Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Vigdis Ellefsrød (47)

Publisert: 2012-12-20 08:59

Slik gikk jeg ned 48 kilo (med gastric bypass og støtte fra Vektklubb)

- Jeg har aldri vært tynn, men jeg er på god vei til å bli en sunnere, friskere og gladere utgave av meg selv. Og det er målet.

Etter år med stillesittende arbeid, store omstillingsprosesser, lang reisevei (gjerne med en bolle eller tre i bilen som nødproviant)eneforsørger, tillitsverv, sykdom i nær familie og gård, havnet jeg i tungvektsklassen.

Det hadde vært mange lettvinte løsninger i matveien. Jeg syntes ikke det var morsomt hverken å lage eller spise mat. Det måtte gå fort, for jeg hadde alltid så mye å gjøre når jeg kom hjem.

Vekten levde sitt eget liv. Jeg gikk opp og ned 10-20 kilo flere ganger. Tilslutt ble vekten pakket bort, jeg orket ikke den jojoslankingen. Det var egentlig ikke så vanskelig å gå ned i vekt, men kiloene snek seg sakte på igjen, og med hverdagsstresset var jeg plutselig tilbake til utgangspunktet. Og gjerne med noen kilo ekstra som bonus.

Formen var elendig og det meste var slitsomt. Tilslutt var jeg fullstendig utslitt og ble sykmeldt for en lengre periode. Jeg hadde vært heldig, og hadde ingen livsstilssykdommer til tross for overvekten. Jeg sluttet å røyke etter 32 år, solgte eiendommen året etter, kjøpte hus i byen, og tok en fedmeoperasjon ved en privatklinikk i Oslo.

Jeg visste jeg var tung, men at vekta nærmet seg 140 kilo hadde jeg ikke trodd. Når det er så mange kilo som skal av virker det uoppnåelig. Etter nøye overveielse fant jeg ut at for meg var dette løsningen. Denne tiden jeg skulle være hjemme ville jeg bygge meg opp så godt jeg kunne fysisk.

Snakk om å få en ny mulighet!

Ved å ta Gastric Bypass i oktober i 2011 tok jeg en beslutning for livet. Da var det ingen vei tilbake, og var det ikke det jeg egentlig ville? Siden jeg har tatt fedmeoperasjonen har jeg et litt annet utgangspunkt enn de som må ta alt på vanlig måte. Jeg hadde ikke klart det, historien min som jojoslanker beviser det. Jeg gjør heller ingen reklame for operasjon. Målet mitt er å bli en sunnere og sprekere utgave av meg selv.

Jeg hadde vært medlem i Vektklubb siden høsten 2010, og «truffet» mange flotte mennesker på forumet. Jeg ville fortsette å bruke Vektklubb for alle trenger en heiagjeng! Ikke alle opererte sitter i en krok mens «fettet renner av».

I tillegg har jeg stor nytte av den elektroniske dagboken. Jeg bruker den til å se hva jeg faktisk spiser i løpet av en dag, legge inn trening, få tips om matoppskrifter og der er det er lett å se sammensetningen av protein, karbohydrat og fett. Jeg spiser fettfattig kost og velger helst nøkkelhullprodukter. Middagen planlegger jeg i alle fall et par dager frem i tid.

Siden vekttapet mitt gikk fort, spesielt i begynnelsen, var det veldig viktig å få i seg nok proteiner.

Jeg spiser ikke så mye forskjellig fra folk flest. Jeg er nøye på å spise etter klokka. Ikke oftere enn hver andre time, og ikke sjeldnere enn hver tredje time. Det holder blodsukkeret stabilt, og man blir ikke så fysen på noe. Trives best med «ren mat», altså fisk, kjøtt og kylling. Grønnsaker, litt saus og poteter eller ris hører med. Ellers er det mye knekkebrød, men det er fordi jeg synes det er innmari godt. Jeg har ikke blitt noen gourmetkokk over natta, eller fått den store interessen for matlaging, men jeg kan (om nødvendig) lese kokebøker.

Bollene i bilen er byttet ut med ferdigsmurte knekkebrød, i tilfelle det blir lenge til neste måltid.

