Privat og Magnar Kirknes / VG

Linda tok grep etter to barnefødseler: Kvittet seg med mammafettet

Publisert: 2014-01-24 11:34

Stadig fikk hun spørsmålet «er du gravid»? Linda Paulsen (35) var bare tykk.<br />

Magnar Kirknes / VG

- Jeg reagerte med å bli veldig lei meg. Magen var mitt problemområde. Selv om jeg forsøkte å skjule den med vide klær, så opplevde jeg flere ganger at folk spurte meg om jeg var gravid, forteller Linda Paulsen (35).

Linda, som er barnevernskonsulent av yrke, var ikke veldig overvektig, men hadde for mye magefett. Overvekten hadde kommet snikende; først noen «samboer-kilo», deretter etter to svangerskap.

- Permisjonstiden var utfordrende. Når jeg endelig fikk litt tid for meg selv, kunne jeg spise alt jeg kom over. Jeg er veldig svak for potetgull og sjokolade, og all småspisingen utgjorde store mengder mat, forteller Linda.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Ble kvapsete

Lindas yngste barn slet med nattesøvnen, noe som gikk utover måltidsrytmen. Før Linda visste ordet av det, veide hun tretten kilo mer enn før hun ble samboer og gravid.

- Jeg var misfornøyd med meg selv hele tiden. Jeg var deprimert i klesbutikken, og måtte opp så mange størrelser at jeg mistet lysten til å gå noe sted. Jeg følte alltid at jeg ikke hadde noe å ha på meg, og følte meg uvel i min egen kropp, forteller Linda.

Flere ganger prøvde hun å gå ned i vekt, men uten å lykkes.

- Jeg forsøkte meg på opplegg der jeg skulle følge oppskrifter med ingredienser jeg omtrent ikke hadde hørt om, og følte at jeg måtte gi opp alt som er godt. Da ga jeg opp!

Ville leve normalt

I begynnelsen av august i fjor leste Linda om en kvinne fra Telemark som hadde klart å ta av tretti kilo med hjelp fra Vektklubb.no. Hennes historie inspirerte Linda til selv å gjøre noe med sin egen vekt-utfordring.

Les historien som inspirerte Linda her!

Privat

- Jeg ble glad da jeg fant Vektklubb.no, som presiserer at man kan spise alt, men ikke alltid. Jeg ønsket ikke at omleggingen skulle gå utover familien min, så jeg har spist det samme som dem. Hver fredag har vi hjemmelaget pizza, og jeg ville ikke måtte lage en egen, sunnere pizza til meg selv. Men ved å få oppskriften kalori-beregnet i Vektklubb, fant jeg ut hvor mye jeg kunne spise av den, og likevel gå ned i vekt. Jeg koser meg med pizza hver fredag fortsatt, men spiser litt færre stykker enn før.

- Og om vi har taco, for eksempel, lager jeg salat som jeg spiser sammen med kjøttet og det andre i stedet for tacolefser.

Veide snopet

Linda begynte å registrere alt hun spiste, fant magrere og sunnere alternativer, og kuttet ut småspisingen. For eksempel valgte hun knekkebrød i stedet for brød, fordi en brødskive inneholder omtrent dobbelt så mange kalorier som et knekkebrød. Og hun veide opp skåler med potetgull og en liten mengde sjokolade, så hun visste nøyaktig hvor mye hun fikk i seg.

- For meg hadde det ikke funket å skulle ha full godtestopp, som mange har, for da hadde jeg bare sprukket skikkelig til slutt. Dette er ingen slankekur for meg, men en livsstilsendring, og den skal også holde livet ut. Derfor har jeg gjort fredags- og lørdagskveldene til kosedager. Da spiser jeg litt potetgull og litt sjokolade. Det er godt å ha disse dagene å glede seg til, og det gjør at jeg føler at jeg ikke må forsake noe for å gå ned i vekt. Ved å måle opp potetgullet og sjokoladen, oppdaget jeg at jeg koste meg mye mer med det enn før. Når du vet at du kun har en viss mengde du skal spise, blir faktisk nytelsen større.

Kiloene raste av

Resultatene på vekten kom raskt. Allerede etter fire måneder hadde Linda tatt av ti kilo. Nå har hun gått løs på de siste tre kiloene hun ønsker å kvitte seg med.

Linda Paulsen

- Før ville jeg gjemme meg litt. Nå føler jeg at jeg har fått en ny kropp, omtrent den samme kroppen jeg hadde da jeg gikk på gymnaset. Det er en deilig følelse! Jeg har absolutt ikke lyst til å legge på meg igjen.

De aller fleste av oss har oppfatninger om hvordan man bør spise. Dette har Linda gjort seg noen tanker om.

- Mange har kommentert spisingen min. Noen mener at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, andre spør meg om jeg spiser nok. Dette har vært litt slitsomt, for jeg har endret livsstil med velbehag. Jeg hopper aldri over et måltid, og jeg spiser meg mett.

Ville gjemme seg bak store treningsklær

Da Linda var singel og barnløs, trente hun mye, gjerne fire dager i uken eller mer. Da hun ble samboer, ble treningsøktene færre, og da hun ble gravid, ble hun dårlig i svangerskapet, noe som førte til at hun sluttet å gå på treningssenteret.

- Jeg fant ikke treningsklær som dekket nok av kroppen min, og jeg følte meg ikke vel på slike steder. Men da jeg endelig krysset terskelen, og dro for å trene, følte jeg meg så bra, og lysten til å bevege meg kom tilbake. Fremover skal jeg trene på kveldstid, etter at ungene har lagt seg, forteller Linda.

Magnar Kirknes / VG

I forumet i Vektklubb har Linda hentet motivasjon og støtte, både fra sin gode venninne Carla, som hun har delt hele vektprosjektet med, og med andre.

- Jeg er aktiv og skriver min egen dagbok der, og forteller om det som er vanskelig, og om det som er positivt. Jeg har fått mye støtte og motivasjon til å fortsette. Men for meg er dette ikke en slankekur, men en livsstilsendring, jeg lærer meg å leve sunnere, sier Linda.

Lindas beste tips:

1. Registrer alt du spiser, selv om du spiser potetgull. Du får mange aha-opplevelser om innholdet i maten når du legger den inn i en matdagbok som regner ut energiinnholdet for deg. Hvis jeg planlegger å skeie ut med sjokolade en dag, veier jeg sjokoladen og registrerer den før jeg spiser den, slik at jeg kan se hvor mye den utgjør i kalori-regnskapet mitt.

2. Registrerer matinntaket før du spiser. Da slipper du å gå på en smell ved at du for eksempel spiser så mye til frokost og lunsj at det blir lite igjen til middag og kvelds.

3. Smarties! Tyve gram gir under 100 kcal, og jeg kan kose meg lenge med en slik mengde. Jeg koser meg også med superchips, mandler og rosiner, og med te og pepsi max.

4. Husk at du kan spise alt, men ikke alltid, og i mindre mengder enn før. Ikke se på dette som en slankekur.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Har du lyst til å gå ned i vekt? Sniktitt på Vektklubb her.

LES OGSÅ:

Les om Lindas venninne og støttespiller Carla

Heidi tok av 70 kilo

Sykepleierne Mari og Frode la om livsstilen sammen, og gikk ned 59 kilo

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her