EspenTyrihjell2_hoved
 

TOTALT FORANDRET: Det er ikke bare vekten som borte eller formen som er bedre. Espen Tyrihjell (49) måtte ta tak i årsakene til hvorfor han brukte mat som trøst og hvorfor han ikke var fornøyd med livet. Foto: Kristin Strøm, innfelt: Privat

Espen gikk ned 83 kilo! Nå sykler han Nordkapp–Oslo

Etter tiår som kraftig overvektig vil Espen Tyrihjell (49) vise at selv med et dårlig utgangspunkt er det mulig å sette seg store fysiske mål: – Det aldri er for sent å endre livsstil, sier han.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

På sitt tyngste veide Espen Tyrihjell (49) fra Ås 172 kilo. På ett år slanket han bort 83 kilo, vekten av et voksent menneske, helt uten vidunderkurer eller operasjon. Nå har han holdt den nye lavere vekten i ett år, og skal begi seg ut på en ny reise: han skal sykle Norge på langs.

3. juli går starttråkket fra Nordkapp, med målstrek på Operataket i Oslo. Han regner med å bruke drøyt to uker på ferden, hvor han sykler rundt 15 mil om dagen. Nesten et og et halvt Birkeritt daglig!

 

På sitt tyngste veide Espen Tyrihjell 172 kilo. Han jobbet lange dager og mye overtid som førte til at han kun spiste to store måltider om dagen. Foto: Privat

Før vektnedgangen klarte Espen knapt å utføre én push-ups. Da han bestemte seg for å begynne å trene ble sykling et naturlig valg.

Tråkket seg i form

– Med min tunge kropp var det ikke enkelt å finne en sykkel som tålte vekten min, forteller Espen.

Han fikk dermed hjelp fra Oslo Sportslager til å bygge en spesialsykkel til ham. Og med utstyret på plass satte Espen i gang. Sykling likte han så godt at allerede i fjor kom drømmen om å sykle fra Nordkapp til Oslo. Nå har han trent målrettet i ett år for å klare det.

Formålet med en slik ekstrem fysisk utfordring er å motivere andre til livsstilsendring, på den naturlige og langsomme måten, uten å legge seg under kniven. Espen vil vise at det går ann å endre livsstil, gå ned i vekt og komme i form, selv om man har vært overvektig lenge og i utgangspunktet ikke har noe særlig godt fysisk utgangspunkt.

– Jeg har hele tiden vært innstilt på at livsstilsendring ikke er en spurt, men heller som et maraton. Det tar tid og man må jobbe med seg selv underveis og resten av livet, forteller han.

Hege klarte det: Løp halvmaraton!

Det var 26. juli i 2014 at Espen bestemte seg for at han ville ha en bedre hverdag og en bedre balanse mellom jobb og fritid. Han ville være mer tilstede for barna og han ville rett og slett ha det bra med seg selv.

På ett år skulle han ta tak i kostholdet sitt og begynne å trene. Kort fortalt resulterte det i en vektnedgang på 83 kilo.

 

LOJAL TRENINGSPARTNER: Sykkel ble et naturlig valg for Espen da han bestemte seg for å begynne å trene. Det er en mye mer skånsom treningsform enn løping, og han opplevde raskt mestring. Foto: Kristin Strøm

På sitt tyngste veide Espen 172 kilo. Når man har så stor overvekt er det ikke uvanlig at man i starten går ned mer i vekt enn det Helsemyndigheter ofte anbefaler som en fornuftig vektnedgang, som er maks én kilo ned i uken. Etter hvert som kroppen blir lettere vil vektnedgangen gå saktere og bli mer utfordrende.

Grundig tankejobb

Espen startet med å analysere typiske situasjoner i hverdagen, og skjønte at maten hadde fått en stor følelsesmessig plass i livet hans.

– Hvorfor griper jeg tak i mer mat når jeg egentlig er mett, spesielt på kvelden? Hva er det som trigger at jeg spiser? spurte han seg selv.

Svarene var ikke like behagelig. Mat ble brukt som trøst, når han følte seg lei seg eller sliten. Selvbildet var også på bunn.

 

MÅTTE NULLSTILLE: Det ble slutt på is, søtsaker, snacks og brus. På ett år skulle han bare gi kroppen sin nyttig og næringssmart mat. Unntaket var julaften. Foto: Privat

– Jeg innså at det er bare jeg som kan gjøre noe med om jeg har det bra eller ikke.

Espen måtte finne årsaken til de negative følelsene og løse de på en annen måte enn å spise. Å veie så mye som han gjorde hindret han i å leve det livet han ville. Det skulle han nå gjøre noe med.

En velkjent frase er: «Det er jo bare å spise sunnere og trene mer», som et velmenende råd til å lykkes med vektnedgang.

– På det nivået jeg var, så ville en slik setning kanskje motivere meg til å holde ut et slankeprosjekt i maks tre uker. Deretter falle tilbake til gamle mønstre, sukker Espen.

Derfor bestemte han seg for at alle endringene også skulle være gøy å gjennomføre!

Hater du trening? Hvor lite aktivitet er nok?

Ryddet opp i kostholdet

Han brukte året på å nullstille kostholdet sitt. Det måtte blir slutt på ferdigmiddagene. Espen har hovedfag i bryggeriteknologi og næringsmiddelteknologi og har jobbet for bryggeri-og matindustrieni mange år. Lange arbeidsdager og overtid har resultert i at han som regel kun spiste to digre måltider om dagen.

I løpet av ett år ville han spise sunn og næringssmart mat. Godteri, søtsaker og brus kuttet han selvfølgelig ut. Til og med lettbrus, som han drakk mye av før, droppet han helt. Espen økte mengden grønnsaker på middagstallerkenen, satset på gode proteinkilder, fjernet alle blandingsprodukter og kuttet i ris, pasta og poteter.

Espen understreker at man ikke trenger å følge hans kostholdsregime eller være veldig streng mot seg selv i matveien. Det er mange måter å lykkes, og hver og en må finne den løsningen som passer for seg selv i lange tid fremover. Selv visste han at det eneste riktige var å være veldig strikt gjennom det første året.

Les om Lena: Trening ble til varig slankemotivasjon

Og resultatene kom. Kiloene raste av, humøret og selvtilliten steg mange hakk, selv om det tok lang tid før han sluttet å se den tykke versjonen av seg selv i speilet.

– Når noen sa til meg at jeg så bra ut, tok det lang tid før jeg begynte å tro på det, forteller han.

Nordkapp-Oslo

 

GLEDER SEG TIL TUR: Å sykle Norge på langs har vært en drøm og et mål han har jobbet mot i ett år. Foto: Kristin Strøm

I 2014 klarte Espen å sykle 3 kilometer. Året etter, i juni 2015, syklet Espen fra Gol til Oslo på drøye 10 timer. Da han syklet samme etappe i august, to måneder, senere hadde han redusert tiden til 8 timer og 11 minutter.

– Jeg har alltid vært glad i naturen og å gå lange turer. Det er også en stor drivkraft for å gjøre dette, men også for å bevare min nye livsstil. I fjor gikk jeg 110 kilometer over Finnmarksvidda, med 40 kilo på ryggen. Det var deilig!

Lørdag 2. juli flyr Espen med sykkelen til Honningsvåg. Han starter å sykle fra Nordkappnivået søndag 3. juli. Espen har ikke bestilt et eneste hotellrom, men vil se hvor langt han kommer hver dag. Han regner med å sykle cirka 15 mil om dagen, eller i cirka 10 timer. Etter en uke regner han med å være rundt Saltfjellet eller Mosjøen. Etter ti dager håper han å være i Trondheim.

 

DET ER MULIG: Espen vil vise at det aldri er for sent å endre livsstil, uansett alder, bakgrunn eller treningsform. Det er mulig å gå ned i vekt og holde den, uten slankeoperasjon. Foto: Kristin Strøm

Espen skal trosse vær og vind med kun én sekk på ryggen. I den har han en ekstra slange, sykkelverktøy, pumpe, en ekstra sykkelbukse, en shorts, en vindjakke, ullundertøy, et par lette sko, tannbørste, tannkrem, deodorant, iPhone, musikk på øret og GoPro på hjelmen. Resten av sekken fyller han med masse mat og drikke. Han beregner å spise nær 7000 kcal hver dag! Matpakker smører han på hotellene han overnatter.

Du kan følge Espens ferd på facebooksiden hans!

Ideell treningsform

– Er man motivert så kan man klare det utroligste, mye kan skje på ett år med trening, sier Svein Fagervold, fagkunsulet i Syklistenes Landsforening.

Selv om det ikke akkurat er lavterskeltrening å sykle fra Nordkapp til Oslo, kan han godt forstå at Espen valgte sykling som favorittaktivitet. Om Espens stunt motiverer andre til å begynne å sykle er Fagervold mer usikker på.

– Å ha et langsiktig mål kan være fint, men det er kanskje ikke like fristende for folk flest å sykle Norge på langs. Kanskje en fin dagstur på sykkel omgitt av vakkert fjellandskap eller kyst er en vel så fin «gulrot» for folk flest, sier han.

Sjekk tipsene: Slik blir du sterk og spretten

Fagervold har på sine 23 år i Syklistenes Landsforening møtt mange med noen ekstra kilo, eller som er helt utrente, som har funnet stor glede i å bruke sykkelen til å komme i form og øke forbrenningen.

Det fine med sykling er at det er skånsomt for leddene, i motsetninge til løping, og at man raskt kan oppleve mestring.

– Dessuten er det fint å kombinere med andre ting du skulle ha gjort, for du kan bruke sykkel som transportmiddel og trene på en og samme tid. Du kommer raskt i form om du sniker inn sykkeletapper i hverdagen din. Gjør det til en vane å velge sykkel, oppfordrer han.

En klassisk feil mange gjør er å sykle på for tunge gir. Er man ganske fersk på sykkelsetet, råder Fagervold at man legger lista lavt.

– Sykle på lette gir i motbakker, hold heller farten nede og start med korte distanser. Du trenger ikke sykle til og fra jobb om det er flere kilometer, start med et par runder i nabolaget. El-sykkel kan også være en fin inngang til syklistenes verden. Det gir faktisk treningseffekt, selv om man får litt drahjelp!

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.