Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
150-kcal-web
 

MYE ELLER LITE: På hver tallerken ligger det snacks eller godis som inneholder 150 kcal. Se flere bildeeksempler lenger ned i saken. Foto: Jan Petter Lynau / VG

Så mye «kosemat» får du for 150 kalorier

En håndfull peanøtter eller et hav av popcorn? En halv donut eller halvannen kokosbolle? Det lønner seg å vite hvilken snacks du kan få mest ut av.

DISSENDE DIGG: Gelè og sjokoladepudding har i utgangspunktet lite kalorier. Men pass på vaniljesausen! – Hva, er det sant, er den så full av kalorier, sier Henriette Røseth (27) når hun får vite at bare fire spiseskjeer gir 150 kcal. Foto: Roger Neuman

– Hvis man skal gå ned i vekt er det lurt å styre unna energitette matvarer som kaker og desserter, sier klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Hun jobber til daglig ved Sørlandet sykehus i Kristiansand, har lang erfaring med å hjelpe pasienter ned i vekt, og er matspaner her i Vektklubb.no.

Energitett mat vil si mat som gir mye kalorier på lite volum. For eksempel kan et ørlite stykke av en kremfylt sjokoladekake gi like mange kalorier som en stor salat.

Volum kan lure

– Magen må ha et visst volum for å føle seg mett. Du kan for eksempel spise 4-5 spiseskjeer olivenolje og få i deg like mange kalorier som et helt middagsmåltid, men du føler deg jo ikke mett av det. Heller kanskje litt kvalm, sier Blomkvist.

Grønnsaker og frukt er mat som gir lite kalorier på stort volum. Men det er sjelden gulrøtter og salat som sprenger kaloribudsjettet.

Vi har illustrert hvor mye, eller lite, av en matvare som utgjør 150 kilokalorier (kcal), som er en passende energimengde om du en sjelden gang vil unne deg litt snacks og søtsaker.

Innholdet på hver tallerken gir 150 kcal. Sjekk dine favoritter!

POPCORN VS. POTETGULL

Popcorn 32 g og potetgull 28 g

BAKT EPLE VS. EPLEKAKE

Bakt eple 306 g og eplekake 62 g

SEIGMENN VS.MELKESJOKOLADE

Seigmenn 48 g og melkesjokolade 27 g

FRUKTSALAT VS. BANANSJOKOLADE

Fruktsalat 220 g og banansjokolade 36 g

SJOKOLADEPUDDING VS. BROWNIES

Sjokoladepudding 122 g og brownies 35 g

SALTSTENGER VS. PEANØTTER

Saltstenger 40 g og peanutter 24 g

GELE VS. GULROTKAKE

Gele 187 g og gulrotkake 50 g

KOKOSBOLLE VS. DONUT

Kokosbolle 40 g og donut 41 g

VANILJEKESAM VS. ISKREM

Vaniljekesam (mager) 200 g og is 75 g

VAFFEL VS. BLÅBÆRMUFFINS

Vaffel 49 g og blåbærmuffins 53 g

Kalorier for «dummies»

Det brukes flere ulike begreper på energi i mat, noe som skaper forvirring. Her er en kjapp forklaring:

  • Kalorier er en måleenhet på energi, og forkortes cal. Ettersom en kalori er en svært liten enhet, brukes kilokalorier (kcal). 1 kcal = 1000 cal. Joule (J) og kilojoule (kJ) er en annen enhet som brukes internasjonalt, og kanskje aller mest i fagterminolgi.
  • En kalori er lik den energimengden som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad. Kalorier blir brukt som mål på energiinntak gjennom mat og drikke og energiforbruk gjennom fysisk aktivitet.
  • Av de energigivende næringsstoffene i mat har vi protein, fett og karbohydrater som alle bidrar med ulik mengde energi, altså kalorier. 1 gram protein eller karbohydrater gir 4 kcal, mens 1 gram fett gir 9 kcal. Alkohol gir også kalorier. 1 gram alkohol gir 7 kcal.

Dagsbehov for kvinner og menn

I følge Helsedirektoratet regner man med at det daglige energiforbruket er cirka 2150 kcal hos en inaktiv kvinne, og cirka 2600 hos en inaktiv mann. Ved å være regelmessig aktiv på fritiden øker energiforbruket.

Det er selvfølgelig store individuelle forskjeller. Energibehov baseres på vekt, høyde, kjønn, alder og fysisk aktivitet.

Vektklubb anbefaler at dagens energiinntak fordeles utover de ulike måltidene som i tabellen til høyre, der vi har tatt utgangspunkt i et energibehov på 2200 for en kvinne og 2800 for en mann.

Les også:

Godteposen har lagt på seg

Helene har gått ned 30 kilo

Rømme- og fløteguiden

Fem grønne dipper vi liker

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!