Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Jorunn Seldal (25)

Publisert: 2012-12-20 10:16

Slik gikk jeg ned 35 kilo (13 kilo med Vektklubb)

- Jeg innså i oktober 2010 at jeg hadde blitt farlig stor. Lyset gikk på og jeg fikk et skikkelig kick til å få tilbake kroppen og ikke minst livet mitt. Jeg begynte å veie meg en gang i uken, jeg meldte meg inn på et treningssenter, og begynte å trene.

Det viktigste jeg gjorde var å få kontroll på maten jeg spiste. Jeg veide alt jeg puttet i munnen, og regnet jeg ut hvor mange kalorier jeg kunne spise. Det var tungt, men da jeg så resultater, ble motivasjonen enda bedre.

Å melde meg på Nordsjørittet var enda en motivasjonsfaktor. Jeg skulle fullføre om det var det siste jeg gjorde. De første kiloene gikk fort av, til julen 2010 hadde jeg gått ned ti kilo. Jippi! Etter dette begynte jeg å ta det med ro, jeg forandret hele livsstilen min med fokus på mat og en aktiv livsstil.

9. juli 2011 var en merkedag, da jeg operere bort overflødig hud på magen. Jeg veide 64 kilo og hadde da gått ned 35 kilo, og jeg var veldig fornøyd med vekttapet mitt.

Hvorfor ville jeg fjerne løshuden på magen? Jeg har etter to svangerskap, og 35 kilo vekttap fått hud som ikke trekker seg tilbake. Så da var kirurgi løsningen for meg for å få bort all huden.

Jeg sørget også alltid å ha et mål å sikte mot. Et ritt, nye klær, nye sko, alt som kunne motivere meg videre. Jeg lagde en tidsfrist og overholdt den slik at jeg gikk sakte ned til hvert delmål. Mine delmål satte jeg til hvert femte kilo vekttap.

Jeg er nå stolt over det jeg har oppnådd. Jeg har nå mer overskudd, og liker kroppen min igjen.

Mine beste tips

  • Gå på kurs, meld deg inn i Vektklubb og få skikkelig opplæring i hva slags mat som er trygg og hva som ikke er så trygt. Finn en balanse mellom de forskjellige næringsstoffene protein, fett og karbohydrater. Jeg spiste alltid mer protein enn fett.
  • Begynn å trene, få deg en treningskamerat, og legg opp treningsdager i kalenderen der du ikke planlegger noe annet enn trening. Begynn med kondisjonstrening til du føler deg klar til å drive med styrke. Spør om hjelp til å få satt opp et program som passer deg. Ha alltid med deg treningstøy i bilen, da er du klar om du har et lite øyeblikk ledig. Invester i en sykkel. Det er herlig å sykle til og fra jobb. Da har man mer tid etter jobb.
  • Ta bilder før du starter og underveis, slik at du hele tiden kan se om du har fått resultater. Bekjemp dørstokkmila med tanken om at du føler deg enda bedre om du faktisk trener. No pain, no gain. Kjøp en bukse og genser som er altfor stram og bruk dette som motivasjonsklær.
  • Bekjemp dørstokkmila, med tanken om at du føler deg enda bedre om du faktisk trener. No pain no gain.

Les om de andre kandidatene her

Line Møller / VG
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Linett Bjørkto (26)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Linett Bjørkto (26)

- Jeg har velegentlig vært overvektig siden 8. klasse på ungdomsskolen, etter en sykkelulykke hvor jeg fikk et veldig komplisert brudd i venstre ankel og var gjennom et par operasjoner. Dette skjedde helt i begynnelsen av skoleåret i helt ny klasse på helt ny skole, og derfor fikk jeg heller aldri noen venner. Jeg ble klassens utstøtte, og når man over lengere tid går og får vite at man ikke er verdt å snakke med og ikke er verdt noen ting, begynner man jo smått om senn å tro på det selv også. Samtidig som jeg hadde denne dumme ankelen min, med nerveskade og seneskade og sterkt nedsatt bevegelighet i halve foten.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her