Petr Kratochvil

Derfor bør du unngå sjokkslanking

Publisert: 2014-12-30 14:50

Strammer klærne? Ønsker du en lavere vekt som varer kan det hende du bør satse på langsom vektnedgang.

De overflødige kiloene skulle helst vært borte i går. I iveren etter å kvitte seg med ekstra vekt har mange satt i gang med strenge, restriktive slankekurer eller kostholds- og treningsregimer.

Å rase ned i vekt kan virke forlokkende, men om du ønsker å unngå at vekten spretter opp i igjen etter endt slankekur, er det lurt å tenke litt lenger frem i tid. Sjokkslankingen kan nemlig gjøre mer skade enn nytte.

Lavere forbrenning

– Dersom kaloriinntaket blir altfor lavt over tid, vil kroppen skru ned forbrenningen, nettopp fordi den vil spare på ressursene, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Inger Ottestad.

Selv om man har mye fett lagret på kroppen, vil kroppen «spare» dersom kaloriinntaket blir altfor lavt, uansett kroppsvekt.

LINE MØLLER / VG

Den glade nyheten er at dette kan motvirkes om en sørger for at vekttapet ikke er større enn én kilo i uken og om en er fysisk aktiv – fordi trening er det eneste som øker forbrenningen.

Sjokktrening kan skade

For å gå ned i vekt må kroppen være i energiunderskudd. For å trene kroppen sterkere eller mer utholdende trenger kroppen å være i energioverskudd dersom du skal få fremgang. Kan man likevel få det beste fra to verdener?

Ja, mener personlig trener og treningsekspert i Vektklubb, Roger Holmedal.

– Kroppen er svært tilpasningsdyktig, men tar i bruk alle «våpen» mot vektnedgang. De beste resultatene som varer kommer ved å gi kroppen litt utfordring hele veien. Altså en liten endring i trening vil gi kroppen variasjon og du vil stadig se resultater uten at fremgangen stopper opp.

For mye trening uten tilstrekkelig treningsgrunnlag eller nok mat vil tære på musklene i stedet for å bygge dem.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Økt lyst på søtt og fett

Glem tanken om alt eller ingenting. Faren ved å nekte seg selv fristende mat som sjokolade, godis, kaker og snacks er at det kan forsterke lysten på den.

Etter en vektnedgang kan lysten på noe søtt oppleves ekstra sterk fordi kroppen vil tilbake til den gamle vekten, og jakter derfor på raske kalorier.

– Nytelsessenteret i hjernen fyrer av ekstra sterke signaler til hypothalamus, og lysten på kaloritett mat øker. Funksjonen er biologisk viktig, for et vekttap tidligere jo var et tegn på at man manglet mat, forklarer klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Tønsberg, Line Kristin Johnson.

Knut Fjeldstad / SCANPIX

Mange klarer å holde seg unna søtsaker i et par uker, og når man først sprekker er det vanskelig å hente seg inn igjen.

– En god strategi er å lære seg å unne seg litt av det man liker best selv om man slanker seg, råder hun.

Det du spiser for å gå ned i vekt bør være nokså likt det kostholdet du skal spise for å holde vekten nede. Forhåpentligvis uke etter uke, måned etter måned og år etter år resten av livet.

Få med deg hodet

Doktorgradsstipendiat i psykologi Hege Gade påpeker at selv om man går ned i vekt, følger ikke nødvendigvis kroppsbildet etter.

– Bildet vi har av kroppen dannes over tid av hva vi synes om det vi ser i speilet, og det andre synes om oss, og det vi tror andre synes om oss. Personer med stort vekttap bak seg kan fremdeles se den tykke versjonen av seg selv i speilet, sier Gade.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her