Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
hoved_elisabethsw copy
 

-20 KILO: Elisabeth var aldri svært overvektig, men hun trivdes ikke med de ekstra kiloene som hadde sneket seg på etter hun fikk barn. Foto: Privat.

Slik ble vi varig slanke:

Elisabeth: - Trodde jeg kunne amme av meg mammakiloene

At mammakiloene «bare raser av» ved amming stemte ikke for Elisabeth Westengen (43). Med enkle og litt magrere matvalg fant hun tilbake til trivselsvekten.

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presenterer vi 10 nordmenn som har klart det mange drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Elisabeths historie:

Elisabeth Sidow Westengen (43)

 

Bor: Jessheim

Før-vekt: 74 kg

Stabilvekt: 53-55 kg

Medlem i Vektklubb: 2009-2015, litt av og på.

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg la på meg veldig mye da jeg ble gravid første gang og trodde på fantasien om at man ammet av seg alt. I tillegg byttet jeg fra en aktiv jobb til en stillesittende kontorjobb og hadde plenty med Maryland cookies i kontorskuffen som jeg gomlet på når søtsuget meldte seg.

Vendepunktet:

Det er vanskelig å si hva som var forskjellen på da jeg prøvde å gå ned i vekt i 2010 og da jeg fikset det i 2012, motivasjonen liksom bare var der.

Når du må flytte på magen når du bøyer deg for å knyte skoene, da er det på tide å gjøre noe. Også var det noe med at jeg hadde bikket 40 år som gjorde at jeg følte jeg måtte ta meg selv kraftig i nakken denne gangen.

Slik gikk jeg ned i vekt:

 

FERIE: Her er Elisabeth i London sommeren 2013. Foto: Privat

Jeg kuttet kalorier rått og brutalt. Det handlet mest av alt om å spise mindre porsjoner og la magen få bli mett og ikke hive innpå maten. Å spise saaakte var nøkkelen for meg hva gjaldt måltidene.
I tillegg byttet jeg ut en del produkter til lettere, grovere og sunnere varianter, ekstra lett rømme, Styrk melk, Så lett gulost, magert kyllingpålegg, Mesterbakerens knekkebrød, vin med lavere alkoholprosent, Dobbel 0% yoghurt, popcorn og saltstenger i stedet for potetgull.

Jeg begynte å lese næringsinnholdsfortegnelsen på all mat og valgte produktene med færre kalorier og høyt proteininnhold. Å se vekta gå ned fra uke til uke var en utrolig motivasjonsfaktor.

Slik holder jeg meg varig slank:

Jeg veier meg fortsatt hver uke og bruker fremdeles ekstra lett rømme, lett ost og masse salat til taco. Jeg spiser heller ikke tortillalefsene. Maryland cookies i kontorskuffen er byttet ut med fullkornsknekkebrød knekkebrød - det er viktig at det man har tilgjengelig når man blir fysen på noe er noe som er godt for kroppen din.

Kroppen min er ikke matsøpla. Dersom det er middagsrester igjen, skal de i den grønne posen – ikke meg.

Jeg sklir dessverre ut innimellom og tar stadig skippertak med å være litt nazi med meg selv. Jeg «skjerper» meg hver mandag uansett om jeg har skeiet ut eller ikke i helgen. Det hjelper å holde fokus på vekta for å holde vekta nede. Hvis jeg ikke tenker på hvor mye jeg veier går jeg fort opp i vekt.

Utfordrende situasjoner og slik takler jeg dem:

elisabethwestengenFOER1
 

Dette bildet av Elisabeth ble tatt i juli 2009. Foto: Privat

Sjokolade og snop i helgene er utrolig vanskelig. Og det er så fryktelig lett å skli tilbake i dårlige vaner. Her er nok forbedringspotensialet stort. Men jeg forsøker å ha litt «mindre ille godteri» i hus, som saltstenger og popcorn, og ikke potetgull.

Å få nok tid til å trene er utfordrende. Fritiden blir spist opp av alt mulig rart. Jobb i perioder, barnas fritidsaktiviteter og sosialt engasjement i andre perioder. Plutselig er dørstokkmila der. Da er gjelder det å tenke at noe er bedre enn ingenting, og hvis jeg tar på meg treningstøy for å gå en tur er sjansen større for at det blir en løpetur og ikke bare gåtur. Så gjelder det å prøve å planlegge inn trening og ikke la det at man glipper her eller der bety alt for mye.

Men vafler på jobben er helt grusomt vanskelig å holde seg borte fra. Det lukter så sinnsykt godt. Og dessverre er det alt for mange på jobben som liker vafler, så her stekes det på hvilken som helst dag og til alle tider på døgnet. Selv med vita lett margarin, lett brunost eller lett rømme blir det alt for mange kalorier. Lurer på om jeg kan innføre vaffelforbud på alle hverdager?

Slik har livet mitt endret seg etter vekttapet:

ElisabethSWestengen4_VK10
 

VIDEREFØRER VANER: Elisabeth velger fortsatt magre pordukter og gir magen tid til å bli mett ved å spise sakte. Bildet er tatt nå i mai 2015. Foto: Privat

Jeg har gått fra å stadig føle meg deprimert over det som møtte meg i speilbildet til å være stolt av det. En herlig følelse. Jeg er blitt mye mer bevisst på hva jeg spiser, prøver å finne magre og proteinrike middager og tenker mye mer på hvordan jeg spiser – ikke sluke maten.

Etter at jeg gikk ned i vekt begynte jeg å trene. Forskjellen på å trene som overvektig og som normalvektig kan nesten ikke beskrives. Da jeg prøvde å trene meg ned i vekt var trening bare tungt og demotiverende. Etter å ha gått ned 21 kilo ble trening plutselig enkelt. I fjor vinter fulgte jeg Heart Beat-timene til Elixia. Intens kondisjonstrening i 30 minutter tre ganger i uka. Det ga vanvittige resultater. Fra å være en mareritthalvtime etter nyttår til å bli ukens lyspunkt til påske. I år har målet mitt vært å like å løpe, og å kunne løpe langt. Jeg jobber med saken.

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Skjerp deg hver mandag!
  2. Følg med på vekta sånn at du kan hente deg inn hvis det begynner å bære i feil retning
  3. Beveg deg! Gå, løp, golf, ski, dans, styrke, spinning. Det er ikke så viktig hva du gjør bare du gjør det og helst med litt innsats!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke