Stem på Årets medlem 2010!

Publisert: 2011-01-31 11:04

 </p><p>De har kjempet en daglig kamp mot fristelser og motstått lysten til å droppe treningen. Bli med å stemme på den du synes fortjener å bli Årets medlem 2010 i VGs Vektklubb.no - og les om de utrolige prestasjonene.

For femte gang ber vi om lesernes hjelp til å kåre Årets medlem i Vektklubb.no. Konkurransen handler ikke om utseende, men om å premiere vanlige mennesker som har klart å snu livsstilen sin i en sunn retning, og hatt stor glede av det.

Christian A. Drevon og Trine Hattestad.



- Selv mener jeg det er viktig å legge vekt på at personen har brukt relativt lang tid på vektreduksjonen sin, og gitt seg selv tid til å etablere sunne matvaner som er mulig å leve med resten av livet, sier professor i ernæring Christian A. Drevon.

Han er leder av fagjuryen som sammen med VG og VG Netts lesere skal kåre Årets medlem 2010

SE BILDESERIE AV DE NI FLINKE KANDIDATENE HER!

I juryen sitter også klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat Line Kristin Johnson, som til daglig jobber ved Overvektsenheten ved Tønsberg sykehus.

Hun mener det bør legges vekt på om man har klart å finne måter å være fysisk aktiv på som er forenlig med en travel hverdag.

Christian A. Drevon og Trine Hattestad sitter i fagjuryen sammen med Øyvind Hammer og Line Kristin Johnson. Alle er knyttet til fagpanelet i Vektklubb.no. Foto: Robert Eik
- For å lykkes med å få varige resultater etter vekttap, er det selvsagt også viktig å spise regelmessig, og å gjøre bevisste matinnkjøp, sier Johnson.

Trine Hattestad, tidligere OL-gullvinner i spydkast og nå innehaver at eget treningssenter, er enig.

- Jeg synes mennesker som klarer å legge om til en sunn og varig livsstilsendring bør premieres, ikke dem som tyr til ekstreme kurer og usunn slanking, sier hun.

I fagjuryen sitter også motivasjonsekspert Øyvind Hammer.

Det er medlemmene i Vektklubb.no som har nominert kandidater til konkurransen. Ikke alle deltagerne gikk ned i vekt i fjor, men er nominert for sin evne til å holde vekten over tid, og for generøst å ha delt sine råd og kunnskaper med andre medlemmer i klubben.

Under kan du lese mer utfyllende om kandidatene, få deres beste tips og avgi stemme. Du kan stemme til og med 6. februar.

Alle som avgir sin stemme, er med i trekningen om ti gratis medlemskap i Vektklubb.no.

Vinneren av Årets medlem-konkurranse får et gavekort på 3000 kroner.

STEM PÅ ÅRETS MEDLEM HER

1.




Lars Anton Jørgensen (21)
Fra: Hjelmeland
Ned: 53 kg
Yrke: Student og deltidsansatt på et omsorgssenter.
Høyde: 183cm
Vekt før: 149 kg
Vekt nå: 96 kg
Det tok: Ti måneder
Livvidde før: 124 cm
Livvidde nå: 92 cm

Slik gikk jeg ned 53 kilo: - Da det gikk opp for meg at jeg ikke lenger bare var «big boned» med litt valpefett, bestemte jeg meg for drastisk å redusere mitt inntak av mat, noe jeg gjorde de første fire ukene med omtrent 10 kilo tap. Men for et nervevrak jeg var! Å kutte ned fra et inntak på mellom 4000 - 5000 kcal per dag var hardt, så jeg fant ut at det beste måtte være om jeg begynte å trene i tillegg.

Så uti slutten av mars tok jeg sykkelen til min far, og prøvde å se om jeg klarte 25 km uten stans. Det var tungt, men det gikk til nød. Etterhvert begynte jeg å sykle oftere og oftere, og litt ute i mai trakk jeg på meg sykkeldressen til min tretti kilo lettere far, og dro ut på en ti mils tur, som varte i fem timer. Etter to måneder klarte jeg den turen på 3 timer og 15 minutter (riktignok med ny sykkel).

Jeg fulgte rådene til vektklubb en god stund, og holdt meg til mitt utdelte kalorinivå, og registrerte alle treningskaloriene mine fra pulsklokka. Dette gjorde at jeg ble mye mer motivert, de tallene ga meg virkelig en opptur. Etterhvert gikk ting lettere og lettere, og våget meg for første gang på flere år inn i en vanlig klesbutikk.
Det som var hardest, var å kjenne meg skikkelig tungpustet før jeg i det hele tatt hadde begynt treningen. Det som har vært bra er tallene på baderomsvekta.

Mine beste tips: Viljestyrke, det er alfa omega. Tren med hjertet, ikke med tungen. Gi alt! I tillegg har jeg inntatt lite raske karbohydrater, og mer proteiner, økt vitamininnholdet i kosten og tatt tran. Jeg har ikke vært syk siden 2009.

2.

Tone Mikalsen (37)
Fra: Sola

Ned: 40 kg
Yrke: Salgsfremmer
Høyde: 169 cm
Vekt før: 120 kg
Vekt nå: 79,5 kg (9,5 kg igjen til målet)
Det tok: 11 måneder
Livvidde før: 106 cm
Livvidde nå: 82 cm

Slik gikk jeg ned 40 kilo: - Jeg meldte meg inn i Vektklubb.no for ett år i slutten av januar 2010, med et ønske om å se bedre ut når året var omme. Satte meg et mål på å gå ned femti kilo i løpet av året, noe som hørtes helt uoverkommelig ut i januar, men nå ser jeg jo at det er helt mulig!
Jeg har fulgt anbefalt meny fra vektklubben, og fått mange aha-opplevelser når jeg har plottet maten inn i den elektroniske dagboken, og oppdaget hvor mange kalorier det er i de forskjellige matvarene - og hvor liten porsjon jeg egentlig trengte for å bli mett.
Trening er nå en ting jeg gjør med stor glede, ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil. Har gått fra å trene to dager i uka til å trene seks dager, alle dager er ikke like, noen dager lange økter, noen dager korte.
Synes opplegget til Vektklubb.no har passet meg helt supert, veldig variert, men enkel mat, som ikke er for dyr eller tar for lang tid å lage, og det meste fås kjøpt på

Rema 1000.

Mine beste tips: Drikk mye vann, før matdagbok, finn flere treningsformer du liker, så har du litt å veksle mellom. Gi beskjed til venner og familien om livsstilsendringen din, så du får støtte og forståelse. Ha et stort mål, men flere delmål på veien, belønn deg selv når du når delmålet ditt. Vær litt aktiv i medlemmenes forum; der kan du få råd og støtte hvis det dukker opp spørsmål, eller du har en vanskelig periode. Ikke gi opp fordi om du går på en smell eller tre, begynn på ny neste dag.

3.

Stig Erling Iversen (53)

Fra: Bergen

Ned: 25 kilo
Yrke: Ingeniør
Høyde: 175 cm
Vekt før: 100 kg
Vekt nå: 75 kg
Det tok: Fem måneder
Livvidde før: 99 cm
Livvidde nå: 77 cm

Slik gikk jeg ned 25 kilo: En dag i mars 2006 ble vi, (altså fru Iversen og jeg), enige om prosjekt «ned i vekt», og meldte oss inn Vektklubb.no. Selv om 100 kg fordelt på 175 cm åpenbart er for mye, var det ikke direkte plagsomt, selv om det heller ikke var en direkte fryd for øyet.
Dagbokføring ble en del av de daglige rutiner. Frokost ble lagt inn som en ufravikelig start på dagen, og VK's middagsforslag stod nesten uten unntak på menyen i de fem månedene. Det å bruke middagsoppskriftene hadde en veldig oppdragende virkning med hensyn på hva som er riktige råvarer, og hvor mye som er «passe». Og så kuttet jeg helt ut alt som heter snop, kaker og snacks.
Når det gjelder trening, eller mosjon som jeg kaller det hvis hensikten kun er å bruke energi, gjorde jeg ikke noe spesielt annet enn før, nemlig den daglige sykkeltransporten til/fra jobb.


