein, 4 gram kostfiber og 0,7 gram salt.
Grønn med avokado og kikerter: 150 kcal, 11 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 7 gram karbohydrat hvorav 1 gram sukkerarter, 4 gram protein, 4 gram kostfiber og 1 gram salt.

Sammenlignet med et utvalg plantebaserte pålegg:

Peanøttsmør (Mills) originale peanut butter, 89 % peanøtter: 620 kcal, 50 gram fett hvorav 9 gram mettet fett, 14 gram karbohydrater hvorav 9 gram sukkerarter, 24 gram protein, 8 gram kostfiber og 0,6 gram salt.

Plantego peanøttsmør (Mills) 99,4 % peanøtter: 610 kcal, 48 gram fett hvorav 8 gram mettet fett, 14 gram karbohydrater hvorav 6 gram sukkerarter, 26 gram protein, 8 gram kostfiber og 0,6 gram salt.

Grønnsakspostei (Vita hjertego): 205 kcal, 15 gram fett hvorav 1 gram mettet fett, 11 gram karbohydrat hvorav 2 gram sukkerarter. 4 gram protein, 4 gram kostfiber og 1,2 gram salt.

Vegan Deli vegansk pålegg («servelatlignende» av erteprotein): 180 kcal, 17 gram fett hvorav 1,4 gram mettet fett, 1 gram karbohydrat, 3,4 gram protein, 6,1 gram kostfiber og 1,9 gram salt.

Syltetøy bringebær (Nora hjemmelaget): 141 kcal, 0,6 gram fett, 32 gram karbohydrater hvorav 31 gram sukkerarter, 0,6 gram protein og 2,7 gram kostfiber.

Banan, naturell på skiva: 83 kcal, 0,3 gram fett, 18 gram karbohydrater hvorav 14 gram sukkerarter, 1 gram protein og 1,6 gram kostfiber.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan sette under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tag #matspaneren på instagram.