Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Heidi_fogetter
 

TAR TID: - Jeg innså at jeg måtte være streng i kostveien og at jeg skulle holde på lenge. Det er en lang prosess å gå fra sykelig overvektig til normalvektig, forteller Heidi om da hun bestemte seg for å gå ned i vekt. Det er omtrent fem år og 70 kilo som skiller bildene. Foto: Privat

Slik ble vi varig slanke:

Holder vekten etter å ha gått ned 70 kilo

På tre år slanket Heidi Numme (43) bort halve kroppsvekten. Den største endringen skjedde likevel mellom ørene.

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presentere vi 10 nordmenn som har klart det mange drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Heidis historie:

Heidi Numme (43)

 

Bor: England
Før-vekt: 145,5 kg
Stabilvekt: 75 kg
Medlem i Vektklubb fra 2010 - d.d.

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg kaller det følelsesspising. Jeg spiste ikke bare for trøst, men også når jeg var glad, for å holde på den gode følelsen. Jeg var ingen periodeoverspiser, men spiste jevnt over altfor mye mat.

Forsto ikke at jeg var en følelsesspiser før jeg startet i Vektklubb, og følte meg nedfor og trist når jeg ikke kunne spise det jeg ville.

Vendepunktet:

 

MENTAL JOBB: - Å endre vaner krever øvelse. Du må gjøre det mange nok ganger, slik at det blir naturlig. Om man tror det skal gå knirkefritt, blir man skuffet. Jeg var forberedt på at ting ville komme frem i lyset, forteller Heidi Numme. Foto: Privat

Litt vanskelig å sette ord på hva som gjorde at jeg bestemte meg, men motivasjoen kom plutselig og brått. Jeg har aldri vært en jojo-slanker, så når jeg ført bestemte meg for å gå ned i vekt, var det ingen vei tilbake.

Jeg hadde helseproblemer som astma og høyt blodtrykk. Da jeg nærmet meg slutten av 30-årene, kjente jeg at overvekten begynte å plage meg fysisk på flere måter enn tidligere. Kroppen var så stor og tung at jeg måtte gå baklengs ned trappen.

Psykisk var jeg tilbaketrukket og isolert. Dette var noe jeg valgte selv, fordi jeg var usikker og flau over å ha blitt så stor. Jeg ville unngå spørsmål og rare blikk, så jeg holdt meg hjemme og var kun sosial med nærmeste familie.

Slik gikk jeg ned i vekt:

Ved å telle kalorier. Det var viktig for meg at jeg ikke avvek altfor mye fra hva jeg vanligvis likte å spise. Det er mentalt slitsomt å gå ned i vekt over lang tid. Så det å spise «vanlig mat», gjorde at jeg holdt på motivasjonen over tid. Porsjonkontroll ble det viktigste for meg, samt å finne erstatninger for å gjøre måltidene mindre kaloririke.

Helsen ble raskt mye bedre ettersom vekten gikk ned. Astmaen forsvant etter femten kilos vektreduksjon, og jeg trenger ikke lenger å bruke medisiner mot høyt blodtrykk.

Jeg har vært aktiv i forumet i Vektklubb og det har gitt meg så mye tilbake. Det har vært mitt fristed der jeg kan få utløp for tanker og bekymringer. Når man kommuniserer skriftlig får man tid til å tenke og reflektere.

 

LØSTE PROBLEMER MED MAT: Heidi veide 145 kilo da hun meldte seg inn i Vektklubb i august 2010. Hun beskrev sin overvektige kropp som et fengsel. Foto: Privat

I løpet av livsstilsendringen har jeg forstått at grunnen til min overvekt gjennom et langt liv, har ligget i hodet. Jeg har brukt mye tid på meg selv de siste årene og føler at jeg har knekt koden. Jeg har møtt følelser uten å drukne i mat. Det rare er at jeg ikke selv forsto at jeg brukte mat for å dekke over følelser, før jeg tok vekk det elementet, altså at jeg sluttet å overspise. Dette tvang meg til å gå gjennom en del minner og opplevelser på en annen måte.

Slik holder jeg meg varig slank:

Jeg veier meg hver uke. Ikke la det skli ut, over tid. Det er normalt med forskjell på hverdag og fest, men det er viktig å ta seg inn igjen raskt. Julen starter ikke 1. desember, og varer ikke langt ut i januar.

