4 AV 10 KANDIDATER: Emmanuel, Siv, Carla og Sissel er noen av fjorårets superslankere som har blitt nominert av andre Vektklubb-medlemmer. Les mer om hvordan de greide å ta kontroll over kostholdet og vekten.

Stem på årets Vektklubbmedlem 2014

Publisert: 2015-01-05 16:18

Til sammen har de gått ned 369 kilo. Få deres beste råd for varig vektnedgang.

For niende år på rad kårer VG Vektklubb årets medlem. På disse siden kan du bli litt bedre kjent med de 10 kandidatene du kan stemme på, la deg motivere av deres imponerende resultater - og plukke opp gode råd som du selv kan dra nytte av.

Dette er ingen kilo- eller skjønnhetskonkukurranse, men en premiering av vanlige mennesker som har klart å motstå utallige fristelser, bekjempet dørstokkmila og gått ned i vekt ved å erstatte dårlige uvaner med en sunn livsstil.

Sammen med VGs lesere vil en fagjury stemme frem hvem som stikker av med den gjeve seieren. I juryen sitter Vektklubbs fageksperter på kosthold og trening: Christian A. Drevon er lege og professor i ernæring, Anne Mette Rustaden er utdanner fysioterapeut og tar doktorgrad i styrketrening, Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Roger Holmedal er personlig trener.

Du kan stemme og lese mer om kandidatene på frem til mandag 12. januar.

1. Carla Helen Dahle (35)

– Jeg så meg selv i badetøy, og bestemte meg for at det skulle være min siste sommer som overvektig. Jeg var lei av å være ukomfortabel med egen kropp og aldri være fornøyd med meg selv. Jeg tenkte på hvilket forbilde jeg er for våre barn. Jeg hadde passert tredve år, og visste jo godt at jo eldre man blir, desto mer utfordrende vil det bli å gå ned i vekt og å jobbe med dårlige vaner. Jeg allierte meg med en venninne og sammen har vi oppmuntret hverandre gjennom prosessen.

MITT RÅD: Ha tro på deg selv. Har du bestemt deg å klare det, vil du klare det. Vit at dette er noe du gjør for deg og din helse og velvære, ikke for andres.

Les mer om Carla her

Stem på Carla!

2. Elisabeth Rinde-Thistel (40)

– Jeg var svigermors drøm rundt bordet, takket alltid ja til både to og tre porsjoner. Vendepunktet kom en ettermiddag jeg lekte med barna på stuegulvet. Jeg kjente buksen stramme, magen flyte over bukselinningen, stiv kropp og tung pust. Fyttikatta, hvilken mamma var jeg blitt og hvordan ville fremtiden bli hvis jeg fortsatte på dette viset? Noe måtte gjøres og jeg tok valget med en gang. Jeg lærte hva som var lurt å spise og har levd etter mottoet «aktivitet hver dag».

MITT RÅD: Sats på rene matvarer som fisk, rent kjøtt, grønnsaker, nøtter, frø, olje og egg. Tør å erstatte matvarer som hvetemel og sukker.

Les mer om Elisabeth her

Stem på Elisabeth!

3. Hans-Kristian Andreassen (37)

– Jeg trodde slankeoperasjon var eneste løsning for meg. Men på et informasjonskurs innså jeg at det er livsstilsendring som måtte til. Det nytter ikke å slanke seg i korte perioder, som jeg hadde mislyktes med så mange ganger tidligere. Siden jeg ikke hadde lyst til å legge meg under kniven bestemte jeg meg for at denne gangen var det ikke lov til å slutte eller gi opp. Jeg ville kunne gå i fjellet med familien og venner uten å føle at hjertestarteren måtte være med.

MITT RÅD: Når du sprekker; hent deg inn igjen med en gang. Ikke vent til dagen etter, da blir det mye vanskeligere.

Les mer om Hans-Kristian her

Stem på Hans-Kristian!

4. Siv S. Lehne (28)

– September i 2013 ble jeg mamma for første gang, men i løpet av graviditeten hadde jeg gått opp altfor mange kilo. Jeg ville bruke permisjonstiden til å legge om til en sunnere livsstil og gå ned i vekt. Oppskriften var enkel: spis litt mindre og vei alt som skal spises. Selv om jeg trillet turer hver eneste dag, så har jeg innsett at kostholdet er det viktigste for å gå ned i vekt. Alle trilleturene har definitivt fått meg i bedre form, og det gjorde overgangen fra gange til jogg lettere.

MITT RÅD: Vei maten og planlegg måltidene før du spiser. Få kontroll over kaloriene ved å føre matdagbok, og pass på at du ikke jukser for mye i helgene så ukens innsats går til spille.

Les mer om Siv her

Stem på Siv!

