Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
ENORM FORVANDLING: I 2012 veide Silje 155 kilo. Alt var tungt, trening var forferdelig og bare det å komme seg ut av sengen var et slit. Nå går hun minst 10.000 skritt hver dag og trener flere ganger i uken. Foto: Privat

Silje Andersen er Årets Vektklubb-medlem 2015

Silje Andersen (35) lykkes med å ta av hele 66 kilo ved å lære seg å spise lite og ofte, fremfor få og store måltider. I tillegg går hun minst 10 000 skritt hver dag.

Fakta

 

Bor: Oslo
Yrke: Arkivar
Høyde: 184 cm
Før-vekt: 155 kg, men veide mer i 2009.
Nå-vekt: 89 kg
Tiden det tok: 1 år og 7 måneder

– Nå ble jeg helt satt ut, utbryter Silje Anderson over telefonen da Vektklubb ringer for å fortelle at blant ti sterke kandidater er det hun som gikk til topps i kåringen av Årets Vektklubb-medlem 2015.

Arkivaren som jobber for Ruter i Oslo har imidlertid en sterk nordnorsk dialekt, og overraskende nok viser det seg at dette er andre år på rad at vinneren er fra Meløy kommune i Nordland!

For to år siden tenkte Silje at hun ikke hadde den viljestyrken som skulle til, og hadde slått seg til ro med overvekten.

 

GLAD VINNER: – Jeg er så stolt over meg selv, og ikke minst de andre kandidatene! Det har vært så interessant å lese de ulike historiene og de ulike motivasjonsfaktorene, forteller Silje Andersen fra Oslo. Foto: Elisabeth Stigum

– Jeg hadde kommet til 30-årene uten å ha klart å gå ned i vekt. Jeg ventet vel på en slags aha-opplevelse. En dag ville det skje noe som gjorde at jeg fant den «driven». Men det skjedde ikke, forteller hun.

Se oversikten over alle kandidatene!

Et møte med naprapaten ble likevel vendepunktet for Silje. I 2014 var hun plaget med kink i ryggen. Etter noen behandlinger der hun begynte å bli bedre, sa han: «Og nå er det på tide å ta tak i det virkelige problemet ditt, som er vekten».

– Leger har så klart bedt meg slanke meg tidligere, men jeg er så sjelden hos lege, og har ikke fått oppfølging. Naprapaten gikk jeg imidlertid til hver måned, så det ville vært så tydelig, og flaut, om jeg sa jeg skulle gå ned i vekt, og så ikke gjorde noe med saken.

Livsstilsendring, ikke diett

Silje begynte å gå til og fra jobb, og meldte seg tilfeldigvis inn i Vektklubb etter at hun hørte en venninne hadde gjort det samme. Kalorikontrollen ga henne den oversikten hun trengte.

– Den store endringen for min del er at nå jeg spiser lite og ofte. Det en skikkelig søtsug-killer, forteller hun. Likevel var hun veldig nøye med aldri å være fanatisk, endringene hun gjorde skulle hun leve med resten av livet.

Ekspertrådene: Slik kan du gå ned inntil én kilo i uken

Silje Andersen 2008
 

2009: Silje vet ikke hva hun veide på sitt aller tyngste, men gikk ned 35 kilo på en karboredusert diett i løpet av ett år for fem år siden. Fra 2014 gikk hun ned 66 kilo ved hjelp av Vektklubb.no. Foto: Privat

VGs lesere og fagjuryen har latt seg begeistre av Siljes vanvittige suksesshistorie og hvordan hun over 1 år og 7 måneder har tatt av hele 66 kilo.

– En knallbra prestasjon av Silje! Hun har tatt av mye vekt, kun ved å rydde opp og strukturere hverdagen bedre. Hun har hele veien brukt sunn fornuft, og det viser seg igjen å fungere best, fremfor «quick fix» eller andre ekstreme metoder, sier fysioterapeut og doktorgradsstipendiat Anne Mette Rustaden.

Treningsekspert Roger Holmedal er enig:

– Hun er virkelig et bevis på hva gode rutiner kan gjøre over tid. Dessuten har hun enkle og konkrete mål for å lykkes hver dag, som en skritteller og å spise flere mindre måltider.

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm poengterer at endringen Silje har gjort er ment å vare, en livsstil, og da er det viktig å kunne unne seg noe godt nå og da, «man kan spise alt, men ikke alltid».

Det var en stolt lillesøster som nominerte Silje som en kandidat til kåringen. Hun forteller at Silje har fått hele familien hektet på å måle hvor mye de går hver uke, men at Silje oftest vinner den vennskapelige aktivitetskonkurransen.

Som vinner mottar hun et gavekort på 3000 kroner.

– Det skal jeg bruke på å kjøpe klær jeg har lyst på, ikke bare de som er det eneste som passer!

