Også kalt "what the hell"-effekten. En slik måte å tenke på fører ofte til jojo-slanking og dårlig selvbilde. Illustrasjon: Annemor Larsen / VG

- Helt OK å skeie ut!

Publisert: 2014-01-16 14:50

Felles for mange som skal ned i vekt, er at de tenker enten / eller. En slik tankegang gjør det mye vanskeligere å gå varig ned i vekt.</p><p>

Senk skuldrene og sett krav til deg selv som er mulig å gjennomføre, vær realistisk, råder Hege Gade.

- Den fører også ofte til jojo-slanking og dårlig selvbilde, sier doktorgradsstipendiat i psykologi, Hege Gade.

Hun er forsker og behandler ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Tromsø, og jobber tett med sykelige overvektige personer. Hun snakker også av egen erfaring, ettersom hun selv for ti år siden la om livsstilen og tok av over førti kilo i vekt.

Mange går på en «pølse-smell»

- Si for eksempel at du har sagt til deg selv at du bare skal spise fem hundre kilokalorier om dagen. Det har du bestemt deg for, det skal du virkelig gjøre, men så holder du på å besvime av sult på vei hjem fra jobb, for dette er alt for lite mat. Så stopper du på bensinstasjonen for å fylle diesel, og ser at det er pølsekampanje på bensinstasjonen. Da er det som om noen sier til deg at «la meg for guds skyld få komme inn der og spise en pølse». Og så gjør du det.

- Hvis du da tenker at «dette er ikke så veldig ille», er det bra, men hvis du tenker «hvorfor gjorde jeg dette, jeg kommer aldri til å greie det, jeg har ikke kontroll», da vil den følelsen kanskje føre til at du tenker at du like så godt kan spise meierismør med ostehøvel og en stor middag når du kommer hjem, og heller begynne om igjen i morgen eller på mandag, sier Gade.

Føler at kontrollen glipper

Forsøk å ha en mer optimistisk holdning til deg selv, da blir det lettere å gå ned i vekt. Tegning: Roar Hagen / VG

Dette er en typisk av-på-tankegang, der du føler at enten har du kontroll, eller så har du det ikke, forklarer hun.

- Om du skal slutte å røyke er det kanskje naturlig å tenke slik, men dette er ikke en funksjonell måte å tenke om mat, for mat må du ha, alle må spise. Det er derfor klokt å jobbe for å endre tankegangen, og være mer realistisk, påpeker hun.

Har du spørsmål til Hege Gade? Hun svarer Tett på Nett fredag kl 11. Send inn spørsmål her!

Gade jobber med slankeopererte personer før og etter inngrepet, og ser at mange har nytte av å «ommøblere» sine tankemønstre.

- Man kan si til seg selv at jeg kanskje ikke er guds gave til menneskeheten, men du verden så flink jeg var som klarte å la være å spise den isen i fryseren. Ved å gi seg selv ros, og å forsøke å kutte ut enten-eller-tankegangen, blir det lettere å mestre livsstilsendringene som må til for å gå ned i vekt eller for å holde vekten stabil.

- Ved å tenke positivt om seg selv, vil man også kunne få mindre indre uro, og ikke føle seg fullt så nedtrykt, sier Gade.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Kartlegg egen spiseatferd

Felles for alle mennesker, uavhengig av vekten og hvor «flink» man er, er at det vil komme dager der man spiser eller drikker mer enn man hadde planlagt. Dette er en del av å leve, minner Gade om.

- Mange kan ha god nytte av å droppe ideen om at «enten så spiser jeg, eller så gjør jeg det ikke». Hvis jeg har spist en pølse, så er jeg på kjøret igjen, liksom. Denne følelsen av å miste kontroll er også utbredt blant friske overvektige som har latt livvidden ese ut, sier Gade.

Å gå ned i vekt er enklere enn å holde seg slank etterpå.

- Man må spørre seg selv om hvorfor man veide mer enn man gjorde for fem eller ti år siden, og bli bevisst på hva som førte til at man gikk opp i vekt. Årsaken er jo at man har spist på en annen måte enn før. Man må bli bevisst sitt eget spisemønster og sin egen spiseatferd. Noen er følelsesspisere, og spiser når de møter motgang eller føler indre uro. Andre er ubevisste i forhold til hva de putter i munnen. For å gå ned i vekt, må du bli bevisst, og endre din spiseatferd, sier Gade.

Jo mindre man tenker «enten-eller», jo større er muligheten for å lykkes med å oppretholde et varig vekttap, sier Gade.

LES OGSÅ:
Tonje ville bli lett til bryllupet

Heidi tok av 70 kilo

Sykepleierne Mari og Frode la om livsstilen sammen, og gikk ned 59 kilo

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

16 timer

27minutter

46 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her