FØR OG ETTER RETUSJERING: Her har Dora Thorhallsdottir blitt både smalere og fått lengre ben. Retusjeringen er utført av FilmFakta i samarbeid med Animaskin. - Mister all personlighet, mener Grete Herlofsen i Sanitetskvinnene. Skjermdump fra kampanjevideo

Komiker Dora viser frem sin «normale» kropp for å kjempe mot retusjert reklame

Publisert: 2015-09-17 08:08

Hun er ikke til å kjenne igjen. Komiker Dora Thorhallsdottir lot seg avbilde i undertøy, for så å bli retusjert til å passe skjønnhetsindustriens ekstreme krav.

– Det var veldig rart å se spesielt hvordan magen ble retusjert, men jeg skammer meg ikke over kroppen min. Det er sånn jeg ser ut fordi jeg lever et helt vanlig liv, jeg har født to barn, har et vanlig kosthold og bor ikke på treningsstudio, forteller Thorhallsdottir (42) som også er terapeut.

Gjennom jobben som nettopp samlivsterapuet har hun møtt mange kvinner som hater kroppen sin. Det er problematisk både for dem, og partneren.

Sammen med Norske Kvinners Sanitetsforening vil de ha en slutt på et kroppsideal som ikke eksisterer.

- Det er ikke sånn at vi ønsker en helt usminket hverdag, men når kroppene endres bør det merkes, sier Dora Thorhallsdottir. Her ser vi et klipp fra kampanjevideoen hvor rynkene under øynene fjernes. Skjermdump etter tillatelse.

Se videoen her

– Vi håper å oppnå en bevissthet rundt at skjønnhetsidealene er uoppnåelige. Hvis man strekker seg etter noe uekte, så vil man oppleve å aldri bli god nok, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Videoen er en kampanjen som først ble vist på God Morgen Norge på TV2 torsdag morgen. Nå håper de på en lov som krever at retusjert reklame blir merket.

– Vi har snakket om kroppresset i mange år, uten at vi har gjort noe. Det fine med å leve i et demokrati er at vi faktisk kan gjøre noe. Hvis mange nok signerer på underskriftskampanjen må våre politikere forholde seg til dette. Jeg håper vi kan få en lov som krever at dersom kroppene endres på reklamebilder, må det merkes med en varseltrekant. Det er bevisstgjørende for forbrukere, og ikke minst flaut og pinlig å være den produsenten som forsøker å selge deg kroppen som ikke finnes, sier Thorhallsdottir.

Enig? Gi din stemme her

Det har vært mye fokus på ungdom og psykisk helse den siste tiden. Ungdata-rapporten fra 2014 viser at hele 1 av 4 jenter har tegn på depressive symptomer. Dette var i stor grad knyttet til å være misfornøyd med eget utseende.

– Det er vi voksne, og spesielt reklamebransjen, som har et ansvar for å minske presset på ungdommen. Se på Dora, hun er jo vakker før hun ble retusjert. Hun har utstråling og mimikk, alt dette forsvinner i retusjeringen. Det som står igjen er et tomt uttrykk. Med retusjering mot idealkroppen ender vi opp med mange personer som er helt like, der personligheten forsvinner, sier Herlofson.

Sanitetskvinnene har hatt «kampen mot skjønnhetstyranniet» som en av sine kampsaker i mange år.

– Vi vil bare at det å være kvinne i Norge blir lettere, ved å slippe de «fake» bildene vi blir fóret med hele tiden, fastslår Thorhallsdottir.

Les også kommentaren: Lei av å bli lurt

minMote: Se forvandlingen til VG-journalist med retusjering

RETUSJERING PÅ 1-2-3: VG-journalist Ingvill Dybfest Dahl har gått fra «normal» til skjønnhetsideal ved hjelp av landets fremste fotobehandlingsbyrå Postproduksjon.

PS! Vektklubb får ofte spørsmål om medlemmene vi har brukt i egenannonsering er retusjert. Svaret er nei. I VG har vi veldig strenge regler for foto og bildebruk, og vi har aldri retusjert Vektklubb-medlemmer. Vi er stolte av å kunne si at vi kun bruker ekte mennesker med ekte historier.

Les også:


Dropp «treningsselfien»
Instagramkontoen som viser at alle kan gjøre yoga
Ikke la slankingen din påvirke barna
Ikke alt som er naturlig er sunt!

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

18 timer

23minutter

20 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her