Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
FØR: Det begynte å gå på helsa løs, sier Ole Ivar Pedersen fra Flisa om sin formsituasjon før han la om livsstilen. På sitt tyngste veide han 112 kilo, og brukte størrelse XXXL. Foto: Privat

Gikk ned 36 kilo, fikk nytt liv

Fedme og elendig form hindret Ole Ivar Pedersen (40) fra å leve et normalt liv, og gjorde ham isolert.

NÅ: Sunn, sprek, sterk og fornøyd! Her er han stylet av Vektklubb i Lee jeans (899 kr), Nudie T-skjorte (599 kr), Emmet sort vest fra Carlings kr 699 fra Carlings/Torggata, belte fra Re (599 kr fra SOLO/Karl Johansgate) og Adidas sko (1599 kroner). Styling: Tom Greni. Foto: Janne Møller-Hansen

Å gå ned 36 kilo har vært en eneste lang opptur for tømmermåleren fra Flisa.

- Tidligere hadde jeg ikke lyst til å være med ungene på fotballtrening, jeg så ut som en ballong, hadde ikke klær som passet, og om det var varmt, svettet jeg som en gris. Jeg takket ofte nei til julebord og festligheter fordi jeg følte at jeg var som en lyskaster som folk satt og glodde på. Jeg tror mange overvektige har det på samme måte, og isolerer seg. Men i stedet for å gå med caps og se ned på skoene, kan jeg nå være rak i ryggen, løfte blikket, og se fremover. Jeg føler meg så bra, følelsen er helt super, og jeg unner alle andre overvektige å kunne føle det samme, sier Ole Ivar Pedersen.

Han ble plutselig motivert til å endre livsstil i januar i fjor. Han hadde flere ganger meldt seg inn i Vektklubb.no for å gå ned i vekt, men hadde bare gjort halvhjertede forsøk på å følge programmet og rådene han fikk.

Fikk plutselig nok

- Motivasjonen kom som en åpenbaring en kveld jeg satt hjemme og pratet med kona. Den bare datt inn i hodet på meg, jeg har ingen annen forklaring. Da var det bare å dra frem badevekten og få tatt et bilde av meg, og aktivisere min gamle, ubrukte Vektklubb-konto. Og så var det bare å begynne, forteller Ole Ivar.

Dagen etter kjøpte han seg en tredemølle til ti tusen kroner.

- Det var den verdt. Jeg satte den i TV-stua, og begynte å gå, først bare i femten minutter av gangen. Jeg hadde prøvd å gå litt ute, men fikk vondt i beina fordi jeg var så tung. På tredemølla var det lettere. Etter noen uker kunne jeg gå litt lenger. Da sommeren kom, begynte jeg å sykle utendørs, forteller Ole Ivar.

Begynte å løpe etter 15 kilos vekttap

Samtidig med at han begynte å bevege seg, begynte han å spise mindre, og sunnere.

- Jeg lærte hva 100 kalorier er, og la slavisk inn alt jeg spiste i dagboken i Vektklubb. Etter et par, tre måneder hadde jeg fått stålkontroll på matinntaket mitt. Mat jeg hadde trodd var sunn, var ikke så sunn likevel. Jeg begynte å ta lette valg, tre ble til to, jeg spiste mye mer grønnsaker, mye mer frukt, drakk mer vann, spiste mindre saus, og begrenset også alkoholinntaket i helgene.

Her er bildet Ole Ivar fikk tatt av seg selv den dagen han plutselig ble motivert til å gå ned i vekt og bli aktiv. Foto: Privat.

Resultatene kom raskt. Innen sommeren hadde Ole Ivar tatt av hele femten kilo. Fra å ha en maksvekt på 112 kilo, har han i dag en matchvekt på 74.

- Jeg føler at det ikke har kostet meg så mye å endre livsstil som jeg ser det koster andre folk. Jeg synes ikke at det er så hardt som mange andre forteller om, mange sliter og sliter. Jeg fikk rett motivasjon, da gikk det av seg selv.

Ole Ivar er blitt veldig glad i å trene. Han jobber skift, og bruker nå en del fritid på å være i aktivitet.

- Nå trener jeg fem til syv økter hver uke, noe som gir meg et enormt overskudd, og veldig mye glede.

Ta et valg, og legg en plan

Mange har spurt ham hvordan han har klart å gå såpass mye ned i vekt, og samtidig bli så sprek.

- Det beste rådet jeg tror jeg kan gi noen, er at du må bestemme deg. Du må bestemme deg for å bruke ett år på å starte på nytt. Da har du en god ramme og et bra grunnlag for å lykkes. Å slutte med sjokolade i tre uker, det hjelper ikke. Å gå ned i vekt og komme i god form vil ta tid, det vil koste, dette må du godta, og du må tåle å være sulten i perioder.

- Det er så mange som overvektige som sitter der ute, og ikke har det bra. Tenk om folk kunne brukt ti minutter av Facebook-tiden i Vektklubb i stedet. Da ville de lært seg hva 100 kalorier er, og 100 gram mat, og få kontroll.

Ole Ivar fullroser kona og barna for å ha gitt ham full støtte underveis.

- Jeg hadde ikke noe overskudd tidligere til å hjelpe barna, og til å være med på ting. Nå er jeg nesten hyperaktiv, og har et overskudd av energi. Barna synes det er morsomt at pappa nå er med på håndball- og fotballtrening, i stedet for at jeg holder meg helt isolert.

Fedmeproblematikken dysses ned, mener Ole Ivar. - Det blitt akseptert at folk ikke klarer å gjøre noe med overvekten sin. Men det er ikke greit, for fedme kan gi mange bivirkninger, og psykisk helse bør også være et tema, for det henger sammen. Leger må hjelpe folk, og tørre å snakke om problemene. Foto: Privat

Tenk enkelt

Det er nå halvannet år siden han endret livsstil, etter å ha vært overvektig i femten år. Han har ikke noe ønske om å bli overvektig og inaktiv igjen.

- Kroppen og beina fungerer. Syv, åtte mil på sykkelen, eller et par mils løping i skogen, det gjør meg ingenting. Å være i god form gir så mye glede.

Han tror at han ikke hadde klart å endre livsstil uten hjelp utenfra.

- Jeg har fått veldig god hjelp fra verktøyene i Vektklubb, og tatt til meg mange av rådene fra fagfolkene der. Andre dietter skjenker jeg ikke en tanke.  Jeg stoler på den gamle, grunnleggende tenkningen at å spise riktig og trene, er det som skal til. Det er ikke mer komplisert enn det; litt mindre poteter, litt mer salat, og litt mer trening. Mange gjør det så vanskelig for seg selv, men det er ikke noe hokus pokus, mener Ole Ivar.

Tre gode tips fra Ole Ivar

  • Ikke la helgen vare fra torsdag til søndag. Velg deg ut en dag, for eksempel fredag eller lørdag, der du ikke tenker noe særlig over hva du spiser, og skeier ut. Men la det bli med den ene dagen. Vær flink de seks andre dagene i uka.
  • Bruk tid. Sett av et helt år, og tenk hvor du vil være ett år frem i tid. Ikke tro at du skal se resultater etter bare noen få uker.
  • Før opp alt du spiser i matdagboken. Da lærer du veldig mye om nærings- og kaloriinnholdet i maten, og får full kontroll over inntaket ditt.

Lær mer og ta en sniktitt på Vektklubb.no her

Les flere artikler fra Vektklubb.no:

Gikk ned 104 kilo uten slankeoperasjon

Grill godt og sunt uten pølser, her er oppskrifter fra kokken på restauranten St.Lars i Oslo

Hold deg mett, uten fett