-16 KILO: - Jeg har blitt mye mer fornøyd med meg selv, både fysisk og psykisk. Jeg har energi på en helt annen måte, og det merker jeg spesielt ved at jeg ikke er så trøtt på ettermiddagen, forteller Anne Berthe Johanssen fra Haugesund.
-16 KILO: - Jeg har blitt mye mer fornøyd med meg selv, både fysisk og psykisk. Jeg har energi på en helt annen måte, og det merker jeg spesielt ved at jeg ikke er så trøtt på ettermiddagen, forteller Anne Berthe Johanssen fra Haugesund.

Hverdagsvalgene holder Anne Berthe slank

Elisabeth Stigum
Publisert: 2015-05-31 12:25

De små endrigene, som å velge kaffe latte med lettmelk,  har gjort det lettere for Anne Berthe Johanssen (35) å holde vekten, fire år etter vektnedgangen.

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presenterer vi 10 nordmenn som har klart det mange drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Anne Berthes historie:

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg følte vel egentlig bare at jeg la på meg jevnt og trutt etter studietiden. Som ferdigutdannet lærer flyttet jeg og samboeren til Stavanger, i et hus som lå vegg i vegg med et bakeri. Veien til å nyte et par kakestykker i ny og ne ble derfor kort. Og den gikk jeg litt for ofte, ingen tvil om det. Instruktørjobben ble byttet ut med kafébesøk og kaffe mocca med ekstra sjokolade og sukker. Inntaket av mat sto ikke lenger i stil med forbruket.

Forandringene skjedde sakte og gradvis, derfor ble jeg vant til det jeg så i speilet. En kilo her og der merket jeg jo ikke så mye til.

Plutselig hadde det sneket seg inn altfor små klær i klesskapet, men det løste jeg bare ved å kjøpte nye uten å tenke så mye over det.

I ettertid har jeg også skjønt at det ofte gikk altfor lang tid mellom måltidene. Det førte til at jeg ble skrubbsulten og forsynte jeg meg med mer mat enn nødvendig når jeg først spiste

GÅR TURER: Kroppen til Anne Berthe har tilpasset seg den nye, lavere vekten, men det betyr ikke at hun har gått tilbake til gamle vaner. - Om jeg spiser chips en kveld så er det ikke akkurat som om de ekstra kaloriene klistrer seg på kroppen. Jeg må nok likevel passe meg for kosemat, forteller Anne Berthe.
GÅR TURER: Kroppen til Anne Berthe har tilpasset seg den nye, lavere vekten, men det betyr ikke at hun har gått tilbake til gamle vaner. - Om jeg spiser chips en kveld så er det ikke akkurat som om de ekstra kaloriene klistrer seg på kroppen. Jeg må nok likevel passe meg for kosemat, forteller Anne Berthe.

Vendepunktet:

Jeg var så utrolig lei av meg selv, og jeg ønsket en endring. Familie og venner mente at jeg egentlig ikke hadde noen grunn til å bekymre meg. De syntes jeg så bra ut som jeg var. Jeg derimot, var lei av å gå i butikker og ikke kunne ta på meg det jeg ønsket uten å mislike mitt eget speilbilde.

Slik gikk jeg ned i vekt:

Jeg meldte meg inn i Vektklubb, og det virket, virkelig! Det tok litt tid i starten tå sette seg inn i fordelingen av maten gjennom dagen, men dette gjorde meg samtidig svært bevisst på hva jeg tidligere hadde gjort feil.

Dagboken ga meg oversikt og kontroll. Alt jeg trengte var litt tid og tålmodighet – da gikk vekten ned av seg selv.

Noen stortrener ble jeg ikke, men jeg er glad i å gå tur, og hadde en fast runde som jeg prøvde gå tre til fire ganger per uke. Turen tok ikke mer enn cirka 40 minutter, men etter hvert ble det lettere å gå «runden min».

Med vektnedgangen fikk jeg mer energi og overskudd, og ikke minst lyst til å gjøre en ekstra innsats ettersom jeg merket at dette virket.

Slik holder jeg meg varig slank:

Jeg har lært så utrolig mye av å få en oversikt på hva jeg putter i meg. I en «ussel» melkerull er det en hel haug kalorier, og de fleste vet jo hvor lett det er å sluke en slik i bilen på vei hjem for å lage middag. Da er det virkelig ikke verdt det.

FØR: Det var først og fremst slappheten, mangel på energi og de dårlige kostvanene Anne Berthe ville gjøre noe med da hun bestemte seg for å ta grep i 2011.
FØR: Det var først og fremst slappheten, mangel på energi og de dårlige kostvanene Anne Berthe ville gjøre noe med da hun bestemte seg for å ta grep i 2011. Foto: Privat

Jeg spiser regelmessig og velger produkter som gir meg det jeg trenger i løpet av dagen, både av proteiner, karbohydrater og fett.

Jeg vet at jeg kan spise alt, men ikke alltid – dermed higer jeg ikke etter ting jeg tenker er forbudt. Men jeg tenker meg om.

Innimellom ser jeg at vekten viser pekefingeren til meg, og da tar jeg meg sammen. Jeg er fortsatt medlem i Vektklubb, bare sånn for sikkerhets skyld. Det er så lettvint å få en oversikt.

Utfordrende situasjoner og slik takler jeg dem:

Det er «alltid» noe som skjer; jul, nyttår, påskeharen som kommer med de deiligste påskeegg og ikke minst helgene som kan vare fra fredag til restene av helgekosen må spises opp på mandagen eller kafébesøk med venninner og rødvinskos i helgene. Man har lov til å kose seg, og det gjør jeg, ofte synes jeg.

Jeg velger kaffe latte med lettmelk eller vanlig kaffe. Det viktigste er jo det sosiale, ikke innholdet i koppen.

NÅ: Anne Berthe spiser den maten hun ønsker, men ikke alltid. - Det finnes ikke nei-mat og du trenger heller ikke gi opp din favorittmatvare selv om den er kaloririk. Finn alternativer eller bli bevisst på mengdene. Om du elsker gulost på brødskivene, kan du kanskje lære deg å like lettere gulost med 10 % fett? råder hun andre som vil endre livsstil.
NÅ: Anne Berthe spiser den maten hun ønsker, men ikke alltid. - Det finnes ikke nei-mat og du trenger heller ikke gi opp din favorittmatvare selv om den er kaloririk. Finn alternativer eller bli bevisst på mengdene. Om du elsker gulost på brødskivene, kan du kanskje lære deg å like lettere gulost med 10 % fett? råder hun andre som vil endre livsstil. Foto: Privat

Jeg planlegger dagen og måltidene. Skal jeg i klubb med venninnene, spiser jeg en lett middag hjemme. Jeg forsyner meg èn gang til middag, ikke to slik som før, og jeg spiser ikke lenger opp den maten lillegutt ikke klarer å spise.

Jeg trener tre til fire ganger i uken.

Men rødvinen, sukk og akk! Det er kosen min det, men da prøver jeg å droppe chipsen.

Det viktigste har vært å bli bevisst på hva ting inneholder. Jeg trodde jeg kunne mye om dette før, men jeg har fått mange overraskelser på veien.

Videre er det hverdagsendringen som utgjør den store forskjellen, og man må ta lure valg på veien.

Slik har livet mitt endret seg etter vekttapet:

Jeg har blitt mye mer fornøyd med meg selv, både fysisk og psykisk. Jeg har energi på en helt annen måte, og det merker jeg spesielt ved at jeg ikke er så trøtt på ettermiddagen. Når jeg har spist jevnlig gjennom dagen så er det ikke slik at middagen tar knekken på meg.
Jeg kan velge klær jeg ikke trivdes i tidligere.
Treningen går mye lettere, og jeg har bedre utholdenhet enn jeg hadde før.

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Planlegg måltidene gjennom dagen, og spis jevnlig – bruk kaloridagbok til å få oversikt.
  2. Vær i aktivitet!
  3. Gi deg selv premier underveis som du når mål og ser at ting stabiliserer seg. Det er kjekkere med et nytt klesplagg enn en pose chips eller en melkerull.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Du kan nå betale med

  • strex

*Medlemskapet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp.

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her