Det er åpenbart at det ikke nødvendigvis funker på samme måten for andre, og erfaringen fra vårt hjem viser tydelig at ting går mye lettere for gutta enn for jentene. Men når det er sagt, så fikk jeg i 2006 verdens flotteste gave i form av en «avdiabetisert» kone til jul. Så kostholdendringen bidro til mer enn bare å gå ned i vekt.

Mine beste tips: Bruk dagboken. Fyll ut nøyaktig hver eneste dag. Det er her «oppdragelsen» ligger.
Benytt deg av Vektklubb.nos middagsforslag. Her er det også mye «oppdragelse».
Bruk kroppen aktivt så mye du kan. Det er sannsynligvis like mye å hente på jevnlig hverdagsaktivitet som på 2-3 ukentlige treninger.
Skaff deg så mye kunnskap som mulig om hvordan kroppen virker. Både fra VK og fra andre kilder. Og bruk kunnskapen aktivt sammen med dine egne erfaringer.

Det viktigste tipset er likevel å innstille seg på at jobben ikke er gjort når matchvekta er nådd. Min erfaring er at det er veldig lett å gå ned i vekt, sammenliknet med hvor utrolig vanskelig det er å bli der. Derfor har jeg valgt å fortsette tilnærmet med det samme regimet som tok meg ned over 25 kilo, også i disse fire årene som har gått siden matchvekta ble nådd. Pluss at jeg har blitt alvorlig hekta på sykling, slik at jeg i tillegg til sykling som mosjon også driver med sykling som trening/konkurranse.

LES:Inger ble kåret til Årets medlem 2009
LES:May-Britt ble Årets medlem 2008
LES:Ann-Kristin ble Årets medlem 2007
LES:Vibeke ble Årets medlem 2006

4.


Merete Bonstad (28)
Fra: Skien
Ned: 73 kg
Jobb: Hjemmeværende
Høyde: 176 cm
Vekt før: 154 kg
Vekt nå: 81 kg
Det tok: Cirka fem år
Livvidde før: Ukjent
Livvidde nå: 82 cm

Slik gikk jeg ned 73 kilo: Jeg hadde fått barn og plutselig satt jeg der større enn noen gang, og orket ikke engang å engasjere meg i lek. Det var en helt grusom følelse, jeg ble sliten bare av å skifte på henne. Jeg følte meg ubrukelig, noe jeg har følt hele livet, ettersom jeg har vært stor i mange år. Så nå var det slutt! Jeg skulle bli den mammaen jeg alltid ville være, som var energisk og kunne være med på ting uten å svette, pese og gi opp.
Jeg tok tak i kostholdet og satte opp en nøyaktig plan, og begynte å gå tur hver dag. Det var mer enn nok i begynnelsen, for jeg ville gi opp hver eneste gang jeg tok på meg joggeskoene for å gå tur. Men jeg kom meg igjennom det, og etterhvert ble en tur på ti minutter til turer på flere timer og mil.

Ettersom kiloene raste av, ble jeg mer og mer glad i å trene. Men det skal sies at dette

overhodet ikke har vært en dans på roser, jeg har gitt alt av styrke, mot og stahet. Jeg har fortsatt en liten vei å gå til jeg er i mål, men jeg har fått oppfylt to store drømmer i fjor, nemlig bukplastikkoperasjon og brystløft, så nå føler at jeg endelig kan se resultater av det jeg har jobbet for.

Vektklubb.no har vært en god hjelp, spesielt støtten fra alle de hyggelige medlemmene der inne, og ikke minst all den kunnskap man kan få av å være der.

