Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Kristin Sunde Flatlandsmo og Magne Sunde Flatlandsmo og Karen (2) trener flere ganger i uken for å holde seg i form.
Alle foto: Roger Neumann

Slik kan småbarnsforeldre komme i bedre form

Trening i tidsklemma

Her er tipsene som gir deg tid til å trene i det nye året.

Satser på trappen: Den største utfordringen er å komme i gang, mener familien. Selv begynte de her på trappen, med joggesko.

Mange småbarnsforeldre synes det er vanskelig å prioritere trening og egenpleie når man sjonglerer mellom jobb, middagslaging og barnas mange aktiviteter.

Det erfarte familien Sunde Flatlandsmo fra Østerås vest for Oslo som hadde kost på seg noen ekstra kilo.

- Det er lett å gå opp når man koser seg hjemme med noe godt. Er det ikke typisk? Og så la jeg på meg 23 kilo med graviditeten, sier Kristin Sunde Flatlandsmo til VG.

- Og jeg gikk opp like mye bare i sympati, sier pappa Magne Sunde Flatlandsmo og humrer.

Paret har i dag tre barn i alderen i alderen to til sju år. Men ingen av dem var komfortable med kiloene som kom med barn og familiekos. Dermed bestemte de seg for å ta den tiden som var nødvendig for å komme tilbake i bedre form.

Vil hverandre vel

Selv om familien var glad i å være utendørs, var ingen av dem spesielt sporty.

- Jeg har vært glad i å gå på tur, men jeg har aldri vært opptatt av sport og idrett. Så det var tungt å komme over dørstokken. Men det at jeg gikk opp mens jeg var gravid var en viktig motivasjonsfaktor for meg. Derfor måtte det være enkelt å komme i gang.

De to bestemte seg for å begynne jogge. Regelmessig. Det krevde ikke fancy utstyr og det var bare å begynne rett ute på trappa. Til å begynne med var det lov å gå også, sier de to. Men formen ble raskere bedre, merket de. De satte av tid så de kunne trene hver for seg utover familiens kjernetid.

- Vi vil jo hverandre vel. Når det er satt av tid til at den ene skal trene, hender det at vi spør «Skulle ikke du ut og løpe i kveld?» Da er det ikke så lett å skulke unna.

Samtidig avtalte de med en annen familie at de kunne sitte barnevakt for hverandre en kveld per uke. Når barnevakten kommer er det ut på felles tur eller aktivitet og når Sunde Flatlandsmo er barnevakt, drar den andre familien på skitur. Sånn ble formen straks bedre. Gåingen ble til løping og kilometerne ble flere og unnagjort raskere.

Treningen gir overskudd og glede, og det er en viktig merverdi for familien.

 Med rockering kan du trene hjemme! Her Kristin Sunde Flatlandsmo i fint driv.

Rock i stua

Men med tre små kan man ikke bruke timer på treningssenteret. Det gjelder å utnytte dagen fullt ut, og å lure inn aktiviteter der man kan. Magne har begynt å sykle til jobben hver dag. Kristin forsøker å få til trening tidlig på morgenen når Magne lager frokost. Hun har dessuten kjøpt en rockering som hun bruker jevnlig.

- Det kan jeg gjøre hjemme på stuegulvet.

En hvilken som helst åtteåring hadde blitt misunnelig på Kristins rockeferdigheter, hun holder ringen gående i ti minutter. Så handler det om å bruke barna for alt det er verdt.

- Vi går på turer i helgene, vi vil jo at barna også skal få et forhold til å være aktive. Og så er vi ledere på barnas allaktivitet. Jeg er ikke så flink, men hopper og løper sammen med dem. Det ser ut til at de koser seg med det.

Og foreldrene selv har mistet både babyfettet og blitt sprekere.

Slik får du tid til å trene:

Magne sykler gjerne dit han skal.

• Gå til barnehagen og til barnas fritidsaktiviteter. Drar du barna på akebrett eller triller dem i vogn, får musklene dine litt å jobbe med. Er det masse snø, får du bra trening. Jo flere kilometer, desto bedre er det.

• Dra hverandre med. Oppfordre hverandre til å gå ut å trene til bestemte tider. Det trigger kanskje konkurranseinstinktet?

• Sykle eller gå til jobben. Tar du tog eller buss, kan du gå av et par holdeplasser før du egentlig skal av for å få litt ekstra bevegelse. Ha alltid et par gode sko i vesken.

• Ta trappen hver dag.

• Pakk varene i supermarkedet i to like store poser som du kan bruke som vekter når du går hjem.

• Har du andre familier i omgangskretsen, kan dere bytte på å passe barn. Lag avtaler om at tiden for eksempel skal brukes til jogging eller skitur.

• Vær aktive sammen med barna. Lek sisten, gå tur i skogen eller i parken, dans eller spill fotball.

• Gulv- og vindusvask er bra hverdagsaktiviteter, men husk at ingen dør av at du prioriterer en time med vekter eller ti minutter med rockering, fremfor støvtørk.

• Husk at trening gjør at du får mer overskudd, ikke mindre.

(Kilder: Anne Mette Rustaden, Kristin og Magne Sunde Flatlandsmo)

Planlegg!

Anne Mette Rustaden.

- Vi får alle utdelt 24 timer per døgn, sier fysioterapeut og doktorgradsstipendiat Anne Mette Rustaden ved Norges idrettshøgskole.

- Det handler om prioriteringer, og vi må selv ta kontroll over den såkalte tidsklemma, et uttrykk som jeg i utgangspunktet ikke liker. God planlegging, effektivitet og snikmosjon er god løsninger for travle mennesker.

Mange tror det er mer tidkrevende og vanskelig å trene enn det faktisk er, mener hun.

- Husk at det er ikke så mye som skal til, sier Vektklubb.nos treningsekspert.

Når du trener for å gå ned i vekt bør cirka 70 prosent av tiden brukes på kondisjonstrening og 30 prosent på styrketrening. Men hva du gjør er ikke så viktig som at du faktisk gjør noe.
  

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.


LES OGSÅ:
Bloggere med former

De gikk en uke uten sukker