Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

MORGENTUR: Mens familien sover, løper Morten. Han er godt i gang med sitt «helvetesår», men klager ikke. – Det koster meg ingenting å stå opp tidlig lenger. Jeg elsker det. Jeg føler meg ikke bra uten den treningsøkten på morgenen.

Nytt liv med mental trening

Han slet med overvekt og lavt selvbilde, og ble mobbet som barn. Med hjelp fra mental trening og fysisk trening føler han seg nå både sterk og verdifull.

Mortens metode
 

 * Friskus før frokost. Hver morgen i ukedagene står jeg opp kl fem og går på trening. Går eller løper. Trener styrke tre dager i uken. Å starte dagen med trening gjør noe med hodet ditt. Tiden mellom fem og åtte, før resten av familien står opp, er bare min. Den gir meg tid til å planlegge og se for meg resten av dagen.

* Spiser lite og ofte. Da jeg var overvektig spiste jeg få, store måltider. Nå prøver jeg å spise hver tredje time. Jeg starter dagen med proteinshake og multivitamin før trening. Til frokost spiser jeg havregryn med cottage cheese og frukt. Lunsj og middag består av mye fiber, egg, kylling eller fisk. Jeg har droppet brød til fordel for knekkebrød. Sjokolade hører helgen til.

– Jeg vil ha mest mulig godfølelse, resten av livet!

Morten Eriksen (34) smiler bredt. Trebarnsfaren fra Førde vet bedre enn de fleste hva det vil si å gå fra håpløshet til håp.

– Det viktigste jeg har lært og vil formidle til andre, er at det går an å snu. Det går an å endre livet sitt.

Hele livet har han kjempet mot overvekt og mørke tanker. Det begynte tidlig i livet, mobbingen startet på barneskolen.

– Når du blir kalt en feit gris fra barndommen av, så gjør det noe med deg. Du begynner jo å lure på om det feiler deg noe. Du begynner å undergrave deg selv.

Morten var knapt ti år første gang han satte seg selv på slankekur og kun spiste frukt for å gå ned i vekt.

Ond spiral av smertelige følelser

Vektproblemene og følelsen av å være annerledes og mislykket fortsatte gjennom ungdomstiden og langt inn i voksen alder. Han har prøvde det meste, inkludert både lavkarbo og lavkalori. Alltid med det samme resultatet. Kiloene forsvant, men kom raskt tilbake, med renter. Da vekten viste 136 kilo sluttet Morten å veie seg.

I takt med den økende vekten, fulgte et hav av vonde følelser. Morten vil ikke skylde på noe eller noen, men ser at en vanskelig oppvekst gjorde at han kom skjevt ut fra livets startblokk. God mat ble en trøst og en måte å døyve triste tanker på.

– Når du spiser god mat eller godteri, så gir det en god følelse. For en kort stund, sier Morten.

Depresjonen kulminerte i et ønske og i et forsøk på å forlate denne verden. I stedet kom vendepunktet i 2004, da Morten fikk en datter.

– Jeg måtte ta et valg. Et valg om å leve. Jeg bestemte meg for å kjempe, og for å ta kontroll over livet, sier han.

Sterkt møte

 

– Det er nok vel så inspirerende for meg at vi møtes, som det er for deg, sier Erik Bertrand Larssen (til høyre) når han treffer slankeopererte Morten Eriksen fra Førde.


Vi er på kontoret til Norges kanskje mest kjente mentale trener. Erik Bertrand Larssen har jobbet med flere av våre fremste idrettsutøvere og har forfattet bestselgerne Bli best med mental trening og Helvetesuka. Bøkene har hatt stor betydning for Mortens snuoperasjon i livet. Han har lenge ønsket å møte sin store inspirator.

Nå har VG bragt de to sammen, og Morten forteller om slankeoperasjonen han gjennomgikk i 2012, om de femti kiloene han har mistet, om selvtilliten og den gode selvfølelsen han har fått. Om lykkepillene og blodtrykksmedisinen han har kastet. Og om «helvetesåret» han er godt i gang med, etter oppskrift fra Larssens bok.

Hver ukedag står opp han opp klokken fem for å trene, før han spiser frokost med familien og går på jobb. Gjennom hele dagen jobber han bevisst med å ta sunne matvalg. Morten, som tidligere hatet å bli svett og andpusten, er nå blitt en jogger.

– Jeg bestemte meg for å ta et helvetesår og bli den beste utgaven av meg selv, på alle områder i livet.

 

- Jeg har fått et meget bra og innholdsrikt liv, sier Morten.

Morten snakker med tydelig entusiasme i stemmen. Bertrand Larssen nikker, smiler.

– Det Morten beskriver om sin snuoperasjon, er noe som er typisk for alle oss mennesker. Han endret seg da følelsene ble sterke nok. Enten vi skal gå ned fem kilo til bikinisesongen, spise sunnere, være mer tilstede for barna, eller bli et bedre medmenneske, så må det involvere sterke følelser. Hvis ikke, hadde alle nyttårsforsetter gått i boks, men det gjør de jo ikke, sier Larssen.

Innså at han lurte seg selv

– Etter å ha lest den første boken din følte jeg at jeg klarte å «knekke koden», sier Morten.

– Jeg vant kontroll over alle unnskyldningene mine, og ble klar over hva jeg kan få til når noe er viktig for meg.

Mentaltreneren synes Mortens nye forhold til trening er et godt eksempel på tankens kraft.

– Du har åpenbart klart å tenke annerledes. Veien er den samme, asfalten er den samme, skoene også, men det du har endret, er tankesettet i forhold til jogging. Vi styrer tankene våre fra morgen til kveld, sier Larssen.

De fleste motivasjonstipsene han messer, er selvfølgeligheter.

– Mange skyver dem fra seg fordi de virker for enkle og selvfølgelige. Men hvis du faktisk følger dem, vil du merke at de må være enkle for å fungere i øyeblikket. Jeg sier ikke at det er enkelt å endre seg, men verktøyene er enkle, og så må disse brukes igjen og igjen til de sitter, til den nye livsstilen har blitt en ny vane.

For Morten har den nye treningshverdagen blitt nettopp det, en vane.

Frykter ikke fremtiden

– Jeg er ikke redd for å falle tilbake til gamle mønstre. Jeg har bare bestemt meg for at jeg ikke skal gjøre det.

Morten smiler. Vi har forlatt kontoret til mentaltreneren og Morten skal snart sette seg på flyet hjem til Førde.

– Det er tøffe dager av og til, men det er tøft å leve. Så kan man lære av det og vokse på det, sier han.

Å gå ut av komfortsonen, så ofte som mulig, er endel av «helvetesåret».

– Å fortelle min historie i VG er langt utenfor det jeg er komfortabel med. Jeg har alltid skjemtes over min historie. Nå har jeg bestemt at det er fint om min fortid ikke er bortkastet, og kanskje kan hjelpe noen.

Morten har ikke glemt den vonde fortiden, men han har lagt den fra seg.

– Jeg har lært av den, og så har jeg hele livet foran meg og det kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil med.

Ut av komfortsonen

I dag får han stadig spørsmål om å dele sine erfaringer med andre. Snart skal han holde foredrag på treningsstudioet der han trener i hjembyen. Morten synes det er fint å kunne være et forbilde for andre. Aller viktigst er det likevel å være en god rollemodell for barna.

– Dette skaper jo referansepunkter for barna mine. Den beste følelsen jeg har hatt var da jeg gikk turen til min faste fjelltopp med sønnen min på skuldrene. Det tok tretti år før jeg klarte å bestige den toppen alene, nå klarer jeg det sammen med sønnen min. Det er stort.

 

Hva skal til for å bli en vinner? Hvordan mobiliserer du råskapen i deg, for å prestere bedre i hverdagen og være best når det virkelig gjelder? Dette er noen av spørsmålene Erik Bertrand Larssen stiller i sin bok Bli best med mental trening. Morten Eriksen har sugd til seg tipsene, og snudd opp ned på livsstilen sin. Her er de to på Eriks kontor i Oslo.

Mortens beste tips

* Ta ett skritt om gangen. Ikke prøv å gjøre endring på alle arenaer i livet samtidig. Tenk at du gjør endringer som skal vare, ikke bare i ti uker eller frem til sommeren, men hele livet. Dersom du begynner å stå opp tidlig for å trene, så start med å gå tur. Løpingen kan komme gradvis.

* Skriv ned og minn deg selv på målet ditt. Jeg har bakgrunnsbilde med denne teksten på min mobiltelefon: «Do something today that your future self will thank you for».

* Jeg har valgt bort TV. Det er utrolig hvor mye ekstra tid man da får. Ikke bare til å trene, men til å være tilstede i livet.

Morten deler sine tips og erfaringer på bloggen changingthehabits.com


Her er Erik Bertrands Larssens beste tips:

 * Finn drømmen eller målet ditt.

Bli klar over hva du sloss for her i livet. For at endring skal skje, må det vekkes følelser i deg. Å definere et klart mål er et verktøy for å få frem følelser, som igjen kan få deg til å virkelig gå inn for noe.

* Minn deg selv på målet, ofte.

Det kan være et bilde på kjøleskapet, et ordtak på mobilen, eller en venn som minner deg på hva du gjør og hvorfor du gjør det. Sett livet i perspektiv. Ofte. Minn deg selv på at du skal dø. Hvordan ønsker du å oppsummere livet den dagen det er over?

* Se det!

Når vekkerklokka ringer, bestem deg og visualiser hvordan en optimal dag ser ut. Se for deg hvordan du gjennomfører dagen, med et smil, med engasjement, med trøkk, med effektivitet, med sunne matvalg og fysisk aktivitet. Minn deg selv på godfølelsen som venter i den andre enden av dagen eller uka.

* Flytt tankene frem.

Du bestemmer hva du skal tenke når slaget står mellom sofaen eller trening, mellom sjokolade eller frukt. Velg å tenke på følelsen som kommer etter valget. Hvordan kjennes det ut når du står i dusjen etter å ha løpt en tur? Når du vekker den følelsen i deg selv, blir det litt lettere å snøre løpeskoene. Det blir lettere å stå over burgeren eller sjokoladen.

* Fake it ‘til you make it.

Å endre måten du snakker om deg selv, til deg selv, er ekstremt kraftfullt. Hvilke ord og uttrykk bruker du, hvilke spørsmål stiller du deg? Prøv å si: Jeg er sunn. Jeg er sporty. Jeg er sterk. Det er typisk meg å velge sunn mat. Jeg er en sånn person som synes vann er bedre enn et glass cola til maten. Sier du det med overbevisning, lenge nok, så vil du etterhvert tro på det.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem

Les også:

Bedre helse på 20 sekunder

Skrudde av TV-en, gikk ned 50 kilo

Slankere med mindful eating

Gjør tacoen sunnere