Mine beste tips:
* Å gå tur er en flott treningsform.
* Spis små måltider hver tredje time.
* Pass på så du får i deg nok proteiner.
* Se opp for raske karbohydrater.
* Og husk at du skal leve slik, ikke være på en kur.
* Kos deg en gang i blant, det er lov.

5.


Maria Garvåg (25)
Fra: Stavern/ Slependen
Ned: 24 kg
Yrke: Adjunkt
Høyde: 166 cm
Vekt før: 89,5 kg
Vekt nå: 64,5 kg
Det tok: 10 måneder
Livvidde før: 96 cm
Livvidde nå: 69 cm

Slik gikk jeg ned 25 kilo: Jeg har nådd mine mål ved å være målrettet og streng med meg selv. Jeg har lagt om kostholdet ved hjelp av Vektklubb.nos mange verktøy. Jeg har passet på å skrive ned hva jeg spiste i dagboken. Klubben har vært utrolig nyttig i forhold til å bli bevisst kalorimengder og mengde mat for et måltid. Det har også vært forpliktende å ha et verktøy som vektklubb å forholde seg til. Når føringen skjer hver dag, er det lett å bli bevisst og huske på egne mål om vektreduksjon. Jeg var så motivert for å gå ned at det ikke har vært noe problem eller stress å føre dagboken.

Bevisstheten jeg har fått rundt mitt eget kosthold kommer fra vektklubbens

mange verktøy, som dagboken, oppskrifter og artikler. Det mest utfordrende med å gå ned i vekt har vært å innta mat sammen med andre, der jeg ikke har fått bestemme hva som skal spises. Da folk begynte å se endringer hos meg fikk jeg mye positiv oppmerksomhet og tilbakemeldinger fra andre om min «nye» kropp, det har vært kjempemotiverende. Jeg har fått bedre selvtillitt, noe også annonsekampanjen for Vektklubb.no som jeg fikk være med på, har bidratt til. Tidligere har jeg aldri gått i kjole, skjørt eller shorts som har vært over knehøyde, selv ikke med strømpebukse. Det gjør jeg nå! Og til og med i VG, kjempestolt!

Mine beste tips: Vær målrettet, vær bevisst på hva du spiser og vær streng med deg selv. Det er kun deg selv det står på!

6.


Pål-Erik Sæthre (42)
Fra: Oslo
Ned: 41 kg
Yrke: Vaktmester
Høyde: 178 cm
Vekt før: 140 kg
Vekt nå: 99 kg
Det tok: 1,5 år
Livvidde før: 116 cm
Livvidde nå: 90 cm

Slik gikk jeg ned 41 kilo: Jeg var så heldig at jeg vant ett års gratis trening på Skullerud Sportssenter, med personlig trener og et kosthold- og vektreduksjonskurs, og det var det som fikk meg i gang. Tidligere var jeg en som bare lå på sofaen etter jobb, uten å bry meg om hva jeg puttet i munnen. Jeg har vært stor siden 16-årsalderen, og det har satt sine spor i helsen med blandt annet diabetes. Etter at jeg kom i gang på Skullerud Sportssenter, la jeg om kosten og begynte å tenke på hva jeg spiste. Mengden jeg spiste ble mindre, og jeg begynte å trene regelmessig (tre til fem dager i uken det første året). Jeg går også mye i min jobb som vaktmester. Kiloene begynte å rase av, og

jeg fikk mer energi til å være aktiv sammen med mine to døtre, og min diabetes har blitt så utrolig mye bedre, har gått fra fra 4-6 sprøyter om dagen til maks 1-2.

Så riktig kosthold og rikelig med mosjon har vært min oppskrift til denne peronlige suksessen min, og livet er blitt så mye herligere.

