- Helt OK å skeie ut!

Publisert: 2014-01-16 14:50

Felles for mange som skal ned i vekt, er at de tenker enten / eller. En slik tankegang gjør det mye vanskeligere å gå varig ned i vekt.</p><p>

Jan Magnus Fredheim

- Den fører også ofte til jojo-slanking og dårlig selvbilde, sier doktorgradsstipendiat i psykologi, Hege Gade.

Hun er forsker og behandler ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Tromsø, og jobber tett med sykelige overvektige personer. Hun snakker også av egen erfaring, ettersom hun selv for ti år siden la om livsstilen og tok av over førti kilo i vekt.

Mange går på en «pølse-smell»

- Si for eksempel at du har sagt til deg selv at du bare skal spise fem hundre kilokalorier om dagen. Det har du bestemt deg for, det skal du virkelig gjøre, men så holder du på å besvime av sult på vei hjem fra jobb, for dette er alt for lite mat. Så stopper du på bensinstasjonen for å fylle diesel, og ser at det er pølsekampanje på bensinstasjonen. Da er det som om noen sier til deg at «la meg for guds skyld få komme inn der og spise en pølse». Og så gjør du det.

- Hvis du da tenker at «dette er ikke så veldig ille», er det bra, men hvis du tenker «hvorfor gjorde jeg dette, jeg kommer aldri til å greie det, jeg har ikke kontroll», da vil den følelsen kanskje føre til at du tenker at du like så godt kan spise meierismør med ostehøvel og en stor middag når du kommer hjem, og heller begynne om igjen i morgen eller på mandag, sier Gade.

Føler at kontrollen glipper

Dette er en typisk av-på-tankegang, der du føler at enten har du kontroll, eller så har du det ikke, forklarer hun.

- Om du skal slutte å røyke er det kanskje naturlig å tenke slik, men dette er ikke en funksjonell måte å tenke om mat, for mat må du ha, alle må spise. Det er derfor klokt å jobbe for å endre tankegangen, og være mer realistisk, påpeker hun.

Har du spørsmål til Hege Gade? Hun svarer Tett på Nett fredag kl 11. Send inn spørsmål her!

Gade jobber med slankeopererte personer før og etter inngrepet, og ser at mange har nytte av å «ommøblere» sine tankemønstre.

- Man kan si til seg selv at jeg kanskje ikke er guds gave til menneskeheten, men du verden så flink jeg var som klarte å la være å spise den isen i fryseren. Ved å gi seg selv ros, og å forsøke å kutte ut enten-eller-tankegangen, blir det lettere å mestre livsstilsendringene som må til for å gå ned i vekt eller for å holde vekten stabil.

- Ved å tenke positivt om seg selv, vil man også kunne få mindre indre uro, og ikke føle seg fullt så nedtrykt, sier Gade.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Kartlegg egen spiseatferd

Felles for alle mennesker, uavhengig av vekten og hvor «flink» man er, er at det vil komme dager der man spiser eller drikker mer enn man hadde planlagt. Dette er en del av å leve, minner Gade om.

- Mange kan ha god nytte av å droppe ideen om at «enten så spiser jeg, eller så gjør jeg det ikke». Hvis jeg har spist en pølse, så er jeg på kjøret igjen, liksom. Denne følelsen av å miste kontroll er også utbredt blant friske overvektige som har latt livvidden ese ut, sier Gade.

Å gå ned i vekt er enklere enn å holde seg slank etterpå.

- Man må spørre seg selv om hvorfor man veide mer enn man gjorde for fem eller ti år siden, og bli bevisst på hva som førte til at man gikk opp i vekt. Årsaken er jo at man har spist på en annen måte enn før. Man må bli bevisst sitt eget spisemønster og sin egen spiseatferd. Noen er følelsesspisere, og spiser når de møter motgang eller føler indre uro. Andre er ubevisste i forhold til hva de putter i munnen. For å gå ned i vekt, må du bli bevisst, og endre din spiseatferd, sier Gade.

Jo mindre man tenker «enten-eller», jo større er muligheten for å lykkes med å oppretholde et varig vekttap, sier Gade.

LES OGSÅ:
Tonje ville bli lett til bryllupet

Heidi tok av 70 kilo

Sykepleierne Mari og Frode la om livsstilen sammen, og gikk ned 59 kilo

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

3 timer

53minutter

59 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her