Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Barbro_fogetter
 

14 kilo skiller de to bildene av Barbro. Målet var å passe inn i yndlingsbuksen igjen, og det klarte hun fra januar til april i 2013. Nå har hun holdt vekten stabil i over to år. Foto: Privat og Tore Viem

Slik ble vi varig slanke:

Barbro holder vekten med én kosedag i uken

Å tillate seg litt usunn kosemat i små mengder, har gjort jobben lettere for Barbro Formo (39) etter vektnedgangen.

Barbro Formo (39)

 

Bor: Snåsa

Før-vekt: 84 kg

Stabilvekt: 70 kg

Medlem i Vektklubb: 2012-2014

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presentere vi 10 nordmenn som har klart det mange drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Barbros historie:

Derfor slet jeg med vekten:

Spiste flere kalorier enn det antallet jeg forbrukte. Det er så enkelt i teorien, men så utfordrende i praksis.

Vendepunktet:

Det kom til et punkt der ingen av buksene mine passet, og tights og tunika ble de mest behagelige plaggene å ha på. Jeg så en annonse om Vektklubb.no på nett, og meldte meg inn. Motivasjonen for en endring var så absolutt tilstede, og ved hjelp av Vektklubb fant jeg tilbake til min trivselsvekt.

Slik gikk jeg ned i vekt:

 

HEKTA PÅ SALT: Barbro har lært seg å spise små mengder av maten hun er glad i, i stedet for å kutte den helt ut. Under vektnedgangen unnet hun seg 30 gram potetgull hver dag. - Da unngår jeg de store utskeielsene, forteller hun. Foto: Kyrre Lien / VG

Brukte Vektklubbs verktøy på nett, og fulgte disse slavisk i begynnelsen. Veide maten, telte kalorier og hadde full kontroll på matinntak i forhold til forbruk. Regelmessige gåturer og lett mosjon ble også en del av hverdagen.

Samtidig som jeg hadde fokus på en sunn linje, valgte jeg å spise små mengder potetgull, pizza og lignende. En livsstilsendring skal vare livet ut. Derfor må man kunne tillate seg å spise det man ønsker, men ikke alltid.

Slik holder jeg meg varig slank:

Å holde seg varig slank er en utfordring. Jeg har vært noen kilo opp, men er nå tilbake på min trivselsvekt. Å hente seg inn igjen krever først og fremst vilje, men også kunnskap om mat og egen kropp. Jeg har brukt lærdommen som Vektklubb ga meg.

Man må tillate seg å spise det man ønsker, men ikke i store mengder og alltid. Å innføre en kosedag der du unner deg litt ekstra er en fin ting. Ved å spise noe usunt en gang i blant, gjør at man slipper å fokusere på alt man ikke får «lov» til å spise. Dette funket for meg, men det finnes mange veier mot en stabil vekt. Man må prøve og feile, og finne ut hva som er best for en selv.

Utfordrende situasjoner, slik takler jeg dem:

Det er utfordrende å opprettholde motivasjonen! Å gå ned i vekt er ikke den tyngste delen. Jobben starter i etterkant, når den nye livsstilsendringen skal vedvare. Det er en evig kamp, og fristelsene dukker opp til stadighet.

En annen utfordring er å si nei takk til mat og drikke i selskaper etc. Det er ikke enkelt å få andre til å forstå at man ikke kan spise alt som serveres. Man føler seg noen ganger uhøflig.

Slik har livet mitt endret seg etter vekttapet:

Den viktigste endringen er at kroppen er lettere, og det i seg selv er med på å forebygge eventuelle sykdommer og helseplager.

Det er en herlig følelse å smette inn i dongeribuksa, og kunne kjøpe de klærne man ønsker.

Selvbildet har også steget flere hakk.

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Unn deg en «kosedag» i uka, der du nyter din favorittsjokolade eller noe annet godt med god samvittighet!
  2. Spis sakte og kjenn på metthetsfølelsen. Kroppen forteller deg når den har fått nok.
  3. Velg matprodukter med omhu!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke