Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
FØR OG ETTER: Sara Hellsten (32) var ikke veldig overvektig, men var ikke komfortabel med ekstrakiloene. - Jeg gjemte dem bort så godt jeg kunne, og håpet at det bare var jeg som så hvordan det egentlig stod til med kroppen min, sier hun. Foto: Privat / Mattis Sandblad

Du kan bli tykk av å jobbe mye

Sara (32) gikk opp 25 kilo

Overtid og skiftarbeid kan gjøre deg tykk, viser studier. Sara Hellsten (32) gikk opp 25 kilo da hun jobbet og studerte samtidig.

Her er Sara fotografert før hun la om livsstilen og gikk ned i vekt. Foto: Privat

En del befolkningsstudier viser en sammenheng mellom lang arbeidstid, overtid og fedme, ifølge overlege og fedmeekspert Jøran Hjelmesæth.

- Det betyr ikke nødvendigvis at overtid forårsaker fedme. Men overtidsjobbing kan føre til kortere og dårligere søvn, at man bruker lenger tid sittende i ro, og til et lavere nivå av fysisk aktivitet. Dette igjen kan føre til vektoppgang, forklarer Hjelmesæth.

Han leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold og Norsk forening for fedmeforskning, og sitter i fagpanelet i Vektklubb.no.

Sara Hellsten (32) gikk opp 25 kilo i vekt i studietiden. Hun mener at vektøkningen skyldtes stress. Hun kombinerte heltidsstudier med en sytti prosent kveldsstilling.

- Plutselig fikk jeg en merkelig følelse av å se meg selv i speilet. Jeg så en annen person enn jeg forventet, og ikke den jenta jeg følte meg som på innsiden, sier Sara.

Hverdagen hadde bestått av pugging om natten, skole om dagen, jobbing på kveldene og studentfester mellom slagene.

- Det var lite tid til trening og aktivitet, og en del unyttige dagen derpå- dager. Mye studentfester med øl og pizza var veldig moro, men ikke særlig bra for vekten.

Selvgranskningen i speilet var som å få et spark i baken, forteller hun.

 - Jeg fikk nok av ikke å føle meg vel og ikke kunne bruke de klærne jeg ønsket. 

VELTRENT: Her er Sara Hellsten stylet av Vektklubb.no i Cream underkjole (349 kr), Cream kjole (599 kr), Cream skinnjakke (2999 kr) og Zizi smykke (349 kr) fra Blossomfashion.no, og Wonders sandaler (1090 kr) fra Elisa Day Design. Styling: Tom Greni. Hår: Una Namløs/Floww Frisører. Foto: Mattis Sandblad

Fikk kontroll i Vektklubb.no

Da hun avsluttet programmererutdanningen og den stressende hverdagen var over, kunne Sara igjen prioritere livsstilen. Hun meldte seg inn i VGs Vektklubb.no, begynte å trene aktivt, og la om kostholdet. Nå er hun 23 kilo slankere.

 Å jobbe på kvelds- og nattestid øker risikoen for å gå opp i vekt, ikke fordi jobben i seg selv er usunn, men fordi tilgangen på sunn mat er dårligere, mener redaktørene av nettsiden Plosmedicine.org.

I artikkelen ”Poor Diet in Shift Workers, a New Occupational Health Hazard”, skriver de at skiftarbeid kan akselerere farten på den globale overvekt- og diabetesepidemien.

De viser blant annet til en undersøkelse av arbeidere i Japan, USA og England som viste en sammenheng mellom overtidsarbeid og utviklingen av fedme.

Sara kjenner seg godt igjen.

- Problemet da jeg jobbet om kvelden, var at jeg ikke hadde tid til å lage næringsrik middag. Jeg tydde til nødløsninger, som ferdigmat.

Og da hun satt oppe og pugget til eksamen, var det nesten fritt frem.

- Det var jo liksom så synd på meg som måtte være oppe og jobbe. Det ble nesten en form for trøstespising. Så lenge jeg klarte å holde meg våken og lesedyktig, var nesten alt lov.

I Vektklubb.no får du hundrevis av oppskrifter på sunn og spennende mat.

Færre fester

 I dag jobber Sara som systemutvikler i Oslo, og trener helst så fort arbeidsdagen er over, vanligvis fem dager i uken. Zumba og styrketrening er favoritten. 

- Nå som jeg ikke må prioritere eksamen, har jeg ikke lengre noe å skylde på. Og når jeg ”bare” jobber, er det lettere å få en sunn livsstil til å passe inn i hverdagen, sier Sara.

Hun har valgt å forsake hyppig festing og middager ute på byen, fordi det innebærer usunn mat,

Saras tre beste tips
 

1. Hold fast ved rutinene du setter opp.

2. Finn en treningsform du synes er GØY – da får du gjort det.

3. Følg med på blogger og forum på nettet, her får du mye tips.

alkohol og mange slappe dager.

Hver lørdagsmorgen ringer vekkeklokken tidlig, og hun drar for å trene i stedet for å sove lenge, forteller hun.

- Jeg er så stolt over at jeg har jobbet meg frem til der jeg er nå, hvor disse valgene kommer helt naturlig, sier hun.

Men Sara går fortsatt på en fest i my og ne, og verdsetter det sosiale.

- Ja, det er viktig for meg å leve og å kose meg. Når jeg er i mål, skal jeg fortsatt spise sunt og trene hardt, men jeg skal ikke fortsette å telle kalorier resten av livet.

Ernæringsfysiologene i Vektklubb.no tester nye matvarer hver uke: Ingers lavkarbobrød

Sunnere sjokoladekake

Spiser sunt og lite

Men ennå er det syv kilo til hun når målet, og hun opprettholder fortsatt en streng linje.

- Jeg er en utålmodig sjel og er ivrig for å få resultater. Jeg må fortsatt være pirkete, sier hun.

Vektklubb.no har lært henne om næringsinnhold og mengder, og gitt henne sunne oppskrifter, tips og kontroll.

Hun spiser etter anbefalningene, fem måltider om dagen, og innholdet er nokså likt fra dag til dag.

- Når kaloribudsjettet er såpass strengt, må jeg ha planlagt hva jeg skal spise for å minske risiko for utskeielser, forklarer hun.

- Lørdagsgodt er hardest å motstå, men jeg lar det være lov i små mengder. Jeg kjøper små ting og spiser det opp med en gang, dette er den eneste metoden som funker for meg.

Er streng og tålmodig

Slik trener Sara
 

* Fem-seks dager i uken på treningssenter

* Zumba, corebar eller høypuls, og styrketrening

* Motiverende virkemidler: personlig trener, pulsklokke, variasjon og behagelig treningstøy.

23 kilos vektreduksjon krever sitt. Hun har vært streng med seg selv.

- Noen dager er det ikke like gøy å dra på trening og det kan være

skikkelig kjipt å se samboeren spise pommes frites. Da må jeg bare fokusere på oppgaven. Men det som har skjedd med humøret og overskuddet mitt, er verdt alt. Følelsen av å kunne kneppe igjen yndlingsjeansen og se at den faktisk sitter for løst, har dessuten vært den største belønningen for meg som elsker klær.

Hun har nettopp ryddet  ut seks store søppelsekker med klær som er blitt for store.

- Det er en helt fantastisk følelse.

Les om andre vektklubbmedlemmer som har lykkes her!

LES OGSÅ:

Rebecca ble tykk etter barnefødsel

Lær å bekjempe sultfølelsen!

Lars-Petter ble kåret til Årets medlem i Vektklubb.no i 2011