Det er ikke bare mat som må planlegges. Å holde seg i form er viktig for ikke å miste muskelmasse. Og etter hvert som man blir i bedre form er det stadig mer morsomt og givende!

Jeg begynte veldig forsiktig. Fant ut at det var mye bedre å gå to turer på 15 minutter enn å sette seg for store mål til å begynne med. Skaffet meg smarttelefon med trenings-app som jeg bruker flittig. Det er motiverende når den teller kalorier, viser gatenavn, antall kilometer eller tempo. Skikkelig musikk har jeg også. Det er artig å fyke av gårde med stavene og «Gangnam style» på øret.

Det er lettvint å gå. Det er bare å knyte på seg joggeskoene og traske i vei. Krever ikke særlig utstyr og lite planlegging. Også er det godt for hodet. Etter hvert har jeg økt rundene mine, og meldt meg inn på treningssenteret.

Jeg kaller det trim, for trening høres så seriøst ut. To ganger i uken er jeg på zumbatimer på treningssenteret. Har ikke spesielt god rytmesans, men har det moro og blir svett. I helgene blir det helst stavgang, minst syv km. Jeg går gjerne tur hver dag. Om jeg ikke rekker en dag er det ingen krise.

Siden jeg har så kort vei til butikken tar jeg beina fatt. Ryggsekk er flott. Dessuten handler jeg ikke ekstra på den måten. Hverdagstrim er kjekt å få med seg, som gressklipping, snømåking og liknende. Alle monner drar.

Imidlertid skal jeg nå ta fatt på mine siste ti kilo, så i romjula har jeg bestilt time med en trener på treningssenteret. Kjenner at det er lurt å bli holdt litt i øra nå. Jeg spiser ikke så mye, men trener ikke nok i forhold til inntaket. Kroppen trenger tid til å venne seg til vekttapet, og jeg har stått stille et par måneder nå.

Mine beste tips

  • Planlegg og kjøp inn middagsmat. Det trenger ikke være for hele uka, men i alle fall morgendagen. Da slipper du å putte tomme kalorier i munnen mens du raider skapene etter potensiell middagsmat.
  • Innfør lørdagsgodt. Kjøp inn bare det du har tenkt å spise på lørdag. Lørdag er ikke fredag og søndag.
  • Ikke gå i butikken når du er sulten.
  • Husk at dette er noe du gjør for deg selv. Ikke sammenlign deg med andre.
  • Ikke gå for hardt ut med trening. Finn en aktivitet du synes er morsom, og som du kan fortsette med over tid. Ting tar tid.
  • Drikk mye vann. Det kan hende du er tørst og ikke sulten.
  • Spis til faste klokkeslett. Lær deg hvor mange kalorier det er i matvarene. Mange aha-opplevelser her.
  • Bruk mindre tallerken enn du pleier. Forsyn deg bare en gang.
  • Gjør noe du ikke har gjort før hver måned. Det trenger ikke være knyttet opp til vekt eller være belønning for noe, kanskje bare å gå på en konsert med en ukjent artist. Flytt fokus på andre ting i livet som ikke har med mat og vekt å gjøre.


Les om de andre kandidatene her

Privat
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Bente Jørgensen (45)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Bente Jørgensen (45)

- Det høres kanskje merkelig ut, men jeg har gått ned tolv kilo fordi jeg IKKE slanker meg! Som gjentakende jojoslanker har jeg prøvd det meste av kurer og å pine seg ned i vekt, det har gått galt hver gang. Egentlig hadde jeg bestemt meg for ikke å bry meg med disse kiloene mer. Men formen var utrolig dårlig, og jeg ble lei meg og irritert av ikke å kunne gjøre de aktivitetene jeg egentlig synes er morsomme. Så begynte jeg å lese om Vektklubb, og meldte meg egentlig inn på impuls. Etter å ha kikket litt rundt i klubbens forum, bestemte jeg meg denne gangen for at jeg er ferdig med slanking. Målet mitt er å bli i bedre form, bli sunnere, kunne delta i de aktivitetene jeg ønsker uten å grue meg, og å kunne kjøpe klær uten å måtte gå på spesialavdelinger Kort sagt, en livsstilsendring jeg kan leve med på lang sikt. Og som gir meg trivsel i hverdagen.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her