Privat

Målet var å komme inn i yndlingsbuksa: Ta bilder av deg selv!

Publisert: 2013-04-14 17:23

Mange overvektige misliker sterkt å se bilder av seg selv. Men å ta bilder av egen kropp gir større motivasjon, mener ekspert.</p><p>

Kyrre Lien

I desember i fjor klarte ikke Barbro Formo (37) fra Snåsa i Nord-Trøndelag å få den rosa yndlingsbuksen over hoftene. Glidelåsen sprikte på vidt gap. Da tok Barbro et bilde.

- Jeg ville ha et konkret mål, og jeg ville se endringene underveis. Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle inn i den rosa buksa, og at jeg skulle ta bilder av meg selv i prosessen. Jeg visste fra før at det kunne være vanskelig å se resultater i speilet, fordi man selv hele tiden tenker at man er stor.

- Du klarer ikke å se endringene som skjer med kroppen din. Men du ser dem dersom du jevnlig tar bilder av deg selv i en bukse som er for liten. Så da gjorde jeg det, forteller Barbro.

Det første bildet ble tatt lille nyttårsaften.

- Jeg ville ikke gå inn i et nyttårsopplegg, derfor meldte jeg meg like godt inn i Vektklubb den 30. desember. Det siste bildet ble tatt i midten av mars. Da hadde jeg gått ned ti, elleve kilo. Og nå, i midten av april, har jeg gått ned fjorten kilo. Det føles veldig bra, sier Barbro.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Et mål til å ta og føle på

Motivasjonsekspert Øyvind Hammer mener at Barbro har tatt i bruk en genial motivasjonsmetode.

– Når motløsheten kommer, kan buksa være med og løfte henne. Selv når vektreduksjonen ikke synes på vekten, vil den synes i en trang bukse. Metoden er veldig konkret, og jeg anbefaler gjerne folk å finne et plagg de kan ha hengende fremme, slik at målet også blir synliggjort, sier Hammer.

For å klare å oppnå et mål, må det være håndgripelig.

– Folk sier veldig ofte at de vil gå ned ti kilo i vekt, og at nå skal de begynne å spise sunnere. Men de har ingen plan for hvordan de skal få det til. Det blir som om å si at du skal pusse opp badet, uten å vite hva du skal gjøre. Om målet er konkret, vet du hvordan badet skal bli, du plukker ut fliser, og begynner å rive og ordne. Slik må du også gjøre når du skal ned i vekt – du må ha en plan og et spesifikt mål, sier Øyvind Hammer.

Føles bedre

Espen Sjølingstad Hoen

Fjorten kilo overvekt er ikke all verden, men Barbro opplever likevel store endringer.

– Jeg vil gjerne være til motivasjon for dem som bare vil gå ned noen få kilo, og som føler at buksa er for stram, og at de trener litt for lite. Det er mye som endrer seg, både med kroppen og helsa og selvtilliten, ved å gå ned fjorten kilo!

Barbro forteller at hun aldri har vært veldig overvektig, men at vekten økte etter at hun fikk barn for ni år siden.

– Jeg er veldig glad i «neimat» som potetgull og sjokolade, og koser meg mye med mat. Det jeg liker så godt med Vektklubb, er at jeg kan spise litt usunn mat innimellom. Den ga meg kontroll på kaloriinntaket, det er derfor den er så bra for meg. Jeg har faktisk spist litt potetgull hver eneste dag siden jeg begynte!

Barbo har forsøkt å gå ned i vekt flere ganger tidligere. Da har hun pålagt seg selv en streng diett av sunn mat og grønnsaker.

- Jeg kunne gå og tenke på godteri og potetgull hele tiden, og gikk på noen store smeller. Men nå har jeg spist tretti gram potetgull hver kveld! Det er ikke mye, bare en liten bolle, men likevel noe å se frem til.

Går raske turer

Barbo har ikke trent hardt, men er likevel kommet i mye bedre form.

Kyrre Lien / VG

- Jeg er så lat av natur! Men jeg var bedre trent før. Jeg er utdannet i Forsvaret, hadde førstegangstjeneste og befalskole, og gikk deretter inn i politiet, det var min største drøm. Jeg skjønner ikke at jeg orket det, for det var veldig fokus på trening og løping. Nå løper jeg ikke, men går turer. Jeg har gått turer omtrent annenhver dag på cirka 45-50 minutter.

Barbro har fot tiden permisjon fra jobben i politiet, og jobber nå som koordinator for rus og kriminalitetsforebyggende arbeid i Indre Namdal.

Kostholdet hennes er blitt sunnere siden årsskiftet. Ekstralett melk er byttet til skummet, kjøttdeig er byttet med karbonadedeig.

– Jeg anbefaler også at du forteller alle rundt deg at du har endret kosthold. Da slipper du å sitte i selskap og lyve og spise for at andre skal bli glade. Jeg har fått mye støtte, og masse oppmuntring.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her