Line Møller / VG

Tok av 61 kilo uten å trene

Publisert: 2012-12-20 15:42

Charlotte Stenberg (24) fra Moi i Rogaland var så tung at fysisk aktivitet bare gjorde vondt.<br />

- På mitt tyngste var det helt grusomt å gå turer. Alt gjorde vondt, og jeg ble andpusten av ingenting. Når man er så overvektig, er det vel ingen som vil trene. Men muskler hadde jeg, jeg klarte faktisk å ta 200 kilo i styrkeøvelsene benpress! Hvis det var noe tungt som skulle løftes, så pleide alle å spørre meg. Ikke rart at jeg var sterk når jeg bar rundt på den tunge kroppen, forteller Charlotte.

Hun kan ikke huske at hun noen gang har vært normalvektig. På sitt tyngste veide Charlotte 131 kilo, kanskje mer. Det kom til et punkt der hun ikke orket å se tallet på vekten.

- Jeg ble møtt med en resept på slankepiller da jeg som en 14-åring på 114 kilo oppsøkte lege for å få hjelp med vekten. Disse kuttet jeg ut etter en måned. Legen tok aldri tak i kostholdet mitt og jeg fikk heller ingen oppfølging. Jeg har følt meg veldig alene i kampen mot kiloene.

Charlotte, som nå jobber som butikkmedarbeider og er bosatt på Ålgård på Jæren, har flere mislykkede slankeforsøk bak seg. Hun har da klart å gå ned om lag ti kilo ved å spise mindre og å gå lange turer. Men dessverre forsvant motivasjonen like raskt som den kom.

Etter strenge slankeuker endte hun opp med å overspise og legge på seg alle kiloene igjen. Hun hadde egentlig gitt opp helt til hun så et sommerbilde av seg selv fra 2009.

Vendepunktet

Privat

- Det var helt grusomt å se hvor stor jeg var. Jeg slettet alle gamle bilder av meg selv fordi jeg ble så flau over hvordan jeg så ut, og begynte å gråte hver gang jeg kom over et bilde.

- I november 2009 bestemte jeg meg for at jeg ville gå i singlet når sommeren kom. Mitt store mål var å veie 78 kilo, som visstnok er normalt i forhold til høyden min. For å komme meg dit satt jeg meg delmål; ned til 120, så til 110, og slik fortsatte det.

- Første grep var å kutte ut all mat som jeg tenkte var dårlig for meg som brus, brød, ris, pasta og poteter. Det ble mange tanker om ja-mat og nei-mat. Alt av grønnsaker var jo bra, og jeg passet på å få i meg proteiner. Men hva angikk fettsyrer og andre næringsstoffer kroppen trenger, var jeg usikker. Jeg hadde ikke roen, og brukte mye tankekraft på hva jeg skulle spise.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Visste ikke bedre

- I startfasen var jeg ekstrem. Det var dager der jeg bare spiste frukt og grønnsaker. Jeg innrømmer at det ikke er den sunneste måten å slanke seg på, men jeg ville se resultater, og jeg visste ikke om noen andre måter å slanke meg på, forteller Charlotte.

De første tyve kiloene gikk svært fort. Siden har vektreduksjonen gått i rykk og napp. Charlotte har totalt brukt tre år på å gå fra 131 kilo til 71 kilo. Underveis i prosessen har hun tatt pauser og holdt seg stabil, før hun har gått videre ned i vekt.

Line Møller / VG

- På Vektklubb.no fikk jeg kalorikontrollen jeg trengte ved å loggføre det jeg spiste og drakk i dagboken. Med tiden har jeg fått mye kunnskap om mat og kosthold. Før trodde jeg at ost var svært usunt, men ost er jo ikke noe problem, bare jeg velger lettere ostevarianter.

- Jeg er alltid på jakt etter sunne alternativer. Etter at jeg ble interessert i å vite hva jeg putter i meg, ble jeg glad i å lage mat fra bunnen av. Du finner alltid kylling og grønnsaker i fryseren min, på den måten har jeg alltid et trygt middagsalternativ om hverdagen blir hektisk, eller om jeg er tom for middagsideer.

Sunn mat må smake godt

- Før elsket jeg pasta og dette har vært et savn. Men det var jo egentlig konsistensen jeg savnet, for pasta smaker jo ingenting i seg selv. I stedet har jeg funnet kalorivennlige bokhvete-nudler i en asiatisk spesialforretning. Med en buljongterning i kokevannet smaker det nydelig.

- Et triks for å få grønnsaker til å smake godt er en teskje Vita lett plantemargarin og et dryss himalayasalt. Lett plantemargarin inneholder halvparten av kaloriene i smør.

- Er det en matvare jeg ikke kan leve uten, så er det mager cottage cheese. Det spiser jeg hver dag, gjerne med banan og litt syltetøy. Et annet tips er gresk yoghurt og frosne bær. Det smaker som dessert og er ti ganger sunnere!

Gikk ned i vekt for å kunne trene

- Jeg har gått ned 61 kilo uten å trene, kun ved å være restriktiv i kostholdet. Det får jeg betale for nå, for det er klart jeg har mistet mye muskelmasse. Jeg har litt plager i korsryggen og det å løfte paller på jobb er nå mye tyngre. Butikkarbeid er faktisk svært fysisk krevende.

For to måneder siden meldte Charlotte og samboeren seg inn på et treningssenter der de bor. Der trener hun styrke med vekter og apparater, og kjenner at kroppen sakte men sikkert styrkes.

Privat

- Jeg skiller meg ikke ut lenger, jeg er ikke den store jenta på treningssenteret som alle glor på. Nå er jeg helt normal og det er en deilig følelse. Man kan nesten si at jeg gikk ned i vekt for å kunne trene.

Det sitter i hodet

- Jeg hadde dårlig selvtillit i ungdomsårene og syntes alltid at alle andre var mye penere og viktigere enn meg. Jeg følte meg aldri bra nok. Jeg hadde jo venner og ble aldri mobbet, men jeg følte meg annerledes, ikke som én av de andre.

- Det har vært en mental jobb å gå ned så mye i vekt. Men det var noe jeg måtte gjøre og jeg angrer ikke et sekund. Jeg har mye mer energi, føler meg bedre, hverdagen og livet er enklere. Jeg har også blitt mye tøffere og nå tør jeg å si fra. Før var alle andre viktigere enn meg, og jeg satt mine egne ønsker i siste rekke. Nå sier jeg ja når jeg vil, og nei når jeg ikke vil.

Charlotte bruker fremdeles mye tid på å planlegge måltidene. Hun er bestemt på at hun ikke skal gå opp i vekt igjen.

- Jeg kan tenke meg i hjel på hva jeg skal spise til middag. Allerede etter frokosten begynner jeg å planlegge middagen. Siden frokost og kveldsmat alltid er det det samme (havregrøt med cottage cheese til frokost og gresk yoghurt med bær til kvelds), så er det middagene jeg bruker for å spise variert.

- Det er jo minst like tøft å holde vekten som det er gå ned i vekt. Det som før motiverte meg tidligere, at vekten gikk nedover, må nå byttes ut for jeg skal jo ikke videre ned i vekt. Nå har jeg klart å holde vekten stabil på 70-71 kilo i …oi, det er faktisk ett år!

Charlottes stemme er full av glede og stolthet.

- Nå skal jeg sette meg treningsmål og bruke dette som motivasjon!

Charlottes tips til andre som vil gå mye ned i vekt er å søke etter kunnskap og lære seg om hva som er sunn mat og hva som er usunt.

IKKE NØDVENDIG: – Trening er overvurdert i en vektreduksjonsfase, sier overlege Jøran Hjelmesæth. Les saken

Line Møller / VG

Les andre inspirasjonshistorier fra Vektklubb.no her

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her