Mine beste tips:
* Ta helsen din alvorlig, før du aner det, er det for sent.
* Tren regelmessig, og vær flink til å variere treningstype, slik at du ikke går lei og mister motivasjon. Tren gjerne sammen med andre, slik at det er lettere å pushe hverandre.
* Bruk Vektklubb.no til tips og råd, og før dagbok, for jeg synes at når jeg er flink til det, så går alt mye lettere.
* Jeg synes man også skal være flink til å belønne seg selv i ny og ne etterhvert som kiloene raser av.
* Synes også det er viktig å sette seg både kortsiktige og langsiktig mål for vektreduksjonen.

7.


Linda Vemmelvik (22)
Fra: Kristiansand
Ned: 38 kilo
Yrke: Kontormedarbeider
Høyde: 166 cm
Det tok: 11 måneder
Livvidde før: 88 cm
Livvidde nå: 67 cm

Slik gikk jeg ned 38 kilo: I januar 2010 gikk jeg på vekta for første gang på lang tid, resultatet var nedslående og jeg bestemte meg for at 2010 skulle bli et år hvor jeg ble et sunt menneske. Jeg meldte meg inn i VGs vektklubb etter anbefalinger fra en tidligere kollega.

Vektklubben har vært det viktigste verktøyet mitt. Den har holde meg i nakkeskinnet når ting har vært vanskelig, gitt meg gode råd, nyttig informasjon om kosthold og trening, og det har vært veldig god støtte å hente i forumet.

Når jeg startet reisen min var jeg veldig fokusert på at jeg ikke slanket meg, men at jeg hadde startet et nytt og bedre liv som var godt for meg og kroppen min. Jeg leste bøker om kosthold og trening, det fikk jeg masse motivasjon av samt kunnskap til å ta kloke valg i hverdagen.
Jeg er nå veldig nær målet mitt, men har fortsatt noen kilo igjen, de satser jeg på at forsvinner innen sommeren 2011, det viktigste nå er å bevare min nye sunne livsstil og ikke falle tilbake i gamle vaner.

Mine beste tips: Skaff deg kunnskap om kosthold og trening, da blir det lettere å ta de riktige valgene. Bruk en matdagbok, før nøye inn mat og trening i en periode, og få full oversikt over hva du spiser og hvor aktiv du er, da er det lettere å gjøre endringer.
Husk på at du vinner ikke VM på en dag, og du blir heller ikke slank over natta. Bruk tid og vær tålmodig! Ikke ta alle endringene den første dagen, men litt etter litt kan du arbeide dem inn i hverdagen.
Når sprekkene kommer, gir du ikke opp. Vær klar over at de kommer til å komme, og ikke vær for streng med deg selv. Kom deg tilbake i det gode sporet med en gang!

8.


Irene Frimannslund (28)
Fra: Bergen
Ned: 26,5 kg
Yrke: Student/ kundebehandler
Høyde: 166 cm
Vekt før: 105 kg
Vekt nå: 78,5 kg
Det tok: Seks måneder (de første 20 kg), deretter var jeg stabil i tre år, og er nå i gang med de siste 10 kg
Livvidde før: 110 cm
Livvidde nå: 77 cm

Slik gikk jeg ned 26,5 kilo: Min livsstilsendring begynte da min mor døde av livmorhalskreft. Da jeg innså at jeg var i risikosonen for å få livsstilssykdommer, og jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg meldte meg inn på treningsstudio, hvor det var inkludert et par timer med personlig trener. Han anbefalte meg å skrive matdagbok. Det ble VK. I tillegg til regelmessig trening, har dagboken og forumet vært en helt nødvendig hjelp for meg, spesielt medlemsklubben i forumet kalt «Sammen er vi sterke» har vært til stor hjelp og støtte.

Det å tilegne meg kunnskap om riktig kosthold og trening har vært livsviktig. Da jeg startet i 2006, hadde jeg en BMI på over 38. Ved jevnlig bruk av dagbok og regelmessig trening har jeg også klart meg gjennom en stabiliseringsperiode på tre år, hvor jeg har holdt vekten, selv i tøffe tider med mange utfordringer. Er nå klar for å ta tak i de siste kiloene som gjenstår.

