Tilbud nå!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
 

De fleste voksne drikker kaffe for smaken og den oppkvikkende effektens skyld, og nesten alle tåler moderate mengder daglig uten å få helseproblemer. Foto: Øyvind Nordahl Næss/VG

Nei, det er ikke trygt å drikke 25 kopper kaffe om dagen

Flere norske nettaviser har omtalt en britisk studie som slår fast at det er trygt for hjertet å drikke 25 kopper kaffe om dagen. Dette har fått kostholdseksperter til å reagere.

Sort filterkaffe er tilnærmet kalorifritt og kan fint drikkes uten bekymring for vekt og kaloriinntak. Men så mye som 25 kopper blir i det meste laget for de fleste av oss. Regnes en kopp som to desiliter vil 25 kopper tilsvare hele fem liter kaffe!

Kostholdsekspertene reagerer på at Queen Mary University of London, der studien ble gjennomført, trekker frem det høye antall kopper kaffe i sin egen pressemelding.

 

Ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i LHL, Erik Arnesen. Foto: LHL

– De foreløpige tallene som ligger ute sier ikke hvor mange i gruppen med høyt kaffeinntak som faktisk drakk så mye som 25 kopper kaffe daglig. I snitt drakk de fem kopper kaffe, forklarer Helsefaglig rådgiver i LHL, Erik Arnesen.

Arnesen er også medlem i Nasjonalt råd for ernæring. På bloggen sin, Sunn Skepsis, har han omtalt studien, og medieoverskriftene den har skapt.

Se også: Så mange kalorier er det i kaffe latte

Skaper forvirring

Personlig trener med mastergrad i idrettsernæring, Martin Norum, mener det er svært problematisk med så villedende budskap i overskrifter.

MartinNorum
 

Personlig trener med master i idrettsernæring, Martin Norum. Foto: Ivan Andre Abelsen

– Statistikk indikerer at veldig mange som deler og kommenterer saker på nett, ikke engang leser artiklene de deler. Dermed er det ekstra viktig at overskriften ikke er egnet til å fremme helseskadelige budskap, skriver han i en epost til Vektklubb.

– Slike sensasjonalistiske og feilaktige budskap er bidragsytende til at befolkningen får svekket tillit til ernæringsvitenskap, sier Norum.

Studien bak overskriftene, som ikke er publisert i noe vitenskapelig tidsskrift enda, ble i Norge omtalt av NTB, som i sin tur siterer The Guardian. I NTB-meldingen, som mange nettaviser i Norge har gjengitt, var det tatt forbehold for påstanden ved å skrive «Studie: 25 kopper kaffe om dagen er greit for hjertet», i andre overskrifter har forbeholdet falt bort.

En studie forteller lite

– Jeg synes det er veldig bra at det er debatt om forskning rundt denne saken. Vi har sitert The Guardian og forskningrapporten. Det er i våre øyne to troverdige og gode kilder, men jeg ser jo at Norum og Arnesen har et poeng, og at tittelen kan leses som at der er sunt å drikke 25 kopper kaffe. Og det er det åpenbart ikke, svarer nyhetsredaktør i NTB, Sarah Sørheim.

Sørheim mener likevel at de har dekning for tittelen, men at dette er et klassisk eksempel på at journalistikken kan bli litt lite nyansert. Hun mener også det er bra at forskere diskuterer hverandres arbeid.

 

En kopp dobbel cappuccino på helmelk gir cirka 240 mg koffein og mellom 70-100 kcal. Foto: Jan Ovind / VG

Forskning.no var et av nettstedene som gjenga studien. Redaktør Nina Kristiansen påpeker at en enkelt studie forteller lite, at det er den samlede kunnskapen på feltet som teller, men at en enkelt studie kan være interessant som en bit i et kunnskapspuslespill.

– Selvsagt må vi vurdere aktørenes seriøsitet før vi omtaler resultatene deres, men det er ingen grunn til å tro at dette er useriøs forskning. Det betyr ikke at det er den beste forskningen eller at siste ord er sagt om kaffedrikking, svarer Kristiansen på kritikken fra Norum og Arnesen.

Kaffe og årestivhet

Studien skulle undersøke om det er en sammenheng mellom inntak av kaffe og stive blodårer (arteriestivhet) blant briter.

Deltakerne i studien ble spurt hvor mye kaffe de drikker og rangert i tre kategorier fra lavt til høyt inntak: De som daglig drakk mindre enn én kopp kaffe, mellom 1-3 kopper, og mer enn 3 kopper kaffe daglig. Personer med kjent hjerte- og karsykdom ble ekskludert, det samme ble personer som rapporterte at de drakk mer enn 25 kopper kaffe om dagen. Det vil si at gruppen med høyt kaffeinntak, mer enn tre kopper, ble definert som inntak fra fire til 25 kopper kaffe daglig.

Koffeinforgiftning

 

Symptomer på koffeinforgiftning er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Skadelig dose er 20 mg koffein per kilo kroppsvekt. Om en voksen person veier 80 kilo vil skadelig dose være 1600 mg. For en voksen normalvektig person vil 25 kopper kaffe overskrider dette betydelig, og derfor må det frarådes.

Kilde: Folkehelseinstituttet og Erik Arnesen

– Studien tar utgangspunkt i selvrapportert inntak av kaffe på en vanlig dag. Personene er ikke fulgt opp over tid og vi vet altså ikke hvor mange det var i gruppen med høyt kaffeinntak som drakk slike ekstreme mengder kaffe, sier Arnesen.

Studien fant ingen signifikant forskjell på arteriestivhet for gruppene som drakk 1-3 kopper kaffe eller mer enn 3 kopper kaffe daglig.

– Dette er ikke en studie man kan bruke til å si om noe er bra eller mindre bra. For å teste om kaffe virker på årestivhet må man gjøre eksperimentelle studier, forklarer Arnesen.

Les også: Ikke gå i kaffefella

For mye kaffe

Drikker du så mye som 25 kopper kaffe kan du få koffeinforgiftning. Ifølge Folkehelseinstituttet kan du oppleve symptomer allerede etter 5-6 kopper kaffe.

En kopp svart filterkaffe regnes å romme 2 dl og gi cirka 100-120 mg koffein, definert av Mattilsynet. Ifølge landsomfattende undersøkelser (Norkost 1997) drikker nordmenn mellom 18 og 79 år i snitt 4,5 dl kaffe og 2 dl te daglig. Dette tilsvarer cirka 500 mg koffein daglig i gjennomsnitt.

Det er ikke fastsatt et akseptabelt daglig inntak for koffein internasjonalt, men 400 mg koffein daglig skal være en trygg grense for voksne personer. Det tilsvarer cirka fire kopper kaffe gjennom dagen. Som en enkeltdose er 200 mg koffein trygt. Gravide og ammende kvinner bør ikke få i seg mer enn 100-200 mg per dag.

– Det kan være individuelle forskjeller på tåleevnen, for noen kan så lite som én kopp kaffe gå utover nattesøvnen. Folk reagerer forskjellig på kaffe, og derfor må man være varsom med å gi en anbefaling til alle, forteller Arnesen.

Arnesen påpeker at spesielt ungdom bør være forsiktig med koffeinholdige produkter fordi kroppen ikke har lært seg å bli vant med koffeinen. En halvliter enegidrikk inneholder typisk 160 mg koffein.

Les flere helseartikler fra Vektklubb:

Spania kåret til det sunneste landet i verden

Eksperter: Kostholdet viktigere enn trening for å gå ned i vekt

Slik utvikles det norske kostholdet