Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
150-kcal-web
 

MYE ELLER LITE: På hver tallerken ligger det snacks eller godis som inneholder 150 kcal. Se flere bildeeksempler lenger ned i saken. Alle foto: Jan Petter Lynau / VG

Så mye «kosemat» får du for 150 kalorier

En håndfull peanøtter eller et hav av popcorn? En halv donut eller halvannen kokosbolle? Det lønner seg å vite hvilken snacks du kan få mest ut av.

DISSENDE DIGG: Gelè og sjokoladepudding har i utgangspunktet lite kalorier. Men pass på vaniljesausen! – Hva, er det sant, er den så full av kalorier, sier Henriette Røseth (27) når hun får vite at bare fire spiseskjeer gir 150 kcal. Foto: Roger Neuman

– Hvis man skal gå ned i vekt er det lurt å styre unna energitette matvarer som kaker og desserter, sier klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Hun jobber til daglig ved Sørlandet sykehus i Kristiansand, har lang erfaring med å hjelpe pasienter ned i vekt, og er matspaner her i Vektklubb.no.

Energitett mat vil si mat som gir mye kalorier på lite volum. For eksempel kan et ørlite stykke av en kremfylt sjokoladekake gi like mange kalorier som en stor salat.

Volum kan lure

– Magen må ha et visst volum for å føle seg mett. Du kan for eksempel spise 4-5 spiseskjeer olivenolje og få i deg like mange kalorier som et helt middagsmåltid, men du føler deg jo ikke mett av det. Heller kanskje litt kvalm, sier Blomkvist.

Grønnsaker og frukt er mat som gir lite kalorier på stort volum. Men det er sjelden gulrøtter og salat som sprenger kaloribudsjettet.

Vi har illustrert hvor mye, eller lite, av en matvare som utgjør 150 kilokalorier (kcal), som er en passende energimengde om du en sjelden gang vil unne deg litt snacks og søtsaker.

Innholdet på hver tallerken gir 150 kcal. Sjekk dine favoritter!

POPCORN VS. POTETGULL

 

32 gram pose-popcorn. Av micro-popcorn vil 28 gram utgjøre 150 kcal.

 

Salt potetgull: 28 gram


BAKT EPLE VS. EPLEKAKE

 

Bakt eple med kanel: 306 gram

 

Eplekake: 62 gram


SEIGMENN VS.MELKESJOKOLADE

 

Seigmenn: 48 gram

 

Melkesjokolade: 27 gram. Dette er rutene fra en liten sjokoladeplate. Fra en stor melkesjokoladeplate utgjør tre ruter, eller en remse, 27 gram og 150 kcal.


FRUKTSALAT VS. BANANSJOKOLADE

 

Fruktsalat bare bestående av frukt og bær: 220 gram

 

Banansjokolade (Minde): 36 gram


SJOKOLADEPUDDING VS. BROWNIES

 

Sjokoladepudding (Piano): 122 gram

 

Brownies: 35 gram


SALTSTENGER VS. PEANØTTER

 

Saltstenger: 40 gram

 

Peanøtter: 24 gram


GELE VS. GULROTKAKE

 

Gele (Piano med bringebærsmak): 187 gram. Dette er uten vaniljesausen.

 

Gulrotkake: 50 gram


KOKOSBOLLE VS. DONUT

 

Kokosboller: 40 gram

 

Donut med glasur (Deli de Luca): 41 gram.

 

VANILJEKESAM VS. ISKREM

 

Mager vaniljekesam: 200 gram

 

Fløteis vanilje: 75 gram


VAFFEL VS. BLÅBÆRMUFFINS

 

Vaffel, toro vaffelrøre, laget med margarin: 49 gram

 

Blåbærmuffins: 53 gram

 

KARAMELLPUDDING VS. SKOLEBRØD

 

Karamellpudding (Piano): 119 gram

 

Skolebrød: 50 gram

Hva er kalorier?

Det brukes flere ulike begreper på energi i mat, noe som skaper forvirring. Her er en kjapp forklaring:

  • Kalorier er en måleenhet på energi, og forkortes cal. Ettersom en kalori er en svært liten enhet, brukes kilokalorier (kcal). 1 kcal = 1000 cal. Joule (J) og kilojoule (kJ) er en annen enhet som brukes internasjonalt, og kanskje aller mest i fagterminolgi.
  • En kalori er lik den energimengden som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad. Kalorier blir brukt som mål på energiinntak gjennom mat og drikke og energiforbruk gjennom fysisk aktivitet.
  • Av de energigivende næringsstoffene i mat har vi protein, fett og karbohydrater som alle bidrar med ulik mengde energi, altså kalorier. 1 gram protein eller karbohydrater gir 4 kcal, mens 1 gram fett gir 9 kcal. Alkohol gir også kalorier. 1 gram alkohol gir 7 kcal.

Dagsbehov for kvinner og menn

I følge Helsedirektoratet regner man med at det daglige energiforbruket er cirka 2150 kcal hos en inaktiv kvinne, og cirka 2600 hos en inaktiv mann. Ved å være regelmessig aktiv på fritiden øker energiforbruket.

Det er selvfølgelig store individuelle forskjeller. Energibehov baseres på vekt, høyde, kjønn, alder og fysisk aktivitet.

Vektklubb anbefaler at dagens energiinntak fordeles utover de ulike måltidene som i tabellen til høyre, der vi har tatt utgangspunkt i et energibehov på 2200 for en kvinne og 2800 for en mann.

Les også:

Godteposen har lagt på seg

Helene har gått ned 30 kilo

Rømme- og fløteguiden

Fem grønne dipper vi liker

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!