Mine beste tips: Bruk tid og vær tålmodig. De fleste av oss som har vært overvektige har brukt lang tid på å bli det, og man må dermed regne med at det også vil ta tid før man klarer å rette det opp igjen. I tider der vektnedgangen går tregt, sats heller på stabilisering en periode istedet for å gi opp. Sats på trening. Muskler veier mer enn fett, dessuten vil en stram kropp alltid se tynnere ut. Husk: det er ingen som ser nøyaktig hva du veier. Trening er alltid positivt. Finn en treningsform du liker. På tider av døgnet der trening kan virke som et ork, tenk da på trening som en jobb som må gjøres for at du skal kunne leve det livet du ønsker med overskudd, energi og positivitet.

9.


Jeanette Engeland (31)
Fra: Oslo
Ned: 30 kilo
Yrke: Bedriftssykepleier
Høyde: 172 cm
Vekt før: 99 kg
Vekt nå: 69 kg
Det tok: 30 måneder
Livvidde før: 105 cm
Livvidde nå: 78 cm

Slik gikk jeg ned 30 kilo: Jeg hadde en dag fått nok og skjønte at nå må jeg gjøre noe. Kosten var noenlunde sunn fra før, men det ble en del snop og snacks både på ukedager og i helger. Jeg bestemte meg for at NÅ skal jeg starte! Jeg hadde gjort utallige forsøk tidligere men det ble fort glemt etter å ha vært flink noen dager. Denne gangen skulle ikke det skje.
Jeg bestemte meg for å kutte ut all «kveldskos» og startet å trene.

Dørstokkmila var fryktelig lang, og begynnelsen var tøff. Jeg som i utgangspunktet hatet å løpe, løp cirka tre ganger i uken. De første turene var ikke spesielt morsomme, og pusten tok meg lenge før jeg rakk å bli sliten i bena. Jeg hadde heldigvis noen allierte som dro meg med ut. Det var nødvendig i begynnelsen.

Nå har jeg en treningsglede jeg aldri tidligere har hatt og er mye mer bevisst på hva jeg putter i meg. Derfor føler jeg at jeg har fått til en varig livsstilsendring og synes dette livet er vannvittig mye bedre. Jeg orker mer, er mer glad og har det topp.

Mine beste tips: Ha klare, litt ambisiøse, men overvinnelige mål! Det trenger ikke være i kilo, men for eksempel antall treningsøkter i uken, eller meld deg på et løp.
Ta tak i unnskyldningene; de er ofte veldig dårlige.
Ikke gi opp hvis du føler det butter; litt ekstra innsats og du vil få belønning.


STEM PÅ ÅRETS MEDLEM 2010 I VEKTKLUBB.NO HER

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Bente Jørgensen (45)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Bente Jørgensen (45)

- Det høres kanskje merkelig ut, men jeg har gått ned tolv kilo fordi jeg IKKE slanker meg! Som gjentakende jojoslanker har jeg prøvd det meste av kurer og å pine seg ned i vekt, det har gått galt hver gang. Egentlig hadde jeg bestemt meg for ikke å bry meg med disse kiloene mer. Men formen var utrolig dårlig, og jeg ble lei meg og irritert av ikke å kunne gjøre de aktivitetene jeg egentlig synes er morsomme. Så begynte jeg å lese om Vektklubb, og meldte meg egentlig inn på impuls. Etter å ha kikket litt rundt i klubbens forum, bestemte jeg meg denne gangen for at jeg er ferdig med slanking. Målet mitt er å bli i bedre form, bli sunnere, kunne delta i de aktivitetene jeg ønsker uten å grue meg, og å kunne kjøpe klær uten å måtte gå på spesialavdelinger Kort sagt, en livsstilsendring jeg kan leve med på lang sikt. Og som gir meg trivsel i hverdagen.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her