Deler vektnedgangen i sosiale medier

Publisert: 2014-09-12 15:41

Aurora (23) «delte» seg ned 45 kilo på Instagram. - Trekkeffekten kan virke positivt, sier psykologekspert.<br />

Tidligere var slanking noe man helst ville holde skjult. I dag henter flere og flere støtte og inspirasjon i år dele bilder av seg selv før, underveis og etter en livsstilsomlegging.

En av dem er studenten Aurora Hoff (23) fra Bærum. Likes-knappen regelrett glødet da hun kunne skilte med en vektreduksjon på 45 kilo og et før- og etterbilde som tar pusten fra de fleste.

Gjennom ett år har hun delt bilder av treningsøkter, sunne måltider, en mage som minsker samt et smilende og stadig smalere ansikt, både på den sosiale bildedeletjenesten Instagram og på bloggen AuroraWeightloss.

- Ved å dele mine erfaringer har jeg gitt følgerene og leserene mine et løfte, i tillegg til mitt eget løfte til meg selv. Det gjør det lettere å motstå fristelser, og holde fokus på målet mitt, forteller Aurora.

Hege Gade er doktorgradsstipendiat i psykologi ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Tromsø, og sammenlikner forpliktelsen til livsstilsendring med røykekutt.

- Det er verre om du sprekker og tar deg en røyk dersom alle rundt deg vet at du har sluttet å røyke.

Forpliktet

- Jeg bestemte meg for at sommeren 2013 skulle bli min siste sommer som overvektig, forteller Aurora.

Nøyaktig hvor tung hun var for ett år siden vil hun ikke oppgi, men den var tresifret. Aurora hadde prøvd alle slankekurer og snarveier til en slankere kropp uten å lykkes.

- Et vendepunkt for meg var at jeg ikke lenger passet inn i husken med datteren min på fanget. Det var sårt. Jeg hadde jo kjent på overvekten i mange år og følt meg deprimert. Nå var det på tide å gjøre noe, sier Hoff, som ville slanke seg uten hjelp fra lege, kostholdsekspert, personlig trener eller andre fagfolk.

Fedmeoperasjon var utelukket. Så hun søkte på nett etter kunnskap om kosthold, trening og bloggere i samme situasjon.

Instagram

Problemet var bare at alle bloggerne hun fant allerede var slanke, perfekte og lykkelig, de hadde ikke noen av de samme utfordringene som henne. Det tok nesten knekken på motivasjonen før hun fikk satt ordentlig i gang.

- Der og da skulle jeg ønske at det var en blogger der ute som var mer lik meg, forteller hun.

Derfor begynte hun å blogge selv, for å sette ord på forvandlingen som skjer med kropp og hode gjennom en vektprosess.

- I starten brukte jeg bloggen og Instragram som en arena der venner og familie kunne følge hverdagen min. Jeg har jo alltid likt å stå foran kamera.

Nå som bloggen har flere lesere synes hun det er flott at hennes historie kan være til inspirasjon for andre som er der hun selv var for ett år siden.

- Hvis jeg kan endre livsstil og gå ned i vekt, så kan alle, fastslår hun.

Privat

Viser våre feil

- Flertallet av oss «sminker oss» før vi går på nettet, sier Øyvind Solstad. Han er ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.

Han synes Aurora er modig som har lagt ut ærlige bilder av vektprosessen sin. Solstad peker på en utvikling som har vokst frem som følge av økt bruk av sosiale medier de seneste årene:

- Før brukte vi kun kallenavn på nett og skulle helst være så anonyme som mulig. Så dristet vi oss frempå med fornavn. Neste steg var fullt navn, og nå snakker vi til og med om hva som er feil med oss!

Aurora får ofte henvendelser fra lesere som lurer på hvordan hun har klart å gå ned over 40 kilo på ett år.

- Det handler kun om det som sitter mellom ørene til hver og en av oss. Man må gjøre en grundig tankejobb og finne egne løsninger, sier Aurora og legger til:

- For meg har det også vært viktig å lage med noen mål som ikke er vektrelatert. Jeg er egentlig en McDonald's-junkie og Coca Coliker. Derfor bestemte jeg meg for å unngå dette i ett år. Og det har jeg jammen meg klart!

- Misforstå meg rett, jeg har fremdeles unnet meg litt potetgull, kebab og sukkerfri brus ved sjeldne anledninger, men jeg har forstått at det er noe som heter «alt med måte». Nå vet jeg hva det koster meg. Om jeg vil spise en sjokolade så betyr det at jeg må spare inn de kaloriene på andre måter, eller legge inn litt ekstra mosjon.

Sosial heiagjeng

Solstad slår et slag for personer som tør å vise frem sine personlige prosjekter i sosiale medier.

- Du risikerer å få stygge kommentarer fra andre, så du må være ganske tøff, sier han.

Kine Hermansen (27) fra Sarpsborg har ikke fått annet enn positive kommentarer. Hun postet sitt første treningsbilde i forbindelse med konkurransen #100dayChallange.

- Jeg ble tent på idéen og likte utfordringen om å være i aktivitet hver dag i hundre dager, og dokumentere det med bilder.

Kine hadde nylig blitt mamma for første gang og i forbindelsen med graviditeten hadde hun lagt om til et sunnere kosthold. Nå sto treningen for tur.

- Etter en hyttetur i fjor høst bestemte meg for å løpe opp og ned trappen tyve ganger, i stedet for å parkere i sofaen, forteller Kine.

Hun ble bitt av treningsbasillen, og ved å dele bilder av vektprosessen på Instagram ble det vanskeligere å hoppe over en treningsdag eller falle for fristelser. Til sammen har Kine gått ned 35 kilo. Men det er ikke bare tallet på vekten som har motivert Kine inn i treningstøyet.

- Jeg trengte et fristed der jeg fikk lov til å være bare meg selv og koble av. Treningen handlet like mye om å takle småbarnsperioden og få en liten pause, ikke om kroppsfokuset eller om å bli sterk eller slank, forteller hun.

Vektklubbmedlem Esben P. Ryther (32) fra Skåla deler oftest bilder fra treningsturer og han innrømmer at «likes» og kommentarer er svært motiverende.

- Det er som å ha en egen liten heiagjeng på Instagram, forteller han.

HMS-koordinatoren kan skilte med et vekttap på hele 38 kilo på 17 måneder.

- Jeg ville vise fremgangen min til familie og venner, jeg er jo stolt over det jeg har klart å få til, forteller han.

Med hverdagsbildene ønsker han å formidle at det er mulig å legge om livsstilen med enkle grep, som å lage sunn mat og gå turer.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Derfor funker «sosial-slanking»

1. Positiv trekkeffekt

- Leseren kan få inspirasjon og tenke at «dersom hun kan endre livsstil, så kan kanskje jeg også». Denne trekkeffekten kan være positiv, men samtidig kan det virke negativt på en yngre lesergruppe dersom det fokuseres for mye på kropp og resultater fremfor atferd og prosessen fra start til mål, sier doktorgradsstipendiat i psykologi ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst Hege Gade.

2. Lære av andres feil

- Det er flott med bloggere som også skriver om de dårlige ukene, situasjoner som ikke gikk som planlagt og alle de små valgene i hverdagen som hun beskriver som den viktige veien fra A til B, og som er helt avgjørende for om man klarer å vedlikeholde den nye livsstilen etter målet er nådd, sier Hege Gade.

3. Heiagjeng

Forskning har vist gang på gang betydningen av støttespillere når man skal slanke seg. I boken The Social Network Diet fra 2012 skriver legen Miriam Nelson at sosiale medier er en perfekt plass til å hente drahjelp enten du vil ha en turgruppe, treningsmiljø eller slankevenn.

Slik finner du inspirasjonskontoene

På bildedelingstjenesten Instagram benytter personer som deler sine vektreiser ofte de samme populære hashtagsene. Ved å søke på ordene nedenfor kan du følge folks opp- og nedturer verden rundt.

#weight
#healthy
#diet
#weightloss
#weightlossjourney
#transformation
#healthylife
#beforeandafter
#førogetter
#nedivekt

Kilde: Instagram

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2021 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her