Privat (t.v.) og Jan Petter Lynau / VG

Slik holder Romina vekten ni måneder etter Biggest Loser

Publisert: 2016-01-02 10:03

Den mentale biten er den største utfordringen for å holde vekten etter en stor vektnedgang. Her er Rominas beste tips til hvordan du kan unngå å ende opp som en jojo-slanker.

– Jeg har lært å ta de gode valgene i hverdagen som gjør at jeg har det mye bedre med meg selv, men jeg er nok ikke helt den samme jenta som kom ut fra Holmsbu, full av motivasjon og trente hver dag, forteller 26-åringen fra Oslo.

Det har vært en berg- og dalbane både mentalt og på vekten for Romina Dehzani i tiden etter det populære slankeprogrammet The Biggest Loser Norge, som ble sendt på TVNorge våren 2015.

Ni måneder har gått, og hun er mange erfaringer rikere, siden finaleepisoden ble spilt inn, der Romina vant andreplassen. Etter ni tøffe uker på Holmsbu og påfølgende måneder med hardt arbeid på hjemmebane, ble det klart at det kun skilte 200 gram mellom Romina og vinneren Lars Dahlum Johansen (31).

Privat

Med en startvekt på 140 kilo, gikk Romina ned hele 61,1 kilo på seks måneder.

Gjennom sommeren holdt hun vekten og i lykkerus etter den enorme vektnedgangen var motivasjonen på topp. Hun trente nesten hver dag, planla alle måltider og holdt seg unna fristelser.

Så kom smellen.

Mistet motivasjonen

– Jo lengre avstand jeg fikk til Biggest Loser, jo større ble hverdagskampen. Jeg falt til slutt inn i en boble og følte meg deprimert.

Jakten på kiloene, og det enorme fokuset på hvem som hadde gått ned mest til hver ukes innveiing, kan ha bidratt til at Romina slet med å «nyte» vektnedgangen, forteller hun.

– Jeg tenkte hele tiden at jeg ikke hadde gått ned nok, i stedet for å skjønne hvor mye jeg hadde klart å oppnå på kort tid.

Selv om trenerne underveis i programmet forsøkte å forberede deltakerne på hvilke utfordringer som ventet etter kameraene ble skrudd av, var det muligens gode råd til feil tid.

– Jeg er fortsatt utrolig takknemlig for muligheten jeg fikk til å endre på meg selv, både fysisk og psykisk. Jeg bærer meg selv på en helt annen måte enn før, og føler også at jeg har fått en helt annen «respekt» i samfunnet, forteller hun.

Likevel skulle Romina ønske at hun hadde en plan for når motivasjonen dabbet av, uten å bare kjøre solo.

– I en streng vektreduksjon «sulter» deg selv så lenge at det er lett å begynne å synes synd på seg selv. Hadde ønsket en tettere oppfølging og at jeg heller kunne ha planlagt utskeielse en dag i uken istedenfor å spise alt godt jeg kom over og droppet masse trening. Det er vondt å innrømme, men sannheten ligger der. Dårlig planlegging og ingen oppfølging, så havner man i en latskaps sirkel, forteller hun.

Vekten gikk litt opp, men stoppet på 10 kilo mer enn den laveste vekten hun hadde til finaleinnveiingen. Noe som i et vektreduksjonsperspektiv er «peanuts» i forhold til det store vekttapet hun hadde på såpass kort tid.

Jan Petter Lynau / VG

Det høres kanskje ut som Romina gikk helt bananas kostholdsmessig, men det var ikke tilfellet. Gjennom slankeprogrammet spiste deltakerne rundt 1000-1300 kcal daglig. Hun følte nå at det ble vanskeligere å leve like restriktivt som før, nå som hun var tilbake i jobb og hverdag.

– Det verste er at du blir et mobbeoffer for deg selv, og sparker deg selv mens du ligger nede. Det er så lett å glemme alt jeg har oppnådd og at jeg tross alt har det mye bedre i en lettere kropp, forteller Romina om den vanskelige perioden hvor vekten sakte beveget seg opp igjen.

Tidligere hadde hun planlagt alle måltider. Nå ble det lett å ty til kjappe løsninger.

Romina mistet også treningsgnisten for en periode. Det var som om kroppen strittet imot, og at hun ikke hadde krefter.

– Jeg har funnet ut at planlegging er like viktig på treningssiden som med kostholdet.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Planlegger for suksess

Romina oppdaget at hvis hun hadde en konkret plan og et mål å trene mot, var det lettere å gjennomføre. Hvis hun på forhånd bestemte seg for hva, og hvor mye, hun skal spise av fristende mat er det også enklere å holde seg til planen.

Hun forteller om en oppdagelse hun gjorde for en liten stund siden:

– Det er en enorm forskjell på bare å «spise» kake og det å «unne meg» kake. Når jeg unner meg kake så kjenner jeg ordentlig på smakene, nyter og er tilstede. Før når jeg spiste godteri mens jeg så film, så registrerte jeg nesten ikke hva eller hvor mye jeg spiste.

Perioden med motivasjonssvikt og motgang har vært svært lærerik og har bare gjort det viktigere for Romina å finne en sunn balanse i kostveien. Hvis hun blir for streng mot seg selv har hun lett for å få ekstra lyst på den «forbudte» maten.

– Det viktigste for meg er å være fornøyd med meg selv og prøve å godta ting som det er, og oppnå en reel livsstilsendring med en balanse på alt, uten at det skal være enten eller.

Rominas beste råd til deg:

1. Nyt din livsstilsendring, skriv ned alle gode følelser og den fantastiske reisen.

2. Sett deg mål, langsiktig og kortsiktig og belønn deg selv med alt annet enn mat!

3. Invester i en pulsklokke der du må nå ditt daglige mål, det har hjulpet meg mye. Om du har lyst kan en god personlig trener være verdt pengene. En som kan være med og hjelpe deg når du har det dårlig og er lite motivert men også pushe dine grenser.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Les også:

– Var lei av å være misfornøyd med meg selv

Slankekurer med sluttdato funker ikke

– Ut av komfortsonen!

Holder vekten etter slanke-TV: Slik takler Romina hverdagen

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her