Slik bekjemper de «dørstokkmila».

Publisert: 2012-02-16 14:55

Hvordan skal du komme deg ut på trening når sofaen frister langt mer, været er ufyselig og kroppen føles tung?

TUR PÅ TUNGE DAGER: Personlig trener Tore Vik går raske turer på kryss og tvers i byen. – På tunge dager tar jeg med kaffekoppen og får frisk luft fremfor å trene hardt, sier Vik. Han er personlig trener for blant andre Christine Koht, Anders Baasmo Christiansen og Sturla Berg-Johansen.

Foto: Janne Møller-Hansen

SLANKERE VED Å GÅ: Raske, lange eller bratte turer øker forbrenningen. – Jeg går sjelden bare for å brenne kalorier, jeg elsker å oppdage nye steder i byen ved å gå fra kaffebar til kaffebar. Det er ikke noe problem å få intervalleffekt ved å gå, sier Vik, her etter et bakkedrag ved Akerselva.

Foto: Møller-Hansen Janne

«Dørstokkmila» er et begrep som brukes blant annet for å beskrive hvor tungt det kan være å komme seg ut av huset og motivere seg for eksempel til å trene.

Når treningsvanene er godt innarbeidet, kommer kanskje ikke de vanskelige dagene like ofte. Men om du skulle miste motivasjonen, krever det ekstra mye å gjennomføre planlagt trening.

Å senke forventningene og heller legge om til mildere, alternative aktiviteter, får mange over dørstokken, blant annet medlem i Vektklubb.no, Linn Reine (28).

– På tunge dager, når beina er seige og nakken er stiv, sier jeg til meg selv at det er helt greit å holde middels tempo. Det er fremdeles trening, bare litt lettere, og jeg kommer meg av gårde, sier Linn.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Finn alternativer

Hun har gått fra ikke å trene i det hele tatt til å trene fast og variert fire til fem ganger i uken. I prosessen har hun også tatt av femten kilo.

Å finne alternativer kan også innebære å velge en morsommere eller hyggeligere økt. Trening kan dessuten flyttes innendørs eller utendørs, alt ettersom. Ikke minst kan økten gjøres kort.

– I går var planen en tøff intervalløkt på romaskin, men jeg ble kvalm bare av tanken, etter en lang dag inne på jobb. Orket ikke hardtrening, inneluft og masse mennesker i et treningssenter, sier personlig trener i Sats, Tore Vik.

Frisk luft

Hans første tanke var å gå hjem og sette seg i stolen. Den andre tanken førte ham ut på tur.

– Det jeg egentlig trengte, var frisk luft. Jeg snudde meg helt rundt, gikk heller en god tur i stedet, og ble så fornøyd med det. Åtti prosents innsats er bra nok på en tung dag, sier Vik.

Har du spørsmål om trening? Møt treningsekspert i Vektklubb.no Trine Hattestad tett på nett tirsdag 21. februar klokka 12. Send inn spørsmål her!

Her får du dørstokk-triksene til eksperter og Vektklubb-medlemmer:

Tore Vik (39), personlig trener

Tore Vik (39).

Foto: Janne Møller-Hansen

Trener seks ganger pr uke: Styrke, intervall på romaskin og raske gåturer.

– Jeg elsker god mat og unner meg litt godteri. Nå fyller jeg dessuten straks 40, og jeg har bestemt meg for at jeg skal være like godt trent i 40-årene som jeg har vært i 30-årene.

Det sitter derfor langt inne å droppe trening, men innimellom må han oppmuntre seg selv.

– Sier jeg at «det er tungt, dropp det, dropp det», så dropper jeg det selvsagt. Om jeg heller minner meg på hvor stolt jeg blir etterpå av å ha utvist selvdisiplin, får jeg på meg boblejakken og går ut.

Med mange års treningserfaring kan han trene mye forskjellig, noe han ser på som en fordel.

– På dager hvor jeg er sliten og kanskje ikke orker tanken på tung styrketrening, velger jeg bare noe annet som passer den dagen.

Kari Bø (56), professor, NIH

Kari Bø (56).

Foto: privat

Trener og instruerer syv dager pr uke: Aerobic, ski, svømming og sykling.

– Mister jeg lysten på den treningen jeg har planlagt, er jeg fleksibel og bytter til en annen aktivitet. Det blir ikke alltid like bra effekt, men er mye bedre enn ingenting.

I forrige uke hadde hun for eksempel planlagt en lengre skitur.

– Hos meg sank gradene til 22 minus, det synes jeg er for mye. Da ble det i stedet tur på bena i 50 minutter og sykling inne på ergometersykkel i 35 minutter.

Har hun liten tid, tyr hun også gjerne til ergometersykkelen, selv om hun synes sykling generelt er kjedelig. For å motivere seg, sykler hun mens hun ser på TV.

Ina Garthe (38), idrettsfysiolog, Olympiatoppen

Ina Garthe (38).

Foto: Frode Hansen

Trener fem til seks ganger pr uke: Styrke, løping og sykling.

Stort sett tar hun fri de dagene hun har veldig liten lyst til å trene. Har dette derimot skjedd ofte, oppmuntrer hun seg selv.

– Jeg minner meg om at det er de første meterne eller løftene som blir tøffe, og at fokuset så vil endre seg. Og at det kan være en god følelse nettopp å kjenne at kroppen jobber og svetter. Jeg kommer til å føle meg fri, bli klar i hodet og merke at kroppen blir avslappet.

Hun får også motivasjon av å tenke på at trening kan forhindre at leddsykdommen hennes blir verre.

– Følelsen av å være sterk, og å se at kroppen stort sett gjenspeiler dette, er også viktig. Vissheten om hvor irritert, utålmodig, negativ og utilfreds jeg blir, er også nok til at jeg tar meg selv i nakken. Det er for min egen del og for familiens del.

Jan Helgerud (56), professor i medisin, NTNU

Jan Helgerud (56).

Foto: privat

Trener vanligvis tre til fire ganger pr uke: Styrke, løping, sykling, roing, gå- og skiturer.

– Hvis jeg ikke har så lyst til å trene, trosser jeg dørstokkmila. Jeg bare gjør det, akkurat som tannpuss.

Han gjør det enkelt, effektivt og velger noe han pleier å trene, 4 x 4 intervall, og i kjente omgivelser.

– Når jeg har planlagt trening med kamerater, føler jeg meg forpliktet til å møte opp selv om det føles tungt. Så jeg går ut døren uansett, hvis ikke får jeg høre det etterpå.

Helgerud er glad i å tallfeste treningen.

– Butter det ekstra imot en dag, minner jeg meg selv om at jeg må få tilbakelagte noen kilometer, eller løfte et visst antall kilo med vekter, for å kunne føre rapport.

Jorunn Sundgot Borgen (50), professor, NIH

Jorunn Sundgot Borgen (50).

Foto: Frode Hansen

Trener hver dag: Jogging, styrke, ski og danseklasser.

Finner hun ikke tid til å trene i løpet av dagen, står hun opp klokken fem for å få trent. Det skjer stort sett hver dag, fordi hun har stramt program.

Når hun våkner i otta, føles det tungt.

– Jeg slår ikke øynene opp og sier «jippi – det er tid for jogging». Jeg må tenke på hvor deilig det blir når jeg kommer i gang og kroppen våkner.

– Selv med liten lyst, står jeg opp uansett, går ut soveromsdøren, tar på meg joggeutstyret som ligger klart, spiser en halv yoghurt og drikker et glass juice.

I perioder når motivasjonen er lav, lager hun avtaler med andre.

– Jeg digger ikke akkurat å skulle ut i regnet om høsten. Men det blir vanskeligere å droppe ut og lettere å gå ut døren når jeg skal jogge sammen med en annen.

Inger Handegård (53), medlem i Vektklubb.no

Inger Handegård (54) og hundene Aya, Xmilla og Chelly.

Foto: Lars Gunnar Røneid

Trener seks til syv ganger pr uke: Turer og ulike aktiviteter med hundene.

– Nøler jeg og vurderer å droppe å gå tur, ser jeg bare på hundene. Da får jeg dårlig samvittighet. De bryr seg ikke om dårlig vær eller om min manglende motivasjon, og jeg kommer meg ut.

På dager hvor motivasjonen er lav tar hun initiativ og spør om venninnen vil gå tur.

– Hun er supersprek og syltynn, men verdens triveligste selskap.

Hvis hun tenker på målet om gullmerket i turorientering, kommer hun seg lettere ut og går kanskje lengre turer enn det hun ellers ville ha gått.

– Jeg trenger å samle opp poeng, og må bevege meg for å oppnå det.

Anita Øgård (36), medlem i Vektklubb.no

Trener variert, opptil fem ganger pr uke:

Anita Øgård (36).

Foto: privat

Rockering, styrke, gåturer og jogging.

– Når det er ekstra tungt, får jeg en dytt fra søsteren og/eller kjæresten min som jeg har treningsavtaler med. Vår motivasjon er som regel lav til ulik tid, så jeg får stort sett gjennomført.

Anita vet at hun også får «tømt hodet» med søsteren, noe som frister på tunge dager.

– Mangler jeg totalt lyst, kan jeg love meg selv sjokolade etterpå, dersom jeg kommer meg ut.

Anita har en liten og lett nødløype som hun legger turen til på dårlige dager. På den måten får hun i det minste bevegelse.

Sara Hellsten (32), medlem i Vektklubb.no

Sara Hellsten (32).

Foto: privat

Trener tre til fire ganger pr uke: Corebar, zumba, høypuls, step, bodyshape, bodypump, ergometersykkel, tredemølle, styrketrening og gåturer.

– Når latskapen prøver å lure meg til å dra rett hjem etter jobb på en dag som er avsatt til trening, prøver jeg å styre tankene mine, så motivasjonen øker.

– Husk så deilig det var etter sist gang du trente, hvor flink og sprek du følte deg.

– Det er bare gammel vane som spøker, husk at du faktisk liker å trene.

– Dersom du ikke går og trener, så må du GÅ hjem fra jobb.

– Skjerpings! Enten kan du dra og trene en time, eller du kan sitte med dårlig samvittighet resten av kvelden. Enkelt mattestykke det.

– Målet er å trene bort 10 000 kalorier i måneden. Hver dag med trening teller, jeg må ut.

Linn Reine (28), medlem i Vektklubb.no

Linn Reine (28).

Foto: privat

Trener fire til fem dager pr uke: Spinning, bodypump og bodybalance.

– De gangene jeg bare vil være hjemme fra trening, tar jeg frem bilder av meg selv i begynnelsen av 20-åra, og et bilde av idealformen min. Det får opp farten. Det hjelper også ofte å gå på vekten før trening.

– Jeg går ned noen gram for hver gang jeg trener. Av og til går jeg på vekten rett før en økt. Da kommer jeg meg av gårde og gleder meg til veiing dagen etter.

Den gode samvittigheten betyr mye og er et motivasjonsmoment når det butter imot.

– Når jeg har hatt en tung og slitsom dag, og jeg virkelig kjenner sirupen i beina, tenker jeg på at treningen kun vil ta en time eller to, og at jeg etterpå kan ta en dusj og synke ned i sofaen.

I Vektklubb.no får hjelp til både kosthold, trening og motivasjon!

BLI MEDLEM I VEKTKLUBB.NO HER

LES OGSÅ:

Hold deg i gang

Fakta og myter om trening

Slik slutter du med sjokolade

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her