Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Bente Jørgensen (45)

Publisert: 2012-12-20 10:19

Slik gikk jeg ned 12 kilo

- Det høres kanskje merkelig ut, men jeg har gått ned tolv kilo fordi jeg IKKE slanker meg! Som gjentakende jojoslanker har jeg prøvd det meste av kurer og å pine seg ned i vekt, det har gått galt hver gang. Egentlig hadde jeg bestemt meg for ikke å bry meg med disse kiloene mer. Men formen var utrolig dårlig, og jeg ble lei meg og irritert av ikke å kunne gjøre de aktivitetene jeg egentlig synes er morsomme. Så begynte jeg å lese om Vektklubb, og meldte meg egentlig inn på impuls. Etter å ha kikket litt rundt i klubbens forum, bestemte jeg meg denne gangen for at jeg er ferdig med slanking. Målet mitt er å bli i bedre form, bli sunnere, kunne delta i de aktivitetene jeg ønsker uten å grue meg, og å kunne kjøpe klær uten å måtte gå på spesialavdelinger Kort sagt, en livsstilsendring jeg kan leve med på lang sikt. Og som gir meg trivsel i hverdagen.

Det jeg gjorde først og fremst, var å finne meg tråder i forumet jeg kunne delta i, deretter var det planlegging! De første to ukene var virkelig en konsentrasjonsøvelse for å få i seg alle måltider jeg skulle, og å komme meg i aktivitet.

Jeg fikk Vektklubb til å lage et treningsopplegg jeg kunne følge. Det å skulle rapportere i dagboka at man har gjennomført, har for meg vært veldig motiverende. Og ikke minst gjort det lettere å planlegge. Dernest satte jeg meg ned, og gikk igjennom uken min, og planla måltidene. Min utfordring var nemlig ikke at jeg spiste for mye mat. Jeg spiste 1 – 2 måltider om dagen, og fylte på med masse snop i mellom når blodsukkeret svingte opp og ned. Jeg har faktisk ikke spist så mye mat som jeg gjør nå på årevis. Så man trenger slett ikke sulte seg for å gå ned i vekt. Dette gjør at blodsukkeret er stabilt, og dermed er søtsuget også borte.

Jeg har gått fra å spise sjokolade hver dag til å spise litt godis hver lørdag. Jeg spiser det jeg får servert i selskaper, men velger mye mer bevisst enn før. Og jeg spiser langt mindre porsjoner, jeg har øvd på å kjenne etter når jeg er mett.

Treningen har også begynt å bli en vane. Og formen er atskillig bedre enn for to og en halv måned siden. Jeg trener mellom tre og fem økter i uka, alt etter hvordan jeg jobber. Og jeg trener kun hjemme. Så det er fullt mulig å bedre formen uten å gå på treningssenter. Jeg begynte med en lett styrkeøkt og to gåturer på 30 minutter i uka de første to ukene. Nå trener jeg styrke på middels intensitet en -to ganger i uka, og har gåøkter på 60 – 85 minutter, med ispedd jogging to til tre ganger i uka. Nå har jeg akkurat begynt å bytte ut den ene gåøkten med en intervalløkt. Det hadde jeg ikke trodd, for et par måneder siden.

Jeg tenker at når jeg kan gjøre dette så greit som jeg føler det er nå.. så er det håp for alle, selv om jeg har mange kilo igjen til trivselsvekten.

Mine beste tips

  • Ikke slank deg, tenk livstilsendring. Bruk tid på planlegging, det har du igjen for både i matveien og når det gjelder trening. Bruk dagboken hver dag! Skynd deg langsomt.
  • Lag realistiske og langsiktige mål, og tillat deg selv å lykkes underveis, heller enn å starte for hardt og så gi opp.
  • Kos deg med prosessen, og ha mer fokus på den enn på et kilosmål.
  • Bruk de positive og herlige menneskene som finnes i forumet. Det hjelper både på humør og kunnskaper. Ikke vent på at motivasjonen kommer, men bare gjør det.
  • Og ikke minst; spis alt, bare ikke hele tiden!

Les om de andre kandidatene her

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Marianne Lie (35)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Marianne Lie (35)

- Da vekten viste 105 kilo etter jeg hadde fått mitt første barn i 2003, var det på tide å gjøre noe. Jeg har alltid vært skeptisk til forskjellige slankekurer med shaker og pulver siden jeg aldri ville hatt viljestyrken til å klare meg uten mat til flere måltider. Jeg har sporadisk vært medlem i Vektklubb flere ganger, men har ikke alltid vært like motivert. Inntil jeg deltok på løpet Kodalmila i 2011 med tantebarnet mitt. Jeg hadde allerede startet å trene i forkant av løpet og endte opp med å bruke én time og seks minutter på milen. Da bestemte jeg meg for at i 2012 skulle jeg bruke under timen. Så jeg meldte meg inn i Vektklubb igjen.

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Tove Aksdal (35)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2012: Tove Aksdal (35)

- Jeg hadde tenkt en stund på at jeg ønsket å bli mindre, gå tilbake til «normalen» liksom. Før jeg ble gravid veide jeg 50 kilo og selv om jeg ikke skulle så lavt igjen så ville jeg i hvert fall bli normalvektig. Hele prosessen startet med en telefon fra min svigermor som lurte på om vi hadde lyst å bli med på ferie sommeren 2011 til Florida. Selvfølgelig ville vi det. Så mandagsmorgen sluttet jeg med cola og store mengder sukker i kaffen. Jeg meldte meg inn Vektklubb og la inn et program for å ta av én kilo i uken. Fikk tildelt 1300 kalorier og fulgte dette slavisk.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her