Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
sp88c661
 

Nøtter er noe av det mest næringsrike du kan spise. Men husk at de inneholder mange kalorier også. Foto: Nina Bugge Øyen

Nøtter er supermat!

 

Eli Anne M. Blomkvist er klinisk ernæringsfysiolog og jobber ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Foto: Petter Emil Wikøren

Nøtter er næringsrik mat som inneholder umettede fettsyrer, fiber, proteiner, vitaminer, mineraler og en rekke ulike antioksidanter. Flere studier viser at det er en stor sannsynlighet for at nøtter har positive helseeffekter. Å spise nøtter på regelmessig basis ses i sammenheng med redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes, metabolsk syndrom, tarmkreft og høyt blodtrykk.

I tillegg har dem som spiser en porsjon (tilsvarende en håndfull) nøtter hver dag en lavere risiko for død av alle årsaker enn dem som aldri spiser nøtter, viser en nylig publisert større studie.

Sjekk også: Nøtteguide

Ulike sorter

Alle typer nøtter, også de typene som botanisk sett ikke egentlig kan klassifiseres som nøtter (for eksempel peanøtter og mandler), virket å ha positive effekter.

Nøtter er energirik mat som inneholder mye kalorier. Likevel viser studier at et økt nøtteinntak er forbundet med lavere kroppsvekt, lavere vektøkning og redusert livvidde.

Gjør den sunnere: Putt nøtter i smoothien

Det kan nok være at de som spiser nøtter generelt er mer helsebevisste, ettersom noen studier har vist at nøttespisere er slankere, røyker mindre, trener mer og spiser mer frukt og grønnsaker enn andre. Men dette er faktorer som forskerne forsøker å korrigere for når de gjør sine statistiske analyser. Å spise nøtter regelmessig gir en positiv helseeffekt uavhengig av hva annet bra deltagerne gjør for helsen sin, mener forskerne.

Med såpass mange studier å vise til, velger i alle fall jeg å være positiv til nøttenes helseeffekter. Til tross for at nøtter er kaloririke, vil jeg derfor oppfordre til å inkludere litt nøtter i en ellers sunn og aktiv livsstil.

En håndfull nøtter tilsvarende cirka tretti mandler gir rundt to hundre kcal. Med litt bevissthet i kostholdet vil du kunne inkludere disse nøttene i hverdagen uten å gå opp i vekt.

Ulike typer nøtter har litt ulikt innhold av næringsstoffer. Å velge flere ulike nøtteslag vil derfor gi deg en variert sammensetning av sunne næringsstoffer.

Kilde: New England Journal of Medicine