Pixabay

Tjuvstart nyttårsforsettene allerede nå

Publisert: 2014-12-23 15:11

Har du tatt ferie fra det sunne livet i julen? Med disse enkle tipsene får du en bedre start på det nye året.

Det er fristende å tenke som så at i julen skal jeg bare kose meg, for etter nyttår kan jeg fortsette det sunne livet – men gjør du noen enkle grep allerede nå, vil det være enklere å komme i gang med nyttårsforsettene.

Med disse fem tipsene får du en bedre start på 2016:

1. Sett deg konkrete mål

Lag nyttårsforsett i dag. Vær så konkret du kan med hva du vil oppnå og hvor lang tid det skal ta. Skriv det ned, men vær realistisk.

Lag strategier for hvordan målene skal nås. Delmål kan være en god hjelp på veien, og mer motiverende. Planlegg kalorifrie belønninger for hver fullførte etappe.

Bruk dagene før nyttårsaften til å forberede deg mentalt til forandringen. Når 1. januar kommer setter du i gang – og da er det lurt å ha en plan over hva du skal gjøre.

2. Snik inn trening

Jørgen Braastad / VG

Dagene før jul og i romjulen er for mange noen av de mest hektiske dagene gjennom hele året. Mat har blitt lagd, julegaver kjøpt inn og hjem er blitt vasket og pyntet. Så er det juleselskaper, både opå formiddagen og på kvelden. Det første som oftest ryker som følge av en tettpakket «to do»-liste er treningen.

Legg opp til korte økter på 15 minutter, der du gjør styrke- og kondisjonsøvelser du kan utføre uten utstyr, slik som push-ups, knebøy, kneløft, spensthopp, burpees, dips, planken, rygghev, sit-ups, trappeløp og utfall.

Trening er ferskvare og treningsøkten 2. januar vil nok smake bedre om det bare er tre dager siden sist du var andpusten, enn om det er tre uker siden sist.

Les også: – Ut av komfortsonen!

Ikke mist motet om du likevel ikke finner tid til treningsøkter. Sats på hverdagsaktiviteter og beveg deg når du kan: Gå tur, ta trappene eller få med familie og venner på aktiviter ute.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

3. Planlegg

Den eneste måten å holde fast ved hverdagsrutinene i høytiden er å planlegge. Skriv opp når du skal trene, og sett gjerne av litt ekstra tid til trening de dagene du skal på fest.

Slik finner du energi til å trene selv om du er sliten og trøtt

Unngå å hoppe over frokost, lunsj og mellommåltider selv om skal i selskap. Det er mye lettere å forsyne seg i passe mengder dersom du kommer på fest uten å være skrubbsulten. En tom mage har en tendens til å ikke gjøre de mest fornuftige matvalgene.

4. Ta valget

Se for deg hvordan du vil se ut om en eller to måneder dersom du spiser absolutt alt av det du har lyst på, samtidig som du slutter å trene. Forestill deg så hvordan du vil se ut dersom du fortsetter å spise passelige porsjoner og holder seg så aktiv som du kan.

Hva er mest forlokkende (selv om fet, søt og salt mat kan være svært fristende)? Du bestemmer – og bare du kan gjøre noe med valgene dine!

Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

5. Gjør opp status

Før kaloridagbok over matinntaket ditt for å få oversikt over hva du egentlig putter i deg. Dette kan hjelpe deg med å holde fokus og gjøre det lettere å ta de riktige grepene.

Lær hvilke matvarer du kan spise mer av, og hvilke du bør spise litt mindre av. Små justeringer i ditt vanlige kosthold kan utgjøre en stor forskjell.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Les også:

Eksperter: Slik unngår du overspising

5 styrkeøvelser du bør satse på i julen

Flatternede kjoler til festsesongen

Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her