Tilbud nå!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
SILJE FØR OG ETTER 1
 

FØR OG ETTER: Silje Forsell har holdt vekten i over tre år etter vektreduksjonen. Foto: Privat/Odin Jæger/VG. 

Silje har gått ned over 30 kilo – og holdt vekten av

For Silje Forsell (30) handlet det om å bestemme seg for å endre livsstil, med mer og næringsrik mat har trebarnsmoren fått energi til å delta i minitriatlon, gått sjutoppturen og begynt med rugby. Her deler hun sin vei til varig endring. 

Silje Forsell

 

Alder: 30 år

Høyde: 158

Vekt: 64 kg

Bosted: Verrabotn.

Yrke: Helsefagarbeider.

Antall kilo ned: 30 kg.

Tid det tok: Omtrent ett år. 

Silje Forsell (30) startet sin vektreise i 2013, noen måneder før hun skulle gifte seg.

– Jeg gikk på vekten som da var over 90 kilo, og bestemte meg for at jeg ikke skulle se tre tall der, forteller hun.

Hun testet forskjellige dietter, gikk ned i vekt, så opp igjen. Helt til en venninne tipset om å teste Vektklubb.

– Jeg så jo at det hadde hjulpet henne, sier hun.

– Jeg fulgte dagsmenyene litt til og fra i starten, men i 2014 startet jeg å følge menyene til punkt og prikke. De eneste justeringene jeg gjorde var å bytte ut det jeg ikke likte med lignende matvarer, for eksempel ble makrellen byttet med laks, forklarer hun.

Det var den avgjørelsen som ble nøkkelen for Silje.

– Det handler bare om å bestemme seg, og da var det egentlig ganske enkelt, smiler hun.

I løpet av 2014 og 2015 kvittet hun seg med mer enn 30 kilo, og har siden holdt vekten av. Den største forskjellen i kostholdet nå er både mengder og hyppighet, sier Silje.

Dagbok fra leir for bedre kosthold: Henvist til bedre livsstil (saken åpen for medlemmer)

 

ETTER: Silje Forsell la om livsstilen og har siden fått mer energi i hverdagen. Foto: Odin Jæger/VG.

– Tidligere spiste jeg ikke frokost, kanskje lunsj, og store mengder middag og ofte godteri til kvelds. Nå spiser vi alle måltider, men det er nok mindre porsjoner og sunnere mat til hvert måltid, forklarer hun.

Silje fikk sitt tredje barn etter at hun gikk ned i vekt, og forteller at barna har vært motivasjon for å ta tak i egen livsstil.

– Det har blitt så mye lettere å hjelpe ungene, bøye meg ned for å ta på dem sko og sånne ting, sier hun.

 

FUNNET TRENINGSGLEDE: Silje Forsell begynte å trene da hun la om livsstilen, siden har hun deltatt i kortere triatlonløp, sjutoppløpet i Trondheim og begynt med rugby. Foto: Privat.

Det er også en av flere grunner til at hun har motivasjon til å holde vekten av.

– Jeg skal ikke tilbake dit jeg var, slår hun fast.

Ronald gikk ned 29 kilo: – Det er matematikk

– Alt blir bedre når man trener

Hun startet med trening også da hun endret kostholdet. Det startet med å gå opp en topp i nærheten, så skulle hun gå den toppturen 20 ganger før en dato, så satt hun nye mål.

– Jeg har deltatt i kortere triatlonløp hvor man sykler en mil, løper tre kilometer, svømmer 200 meter så løper en kilometer igjen. Og jeg har gjennomført sjutoppturen i Trondheim, og det trodde jeg aldri jeg skulle klare, sier hun.

Treningen har blitt en viktig del av Siljes nye liv, men hun innrømmer at hun fortsatt har dager hvor motivasjonen dupper.

– Men alt blir bedre når man trener, sier hun med et smil.

Hun har nå startet med rugby, til tross for at hun aldri trodde lagidrett var hennes ting.

– Jeg har fått mye bedre selvtillit, så jeg er ikke redd lenger, og føler jeg henger med de andre, forteller hun.

Silje er sikker på at energien hun nå har til trening kommer fra de nye matvanene, og det har hele familien blitt med på. Mannen spiser det samme som Silje, selv om han ikke ønsket å gå ned i vekt. Nå er også han med på trening og triatlon.

– Jeg er sikker på at det er på grunn av maten fra Vektklubb. Vi har jo gått fra å spise dårlig mat to ganger om dagen til sunn mat, oftere. Vi har fått et helt annet energinivå, forklarer hun.

Familien på fem spiser alle den samme maten, men barna plukker bort det de eventuelt ikke liker.

 

MØNSTER: Silje Forsell har holdt vekten i flere år etter vektreduksjonen. Her kledd i Bluse By Malene Birger/Høyer Byporten, bukser Tiger of Sweden /Høyer Byporten, pumps Unisa og øredobber KappAhl. Foto: Odin Jæger/VG

– Det er viktig når vi er en familie på fem at ikke jeg må spise noe annet enn de andre, sier hun.

Vaner som varer: Slik danner du dem (saken er åpen for medlemmer)

Har fast kosedag

I starten fulgte Silje menyene fra Vektklubb slavisk, men i det siste har hun lagt inn en egen kosedag. Hver lørdag tillater hun seg selv å spise det hun vil.

– Det har gjort det lettere for meg, fordi da vet jeg at jeg har en dag hvor jeg kan kose meg, forteller hun.

Kosedagen har vært viktig for motivasjonen hennes, og for å beholde den nye livsstilen. Hun forteller at som regel spiser hun vanlig i løpet av dagen. På kvelden lager de ofte en god middag og finner frem godteriet til kvelds.

– Jeg spiser nok mindre av også godteriet nå enn tidligere, jeg blir fortere kvalm, forteller hun.

– Det kan skje at det plutselig har forsvunnet en kilo nå også, men da blir jeg veldig kvalm, så det er sjelden, ler hun.

Gunn Kristin gikk ned 25 kilo: – Alt sitter i hodet

Siljes tre råd til andre som vil ned i vekt:

1. – Ha en kosedag i uken, det kan være premien du får for å ha vært flink resten av uken.

2. – Dra og tren når du egentlig ikke vil, for da får du en enda bedre følelse etterpå.

3. – Sett deg hårete mål, for med rett ernæring og trening klarer man faktisk å nå målet.

Les også: 

Kommentar: Kjære treningssenter: Vennligst fjern baderomsvekten

Beate gikk ned 35 kilo: – Veldig stolt av jobben jeg har gjort

Derfor er trening bra for hjernen (saken åpen for medlemmer)

Slik tar du kontroll over porsjonene