Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
OleIvar_fogetter
 

Slik ble vi varig slanke:

Overvekten hindret Ole Ivar fra å leve det livet han ønsket

Ole Ivar Pedersen (43) orket knapt leke med barna. Nå løper han halvmaraton og er full av energi.

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presenterer vi 10 nordmenn som har klart det mange

drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Ole Ivars historie:

Ole Ivar (43)

 

Bor: Gjesåsen

Før-vekt: 115 kg

Stabilvekt: 78-82 kg

Medlem i Vektklubb: 2008, og fra 2011-2015

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg var rett og slett likegyldig til helse og trivsel, og unnskyldte overvekten med at andre var like store som meg. Da jeg var stor hadde jeg ikke lyst til å være med ungene på fotballtrening, jeg så ut som en ballong, hadde ikke klær som passet, og om det var varmt, svettet jeg som en gris. Jeg takket ofte nei til julebord og festligheter fordi jeg følte at jeg var som en lyskaster som folk glodde på. Jeg tror mange overvektige har det på samme måte, og isolerer seg.

Selv om overvekten isolerte meg, så hadde jeg ingen motivasjon til å ta tak i livsstilen min. Jeg følte jeg var for tung til å begynne. Jeg hadde flere ganger meldt meg inn i Vektklubb.no for å gå ned i vekt, men hadde bare gjort halvhjertede forsøk på å følge programmet og rådene jeg fikk.

En uvane jeg hadde var at jeg alltid spiste et måltid før jeg la meg for kvelden. Slikt blir en stor av.

Vendepunktet:

Motivasjonen kom som en åpenbaring en kveld i januar 2011 da jeg satt hjemme. Den bare datt inn i hodet på meg, jeg har ingen annen forklaring. Da var det bare å dra frem badevekten som viste 115 kilo, og få tatt et bilde av meg, og aktivere min gamle, ubrukte Vektklubb-konto. Og så var det bare å begynne, forteller Ole Ivar.

Dagen etter kjøpte jeg en tredemølle til ti tusen kroner.

 

Ole Ivar har løpt av seg mange kilo. Han veide over 100 kilo for fire år siden. Han startet med å gå 15 minutter på tredemøllen. Foto: Privat

Slik gikk jeg ned i vekt:

Jeg brukte dagboken i Vektklubb daglig. Spiste i tråd med forslag og råd fra Vektklubb, og passet på kaloriene. For første gang lærte jeg noe om kalorier og hva man bør unngå. Jeg lærte også at å skeie ut er ok, bare man tar seg inn igjen.

Jeg var svært tung på dette tidspunktet, så jeg startet med å gå de første månedene. Jeg satt tredemølla i TV-stua, og begynte å gå, først bare i femten minutter av gangen. Jeg hadde prøvd å gå litt ute, men fikk vondt i beina fordi jeg var så tung. På tredemølla var det lettere. Etter noen uker kunne jeg gå litt lenger. Tredemølla ble, og blir fortsatt flittig brukt. Etter hvert ble løping og sykling en naturlig del av min hverdag, og sammen med riktig kosthold raste kiloene av samtidig som motivasjon, overskudd og humør økte.

Slik holder jeg meg varig slank:

Trening har blitt min greie. Jeg trener mye, men dette er ikke bare for å holde vekten. God fysisk form gir meg overskudd i hverdagen samtidig som den mentale biten er lettere å styre. For meg er trening like mye balsam for hodet som det er for kropp og sjel. Når hodet virkelig koker er det godt med ei hard økt i sone 4 og 5.

 

Da Ole Ivar bestemte seg for å gå ned i vekt, tok han bilde av seg selv på sitt tyngste. Han ville dokumentere og se endringene underveis i prosessen. Foto: Privat

Jeg tar de riktige valgene i 80 prosent av tiden. Det betyr å velge lettprodukter, avstå fra en del ting, spise mye frukt og grønt, samtidig som hyppige små måldtider blir opprettholdt.

Jeg skeier ut hver eneste uke, men da kun til ett måltid, en kveld med noen øl, eller et glass eller to med vin, gjerne til god mat.

Helg for meg er fredag, og på lørdag er det tilbake til trening og vanlig mat.

Skal jeg på noe der jeg vet det blir ekstra mye kalorier, planlegger jeg denne sprekken. Da legger jeg inn noen lengre økter med trening før og etter seansen. Om det hjelper vet jeg ikke, men da slipper jeg iallefall dårlig samvittighet og selvfølesen er på plass.

Utfordrende situasjoner, og slik takler jeg dem:

Jeg har ikke de helt store utfordringene lengre. Jeg har lært meg å takle dem, eller å ikke utsette meg for dem.

Bacongrill ble raskt byttet ut med Olapakke på bensinstasjon. Denne metter bedre og gir hverken dårlig samvittighet eller mage. Med god planlegging klarer jeg å motstå alle fristelser, eller planlegge å ta del i noen av dem.

Slik har livet mitt endret seg etter vetktapet:

Alt går lettere og selvfølesen er en helt annen. Tiden med capsen på hodet og blikket i bakken er delvis forbi.

Svaret «nei» er nå som regel byttet ut med «Ja, det gjør vi», når ungene spør om å finne på noe.

For meg personlig er følelsen av å være i god form den ultimate premien, sammen med å passe inn i klær som det står M eller L på, ikke XXXL.

Overskuddet som en lettere kropp gir, sammen med systematisk trening er nesten ubeskrivelig. Noen ganger er det nesten slitsomt, jeg har så mye energi og vil at det skal skje noe hele tiden. Før var det vannrett stilling i sofaen som gjaldt.

 

Å komme i god form, brukte Ole Ivar som motivasjon til å gå ned over 30 kilo. Det aktive livet hjelper Ole Ivar å holde vekten og den nye, sunne livsstilen. Foto: Privat

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Vær aktiv. En trenger ikke nødvendigvis være treningsnarkoman. Sykkelturer, gåturer, skiturer, svømming, dansing og lignende. Hva en gjør spiller ingen rolle, så lenge det er noe. Aktivitet to-tre ganger i uka bør være mulig. Ei uke har 336 halvtimer. Tre av disse rekker de fleste å sette av.
    Logg av Facebook og ta på deg joggeskoene, finn god musikk å ha i ørene, og ta en spasertur. Det er balsam for en sliten og umotivert sjel.
  2. Finn motivasjon i noe. Uten motivasjon får du ingen glede. Og i mine øyne leder ingen glede til lav aktivitet. Så enkelt er det. Jeg mener at motivasjon er selve nøkkelen for fremgang og suksess. Vektklubb og dagboken gav nok motivasjon til å holde det gående såpass lenge at jeg så gode resultater. Etter det fant jeg så mye glede i trening at det gav motivasjon i seg selv, og dette driver meg til å fortsette. For å holde motivasjonen oppe, kan man lage delmål og belønne seg selv når man får det til - en reise, ferie, klær og lignende kan være motiverende.
  3. Vær ærlig mot deg selv. En spade er en spade. Ta utgangspunkt i den kroppen og hverdagen du selv har. Ikke sammeligne deg med alle andre. Dette er din kamp og denne skal du vinne.
    Sett av minst ett år. Det er ingen snarvei til varig livsstilsendring. Godta utskeielser, grøftekjøring og umotiverte perioder. Men, kom deg alltid opp igjen. Om en sprekk har vart i 3-4 uker, ja så har den det, men kom deg tilbake til hverdagen igjen, til kampen mot kiloene, og finn frem motivasjonen igjen.
    Ferier og kalas med reelle utskeielser skal til, bare man vet når man skal gi seg.

Selv ved en livsstilsendring skal man kose seg og ha det godt. Når man starter opp føler man at det å spise og kose seg er synonymt med å ha det godt. Når endringen er gjennomført har dette synet også endret seg.

For meg er nå god mat (ikke nødvendigvis sunn mat) sammen med et glass vin, etter en treningstur, det jeg forbinder med å ha det godt. Og vekta, ja, den er stabilt lav.
Stå på og lykke til alle sammen!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke