ginger bread
 

En pepperkake er ikke der verste du kan velge i førjulstiden! En liten pepperkakemann (eller dame) fra boks kjøpt i butikk gir cirka 30 kcal, mens de hjemmelagede kan gi litt mer, avhengig av størrelsen. Foto: Pixabay

Begrens kaloriinntaket nå

..og kos deg i julen med bedre samvittighet

Hvis du er ekstra streng med deg selv og reduserer på antall kalorier du spiser den siste tiden før jul, kan du kose deg i julen uten at det går utover vekten.

Det finnes to gode metoder for deg som ikke ønsker vektoppgang i julen, men som fremdeles vil nyte julematen og delta i feiringen på lik linje som alle andre.

1. Øk aktivitetsmengden før og i julen.

Da kan du holde vekten til tross for at du unner deg julemat. Du kan øke aktivitetsmengden på tre ulike måter; ved å øke intensiteten (hvor hardt du tar i), lengden på økten (antall minutter du holder på eller distanse du legger bak deg) eller ved øke antall økter (altså at du beveger deg oftere enn ellers).

2. Spis litt mindre før jul.

Dette er et godt råd som er meget effektivt og lite tidkrevende. Hvis du kniper inn på kaloriene tidlig i desember kan det være at du tåler å spise litt mer fra jul til nyttår.

Les også: 5 kalorifattige salater du blir mett av

Et annet grep er også å holde de øvrige måltidene smale. Frokost og lunsj kan godt være av magre slaget dersom du skal i juleselskap på kvelden, der du vet at det blir servert all slags gode retter.

Her er noen flere kosttips i førjulen fra erfarne kostholdseksperter til hvordan du kan kutte kalorier.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist: – Lov å takke nei

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb

  • Dropp kaloriholdig drikke som juice, saft, brus, alkohol, kakao, kaffe latte og gløgg. Flytende kalorier metter lite og gir rask kaloritilførsel.
  • Dropp smør og margarin på brødskiven.
  • Velg magert pålegg. Da sparer du noen kalorier uten at det går utover volummengden mat.
  • Takk nei til kaker, marsipan, godterier og lignende som kolleger, naboer og venner vil ha deg til å spise til alle døgnets tider. Det blir nok av kaker og julesnacks i selve juletiden som venter.
  • Spis mye grønnsaker og fisk til måltidene. Det blir nok av kjøttmat med fete sauser i jula.
  • Sist, men ikke minst: kom deg ut og beveg på kroppen!

Les også: Slik manøvrerer du deg gjennom julebufféten

Line Kristin Johnson: – Unngå å være skrubbsulten før fest

 

Klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson. Foto: Marte Vike Arnesen / VG

Klinisk ernæringsfysiolog, tidligere ekspert i Vektklubb

  • Fortsett med regelmessige måltider – ikke hopp over måltider for å kutte kalorier.
  • Fortsett med å spise din vanlige sunne hverdagskost i størst mulig grad (basert på grove kornprodukter, mye frukt og grønnsaker, fisk, fugl og rent kjøtt)
  • Drikk god julete (gjerne med ekstra kanel og appelsinskiver i og søt til med egnet kalorifritt søtstoff) eller kaffe på juletilstelningene.
  • Ha tilgang på klementiner og annen frukt som alternativ til alle kaker og godterier som tilbys.
  • Ikke kom skrubbsulten på fest. Er det julebord, begynn å forsyne deg med fisk, skalldyr og rent kjøtt av kalkun, kylling eller annet. Fyll på med grønn salat.
  • Begrens alkoholinntak (øl, akevitt osv er betydelige kalorikilder).

En gammel, men sann klisjé gjelder fremdeles: «Det er det du spiser mellom nyttår og jul – og ikke mellom jul og nyttår som er viktig i forhold til vekt og helse».

Så når julekvelden kommer kan du glede deg til å smake på og nyte det du har vært bevisst på å begrense inntak av  før jul.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Øl eller vin? Går du i denne kalorifella?

Slik unngår du de verste helgeutskeielsene

Spar du 1000 kcal på kinoturen, uten å kutte ut godteri

Smarte tips for å holde deg mett