fashion-2591672_1920
 

FAVORITTJEANS: Å passe inn i en gammel favorittbukse er et mål mange har for sin vektnedgang. Når den endelig passer bør du prøve den på jevnlig for å sjekke at du klarer å holde vekten nede. Foto: Pixabay

Hold vekten etter vektnedgang med favorittjeansen

Det er lurt å veie seg ukentlig når man slanker seg, men etter vektnedgangen bør du bytte ut badevekten med en jeans eller et belte.

Det er mye som tyder på at å monitorere seg selv regelmessig etter en vektnedgang er gunstig. Det er lettere å justere seg selv, og ta konsekvensene hvis man har gått litt opp i vekt, enten ved å spise litt mindre eller trene mer.

Det amerikanske vektregisteret har over 10 000 medlemmer og har publisert rapporter som forteller historiene til dem som lykkes med vektnedgang og har klart å holde vekten etter vekttap. Flesteparten beholder et lavkalori-kosthold med lite fett og har et høyt aktivitetsnivå. Det er spesielt fire suksessfaktorer som går igjen til de som lykkes med å holde vekten etter vekttap:

weight-2036970_1920
 

ELSKET OG HATET: Vil du holde deg varig slank bør du ha et «profesjonelt» forhold til tallet på vekten. Foto: Pixabay

• 78 % spiser frokost hver dag
• 75 % veier seg minst en gang i uken
• 62 % ser på TV mindre enn 10 timer i uken
• 90 % er i fysisk aktivitet i snitt én time hver dag, og den mest rapporterte treningsformen er å gå en lang tur.

Kom i gang med treningen: Guide for nybegynneren

Holde vekten vanskeligst

– 10.000 personer i USA er en veldig selektert gruppe og det er ikke nødvendigvis lurt veie seg for ofte etter en vektnedgang. Da kan fokuset på tallet på vekten bli for stort og gå utover humøret, sier klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Hun er doktorgradsstipendiat ved Universitet i Agder og har årevis med klinisk erfaring rundt temaene overvekt og spiseforstyrrelser.

Å gå ned i vekt krever store endringer i livsstil og kosthold. Det mange ikke tenker på er at det krever minst like stor innsats å holde den nye, lavere vekten.

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Jan Petter Lynau / VG

– For å gå ned i vekt er det lurt å skrive matdagbok i perioder, være fysisk aktiv og veie seg en gang i uken for å se om du gjør de riktige livsstilsendringer. Etter vektreduksjonen bør du finne en måte å monitorere deg selv på, fortsetter Myrvoll Blomkvist.

Sjekk din BMI med Vektklubbs BMI-kalkulator!

Finn frem favorittjeansen

Du trenger ikke hoppe på badevekten titt og ofte for å vite om vekten holder seg stabil. En dongeribukse eller et belte kan gjøre samme nytten.

– Går du kun i tights eller joggebukse vil du ikke merke om du har gått opp 2-3 kilo, men det vil du med den litt trange jeansen eller hullene i beltespenna, sier ernæringsfysiologen.

Du trenger heller ikke veie deg ofte om du har kommet inn i et godt spor med sunne kostholdsvaner og fysisk aktivitet, vei deg heller månedlig. Veier du deg flere ganger om dagen er det et problem, det vil sannsynlig påvirke humøret og om du klarer å kose deg med mat eller ikke. Myrvoll Blomkvist har da ett råd:

– Rydd vekk badevekten og tving deg selv til å la være å sjekke vekten. Det kan være ubehagelig den første uken, men du vil mest sannsynlig erfare at det går bra selv om du ikke veier deg, sier hun.

Les også: Ikke la deg lure av vannvekten

Vekten er bare tall

Kroppsvekten din kan svinge mye i løpet av en dag. Vekten variere med type og mengde mat du har spist dagen før. Mye salt gir for eksempel økt væske i kroppen. Vekten varierer også i forhold til om du har vært på do eller ikke, hvor mye du har drukket siste døgnet og for kvinner variere vekten ut ifra menstruasjonssyklus.

Det er derfor lurt å veie seg til et fast tidspunkt ukentlig. For eksempel hver tirsdag morgen etter du har tisset, men før du tar på klær.

Slanker du deg ved å spise mindre kalorier enn før, og samtidig har startet opp med styrketrening, vil du sannsynligvis endre kroppssammensetning til mer muskler og mindre fett, uten at det nødvednigvis synes på vekten. Det er fordi muskler veier mer enn fettvev. Det vil sannsynligivs heller gi utslag i lavere midjemål.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Tre øvelser på veien mot å klare push-ups

Lavkaloridesserter og snacks til under 200 kcal

Stopp sjokoladesuget med mager kakao