Jeg må fortsatt telle kalorier, så jeg jobber nå med ukesregnskap på kalorier i stedet for daglig. Siden jeg nå skal holde meg stabil, fungerer dette bra for meg. Da kan jeg fortsatt kose meg ekstra valgte dager i uken, om jeg er «flink» og sparer opp kalorier iløpet av de andre dagene.

Utfordrende situasjoner og slik takler jeg dem:

 

INSPIRERER ANDRE: Heidi har vært aktiv i Vektklubbs forum. Fordi hun har våget å dele og klart å holde stø kurs mot lavere vekt og sunnere livsstil over så lang tid, ble Heidi kåret til Årets Vektklubb-medlem 2013. Hun ble stemt frem av leserne og en fagjury. Foto: Nina Eirin Rangøy / VG

Det vanskeligste er å innse at jeg aldri kan slutte å passe på kostholdet. Jeg kan fortsatt ikke spise over 1600 kalorier i gjennomsnitt daglig, uten å gå opp i vekt, selv om jeg har vært stabil i over ett år nå.

Jeg har i perioder prøvd å øke litt for å finne riktig mengde kalorier, men lærte fort at jeg ikke kan øke særlig mye. Kroppen min er en svamp. Den suger til seg alt av kalorier. Det er vanskeligere å holde motivasjonen oppe, når jeg føler at jeg fortsatt er på «slankekur», over ett år etter vektnedgangen. Lysten på mat kan bli veldig sterk. Man må hele tiden jobbe mot å falle for fristelsen. Det er som å kvitte seg med en avhengighet.

Slik har livet mitt endret seg etter vekttapet:

Da jeg meldte meg inn i Vektklubb i 2010 var jeg en sosialt isolert alenemor etter skilsmisse, bodde i kommunal leilighet i Sandefjord, hadde delvis vikarjobb og var avhengig av hjelp fra NAV.

Nå er jeg mer sosial, selv om min personlighet fortsatt gjør at jeg liker mitt eget selskap aller best. Jeg møtte en mann som ikke brydde seg om hvordan jeg så ut, bare jeg hadde det bra. Det utgjorde en stor forskjell for mitt selvbilde. Han har hjulpet meg bare ved å være der. Vi møttes da jeg var på mitt største, og han har aldri mast om vekt eller gjort noen stor greie ut av min livsstilsendring. Og så har jeg flyttet til England og bodd der de siste årene.

Jeg var tidligere veldig oppmerksom på folk rundt meg, om de stirret eller pratet seg imellom. Jeg var nok litt oversensitiv, og det gjorde meg mentalt sliten. Jeg innser at jeg har gått glipp av mye, fordi jeg isolerte meg.

Jeg har oppdaget at jeg elsker å shoppe. Tidligere var det helt forferdelig. Det kunne gå år mellom hver gang jeg kjøpte noe til meg selv.
Jeg har blitt mer opptatt av å leve sunt og ta vare på kroppen min.

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Fortsett å veie deg jevnlig. Sett deg en grense på antall kilo du kan tillate deg å øke i vekt, slik at du strammer inn om du passerer den grensen. Når jeg har hatt en kaloririk helg, lever jeg i kaloriunderskudd de påfølgende dagene.
  2. Mens jeg gikk ned i vekt førte jeg alltid mat dagbok, og ikke minst skrev ned mine tanker gjennom hele prosessen.
    Når du skal holde deg stabil, og motivasjonen svikter, gå tilbake og les hva du har skrevet. Det har alltid hjulpet meg. Viktig å minne seg selv på hvor flink man har vært. Bruk sosial media for å hente inspirasjon når man har tøffe dager.
  3. Viktig å akseptere at det er en livsstilsendring, og ikke en slankekur som nå «er over». Å holde stabil vekt er mentalt krevende, fordi man ikke nødvendigvis jobber mot nye mål hele tiden, men skal opprettholde vekten. Det er ikke like spennende å gå på vekta hver mandag lenger, så motivasjons-boost kan være vanskeligere å oppnå.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Heidi ble kåret til Årets Medlem 2013

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke