mango_vg_-3
 

NATURLIG SØT: Dette er dessert med ekstra god samvittighet. I tillegg til at den er kalorifattig er mango er en god kilde til kaluim og jern, pluss en drøss av vitaminer og mineraler. Foto: Fredrik Lyhne / liteKitchen


Megagod mangodessert til under 100 kcal

La den søte, tropiske smaken vekke frem sommerminnene - uten overflødige kalorier i bagasjen.


Alle vet at frukt og bær er sunt, og et kalorifattig alternativ til fete kaker, puddinger, eller iskrem. Velger du fruktige desserter får du både i deg viktige vitaminer, mineraler og fiber som kroppen trenger.

Mango

 

Næringsinnhold per 100 g

Energi: 65 kcal
Protein: 0,7 gram
Fett: 0,2 gram
Karbohydrat: 14,1 gram
- hvorav stivelse: 0,3 gram
- sukkerarter (naturlige): 13,8 gram

Mango er rik på vitamin A og C, samt B-vitaminet folat og kalium.

Selv om en saftig, spisemoden mango nesten er som en dessert i seg selv, lar den naturlige sødmen og kraftige smaken, seg lett kombinere med annen frukt og meieriproduker.

- Balanse er like viktig i matlaging som ellers i livet, sier Fredrik Lyhne som står bak matbloggen liteKitchen. Han er utdannet kokk og har i tillegg en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Fredrik er opptatt av å lage sunn mat med tilgjengelige råvarer som smaker godt og er enkelt å lage.

I denne oppskriften har matbloggeren kombinert milde, søte, syrlige og sterke ingredienser, til en velbalansert og lett dessert - til kun 99 kcal per prosjon!

Sammenlignet med annen dessert

 

Per 100 gram

Brownies = ca 390 kcal

Sjokoladekake = ca 380 kcal

Gulrotkake = ca 360 kcal

Ostekake = ca 320 kcal

Vaniljeis = 200 kcal

Karamellpudding = ca 165 kcal

- Mango med vaniljekesam er så kalorifattig at den fint kan nytes i hverdagen, og så god på smak at du fint kan servere den til gjester i helgen, oppfordrer han.

Du trenger:

Til 4 porsjoner

1 stor mango, ca 300 g fruktkjøtt
½ brent chili
1 ss sitronjuice
6 ss mager vaniljekesam
20 g ristede hasselnøtter
Frisk sitronmelisse

Slik gjør du det:

 

Pass på at mangoen er spisemoden når du kjøper den. Foto: Hanne Buxrud / VG

Skrell mangoen med en skarp kniv eller grønnsaksskreller. Legg mangoen flatt på fjølen. Skjær av toppen og bunnen, ca en tredjedel fra hver side (den siste tredjedelen er steinen). Kutt deretter i passende terninger, ca 1-2 cm.

mango_vg_
 

Legg en chili på et stekebrett og sett brettet på platetoppen eller et korkunderlag.

Svi av med gassbrenner, chilien skal bli helt svart. Rull chilien i plast og la den hvile ca 5 minutter. Dette gjør at det svidde skallet blir enklere å få av.

Finhakk den avkjølte chilien med en skarp kniv.

Bland sammen sitronsaft, chili og mango i en blandebolle.

mango_vg_-2
 

Grovhakk hasselnøttene og stek dem gylne i en tørr steke panne.

mango_vg2-3
 

Dander mango, vaniljekesam og hasselnøtter på tallerken og pynt med frisk sitronmelisse.

Merk oppskrift som favoritt


Andre sunne desserter:

Grapefruktfromasj

Eplekakemuffins

Bærsymfoni, hjemmelaget sorbet

Bringebærdessert

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!