Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
snow-1209835_1920
 

KOM DEG UT: En liten spasertur, ake med ungene, måke snø eller gå på skøyter - julematen og sofakosen smaker så mye bedre etter litt aktivitet ute i frisk luft. Foto: Pixabay

Så mye forbrenner vinteraktivitetene

Vinter og snø byr på mange fine muligheter for å være i aktivitet ute. Kle deg godt og kom deg ut med venner og familie – det er godt både for helsen og vekten!

Julehøytiden skal nytes til det fulle, men en daglig dose med frisk luft og fysisk aktivitet kan gjøre høytiden enda bedre, og være med å skape gode juleminner! Det er fort gjort å bli sittende innendørs mellom alle julemåltidene, og fylle ledige stunder med filmer, avslapning og småspising.

– Dette er helt ok, og skal ikke være grobunn for dårlig samvittighet, men maten og sofaen smaker mye bedre etter litt aktivitet og frisk luft. Det kan også gjøre at du føler deg bedre, får mer energi, sover bedre og får lyst til å ta flere sunnere valg, sier treningsekspert og høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet, Anne Mette Rustaden.

Det er viktig å være klar over at lavterskelaktiviteter er mer enn godt nok, og at det enkle ofte er det beste.

– Man trenger ikke sette av en hel dag til aktivitet, eller komplisere det med mye organisering. Se etter de små mulighetene for å komme seg ut, og beveg deg når du kan. Først og fremst, gå så mye til og fra de arrangementene du skal på, og benytt fridagene og mulighetene til å se dagslys.

Les også: Fine øvelser du kan gjøre ute

Rustaden har tre råd for å bevege deg mer:

1. Gå deg en tur! En gåtur fungerer uansett hvor man feirer jul, og det krever ingen planlegging eller utstyr. Er det kaldt og surt, er det ingenting i veien for kortere og flere turer.

2. Ha det moro med snø. Har du tilgang på snø er både skiturer, slalom, sparktur, aking, bygging av snømann og snøborg-krig gode alternativer som både får opp pulsen og godfølelsen.

3. Gå på skøyter! Når kulda har lagt seg har mange steder lokale isbaner som kan benyttes av både store og små.

Vektklubb har satt opp en liste over vinteraktivitetene og hvor mange kalorier du kan forbrenne. Vi har tatt utgangspunkt i en kvinne på 70 kilo og en mann på 90 kilo. Verdiene som ligger til grunn for beregningene av kalorier som forbrennes ved trening, er basert på internasjonale standarder av forbrenning ved ulike aktivitetsformer, såkalte MET-verdier (metabolic equivalent of task).

Tall for kvinner først, menn etterpå:

1. Langrenn i 1 time

cross-country-skiing-624253_1920
 

Foto: Pixabay

Sakte (4 km/t): 430 kcal / 570 kcal

Middels fart (6-8 km/t): 500 kcal / 660 kcal

Rask fart (8-12 km/t): 570 kcal / 750 kcal

Kjempefort (>12 km/t): 920 kcal / 1200 kcal

Slik blir du bedre på langrenn

2. Skøyter i 1 time

ice-skating-3002574_1920
 

Foto: Pixabay

Lett intensitet: 325 kcal / 435 kcal

Spille ishockey: 500 kcal / 660 kcal

3. Aking i 1 time:

Kun medregnet tiden man går opp bakken

 

Foto: Jan Petter Lynau / VG

Slak akebakke, går sakte: 218 kcal / 293 kcal

Bratt akebakke, går vanlig: 500 kcal / 660 kcal

Middels bratt akebakke, går raskt: 570 kcal / 750 kcal

4. Ski eller snowboard i to timer, aktiv kjøring:

Tid i heis er ikke tatt med

snowboarding-2598176_1920
 

Pudderalarm! Foto: Pixabay

Lett kjøring: 580 kcal / 780 kcal

Middels intensitet: 720 kcal / 960 kcal

Høy intensitet: 860 kcal / 1140 kcal

5. Måke snø i en halvtime:

snow-shovel-2001776_1920
 

Det er selvsagt behagelig med snøfreser, og særlig om du har stor tomt. Aller mest forbrenner man ved å ta i bruk manuell kraft. Foto: Pixabay

Lett intensitet: 180 kcal / 240 kcal

Middels intensitet: 215 kcal / 285 kcal

Høy intensitet, tung snø: 285 kcal / 375 kcal

6. Gå tur på 1 time:

forest-2098407_1920
 

Foto: Pixabay

Lett spasertur: 150 kcal / 210 kcal

Middels rask gange: 220 kcal / 300 kcal

Rask gåtur: 290 kcal / 390 kcal

Les også: Gå deg sprek!

7. Sparkstøtting i en halvtime:

kicksledge-882033_1920
 

Foto: Pixabay

Vanlig tempo: 75 kcal / 105 kcal

8. Hoppe på ski i 1 time:

skijump
 

Foto: Pixabay

Bygge hopp, gå opp og kjøre ned: 430 kcal / 570 kcal

Dette er MET-verdier:

Måler hvor mye energi (kcal) det koster kroppen din å gjennomføre en type aktivitet med en viss intensitet. Denne vitenskapen er ikke helt eksakt, det finnes forskjeller mellom ulike tabeller i denne genren.
Antall kalorier forbrent på en aktivitet vil alltid kunne variere, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivåer. Derfor vil det alltid, i ethvert dataregnskap av denne art, forekomme individuelle variasjoner. Dette er også grunnen til at du vil få ulike tall på forbrenning fra for eksempel en treningsapp og et kondisjonsapparat, f.eks en tredemølle, om hvor mange kalorier du har forbrent gjennom økten.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Hjemmetrening: Skli deg i bedre form

Oppskriften på god holdning

– Ville bli en bedre utgave av meg selv

Hva slags spisetype er du?