Les mer om Silje

2. plass: Aina Synnøve Hjertås

aina_hoved_1
 

–37 KILO: På under ett år har Aina forbedret sine matvaner. – Dette er en livsstilsendring, da har man lov til å «feile», for dette er noe jeg skal leve med resten av livet. Og da skal man kunne spise både is og kaker, men ikke alltid.

– Ville være en aktiv og sprek mamma

– Jeg vil at barna mine skal huske en mamma som var med og akte og lekte, istedenfor bare å skru på TV-en, forteller Aina Synnøve Hjertås fra Kviteseid.

Det var etter to barnefødsler og mye kosemat at vekten viste hele 104 kilo.

– Jeg måtte finne ut hvorfor maten hadde en så stor plass i livet mitt. For meg har livsstilsendringen først og fremst vært en mental prosess.

Aina Hjerås 2015 2
 

ALLE KAN: – Jeg satt i fjor og tenkte «se på alle de deltakrne i Årets Medlem 2014, så flinke de er». Jeg vil ikke at noen andre skal ha de tankene jeg hadde om meg selv på mitt tyngste, jeg håper jeg kan vise andre at det faktisk går ann, forteller Aina. Foto: Privat

Før brukte hun mat for å takle følelser. Fagjuryen roser Aina for at hun nettopp tok tak i problemet og ikke bare symptomet.

– Særlig det at hun har gått inn i de følelsene som ga henne et søtsug, og håndterte dette på annen måte enn å spise noe søtt, trekker kostholdsekspert Christian A. Drevon frem som en styrke.

Les også: Slik vinner du bollekampen

– Aina har virkelig skjønt omfanget, og tatt tak i de rette faktorene. Det krever både mot og stå på-vilje. Psykisk helse og mental bevissthet viser seg gang på gang å være avgjørende. Jeg tar av meg hatten, sier Anne Mette Rustaden.

Aina innså at det å nekte seg godteri og snacks bare vil føre til en sprekk.

– I stedet gjorde hun noe smart. Hun fikk oversikt over matinntaket og gjorde nødvendige justeringer de dagene hun ønsket å skeie litt ut. Å planlegge utskeielsene og ta tilbake lørdagsgodtet kjennetegner de som lykkes, påpeker Roger Holmedal.

Les mer om Aina

3. plass: Renate Kleven

renate_hoved2b
 

MINUS 40 KILO: På sitt største følte Renate at hun måtte slanke seg for å kunne trene på treningssenter. – For meg har mye av vektnedgangen og forandringene nettopp skjedd inne på treningssenteret, forteller Renate. Foto: Privat

– Tallet på vekten er ikke lenger viktigst

– Jeg har valgt å bruke lang tid på livsstilsendringen min, for at den skal bli noe varig. Det vanskeligste er jo tross alt ikke å gå ned i vekt, det er å holde seg der, forteller Renate Kleven fra Moss.

Hun har gått ned 40 kilo på seks år, og nettopp det at hun har brukt lang tid trekker kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm frem som noe positivt.

– Renate er også forberedt på at hun kommer til å møte motgang eller sprekke, men at hun da vet at det ikke er ødelagt. Det er i disse periodene mange faller av og føler seg mislykket, sier Ramm.

reante_2
 

MOTIVASJON: På dager der motivasjonen ikke er på topp kan det hjelpe å se før- og etterbilder for å innse hvor langt hun faktisk har kommet. Før man starter opp med vektnedgang sier Renate at det er lurt å spørre seg selv hvorfor man er blitt overvektig. Hvorfor spiser man som man gjør og er det følelser knyttet til maten? Foto: Privat

Renate har tatt bilder av seg selv underveis i prosessen for å «tracke» fremgangen.

Roger oppfordrer andre til gjøre det samme, spesielt i starten av en vektreise.

– Det er lett å fokusere på hvordan man vil se ut, men av og til bør vi være flinkere til å minne oss selv på hvor vi startet. Da er det lettere å se hvor store endringene faktisk har vært, på de dagene motivasjonen butter.

Og klart det motiverer å sette sammen før- og etterbilder.

– Når jeg ser gamle bilder av meg selv blir jeg nesten litt uvel av å se hvor langt jeg lot det gå. Jeg vil aldri tilbake.

For Renate kom vendepunktet da hun kom til et punkt at nok var nok. Hun tror det er viktig å være ordentlig mentalt innstilt på livsstilsendring for å få det til.

– Jeg har det så mye bedre med meg selv, og jeg føler jeg har det bra. Alt er lettere med en lettere kropp. Å bøye seg er lettere, husarbeid, tunge løft, jeg mestrer stadig nye øvelser på trening og jeg har lært kroppen min å kjenne bedre.

Les mer om Renate

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Kos deg med vafler uten dårlig samvittighet

Så mye lørdagsgodt kan du spise

De 5 beste treningsøvelsene som gir maks utbytte

Dette gjør deg oppblåst - og slik blir du kvitt det