5. Sissel Eide (46)

– Jeg så meg selv på bilder fra sommeren 2013 og fikk nærmest sjokk. Jeg var blitt så stor og følte kroppen bare hadde est ut. Når jeg tenker tilbake skulle jeg ønske at jeg visste hvor mye kosthold teller i en vektreduksjonsprosess. Jeg trente jo, men hadde ikke kostholdet med i tankene. Så med en BMI som nærmet seg 40 meldte jeg meg inn i Vektklubb. Det er greit å få et realitetssjokk så lenge man gjør noe med det.

MITT RÅD: Finn din greie. Du er unik, så finn ut hva som passer for deg og ditt liv – både innenfor kosthold og trening.

Les mer om Sissel her

Stem på Sissel!

6. Beate Nordnes (22)

– Jeg har alltid vært stor, men da jeg flyttet sammen med kjæresten min kom de beryktede «samboerkiloene». Jeg er veldig glad i mat og trodde jeg kunne spise hva som helst siden jeg gikk tur med hunden. Det var jo helt feil. Mamma har motivert meg veldig med sin vektnedgang, og jeg ville vise alle at også jeg kunne klare det.

MITT RÅD: Vær tålmodig. Det tar tid å endre et maskineri som kroppen. For meg har det vært viktig å kose meg en dag i uken for ikke å miste motivasjonen. Ta lørdagskvelden tilbake!

Les mer om Beate her

Stem på Beate!

7. Tone Kristin Frydenlund Wærp (30)

– Til 30-årsdagen min fikk jeg et gavekort på klær og var klar til å innta shoppingmodus. Slukkøret måtte jeg forlate butikk etter butikk med «vanlige» størrelser fordi jeg rett og slett ikke kom inn i de største buksene. Jeg innså at jeg måtte gjøre noe med vekten og ikke bare gjemme meg bak «det er klesstørrelsene det er noe galt med», jeg var faktisk for stor. For meg var dette det vanskeligste; å innrømme at jeg hadde et problem, at jeg måtte endre meg og så bestemme meg for å gjøre noe med det.

MITT RÅD: Ta en dag av gangen. Det er ok å ha en dårlig dag en gang iblant, ha tro på at det ikke er disse dagene som «tipper lasset», men alle de andre dagene.

Les mer om Tone Kristin her

Stem på Tone Kristin!

8. Emmanuel Dreier (35)

– Før hadde jeg et ekstremt usunt kosthold. Jo fetere maten var, jo bedre smakte det. Høsten 2013 var jeg nær en kollaps og jeg fikk påvist ekstrem lav lungefunksjonalitet, høyt blodtrykk og diabetes type 2. Det var legen min som satt ned foten. Han ga meg klar beskjed om at jeg måtte ned i vekt og gå en halvtimes tur hver dag. Jeg byttet ut burger, pizza, ostesmørbrød, sjokolade og cola med knekkebrød, magerost, linser, grønnsaker og magre meieriprodukter.

MITT RÅD: Mange andre har klart dette før deg. Finn noe som motiverer deg til å skape din egen suksess og visualiser målet! Tenk for eksempel på hvilken klesbutikk du vil inn shoppe klær på.

Les mer om Emmanuel her

Stem på Emmanuel!

9. Anniken Haugen (22)

– Jeg begynte å jobbe som rørleggerlærling i 2011, og kunne kjøpe både pølser, sjokolade, brus boller og en hel bagett til lunsj. Siden jeg hadde en fysisk krevende jobb trodde jeg at jeg ikke trengte å tenke over hva jeg spiste, det ble jo forbrent bort likevel. Slik var det åpenbart ikke. Jeg forsøkte å gå ned i vekt mange ganger, men da jeg fikk sønnen min bestemte jeg meg for at NÅ skal jeg klare det. Jeg ville bli et godt forbilde og ha energi til å være den mammaen jeg vil være.

MITT RÅD: Ta kroppsmål med jevne mellomrom, samt før- og etterbilde. Slik kan du se fremgangen. Dette gir mye motivasjon, og i tillegg får man dokumentasjon på at det faktisk hjelper.

Les mer om Anniken her

Stem på Anniken!

10. Liv Una Førde (47)

– Jeg var stort sett en sosial, glad og fornøyd person som tung. Jeg har en del helseplager så årsaken til at jeg ble stor er sammensatt. Jo tyngre jeg ble, jo verre ble helsen og jeg måtte bruke rullestol oftere. Etter et illebefinnende tok jeg kontakt med sykehuset og stilte meg i kø for fedmeoperasjon. På forkurset fikk jeg bekreftet det jeg fryktet: Den viktigste jobben foregår i hodet. Jeg måtte våge å analysere meg selv, endre vaner og finne nye strategier.

MITT RÅD: Kroppen tåler mer trening enn man tror, det gjør litt vondt å bli sprekere. Det er ikke så farlig som det av og til kjennes ut som, selv om man er kronisk syk.

Les mer om Liv Una her

Stem på Liv Una!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her