Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
siv_lehne
 

LYKKES: Siv har prøvd å gå ned i vekt tidligere, men helgekosen ødela ukedagenes gode innsats og vekten ble stående på stedet hvil.


Siv gikk ned 25 kilo i mammaperm

Etter graviditeten slet Siv Lehne (28) med vekten. Hun brukte persmisjonstiden til å legge om livsstilen og gikk ned 25 kilo.

Siv Lehne

 

Alder: 28
Bosted: Slemmestad, Røyken
Yrke: Spesialsykepleier/masterstudent
Høyde: 171 cm
Før-vekt: 84 kg
Nå-vekt: 59 kg
Tiden det tok: ca 10 mnd

Derfor slet jeg med vekten:

5. september 2013 ble jeg mamma for første gang, men i løpet av graviditeten hadde jeg gått opp litt over 20 kilo. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, for jeg sluttet å veie meg når vekten stod på 94 kilo.Småspising av mat og godteri, «kosespising» i tillegg til graviditet. Jeg tenkte ikke over hva jeg spiste og drakk, eller når.

Etter fødselen hadde jeg ikke mye matlyst, og heller ikke tid til å spise regelmessige måltider. Jeg brydde meg ikke så mye om hva eller når jeg spiste, men gikk ned ti kilo relativt raskt. Vekten sto da på 84 kilo. Det var jeg ikke fornøyd med.

siv_lehne_for3
 

FØR: Da Siv veide 25 kilo mer enn hun gjør i dag.

Vendepunktet:

Etter at jeg fødte fikk jeg ny motivasjon og treningsglede. Jeg har vært medlem av Vektklubb en gang tidligere. Da fokuserte jeg mest på trening, og klarte å gå ned fire kilo før jeg avsluttet medlemskapet mitt. Jeg visste derfor om Vektklubb og bestemte meg for å prøve på nytt.

Slik gikk jeg ned:

Jeg registrerte alt jeg spiste i dagboken i Vektklubb. Tidligere da jeg var medlem jukset jeg litt i helgene. Tok et glass vin og litt sjokolade, litt ekstra god mat her og der og tenkte ikke at det hadde så mye å si. Men det har det. Jeg kan ikke være snill mot meg selv og unne meg godis hele tiden, for det er jo egentlig ikke å være snill. Jeg er veldig glad i sjokolade og da er det det jeg velger når jeg skal unne meg noe godt. Samtidig registrerer jeg dette og passer på at jeg ikke går over anbelt kalorinivå, slik at jeg fortsatt har kontroll og ikke skeier helt ut.

siv_lehne_for4
 

Delmål og topper ble nådd. Her er Siv på Gaustadtoppen.

Etter fødselen drakk jeg heller ikke alkohol og det ga meg faktisk mindre lyst på godteri på fredagskveldene. De periodene Ingrid har vært mest krevende har vært på kvelden, så da har det ikke blitt tid til fråtsing i sofakroken. Hun har vært min egen lille motivator.

Da barnet mitt var fire uker tok jeg den første effektive turen med vogn. Jeg har trillet mange forskjellige steder, både i skogen og på veien. Vogna veier 17 kilo så den gir god motstand. Treningssenter har jeg aldri vært på.

Etter kort tid merket jeg at jeg gikk ned i vekt, og det var ikke så vanskelig. Kilo på kilo rant av, og jeg var så fornøyd. Jeg skjønte at det faktisk var mulig!

Etter hvert jogging og noe styrketrening i tillegg til fortsatt å veie og ha grei kontroll over matinntaket med stabil profil på Vektklubb.

Det har selvfølgelig vært en jobb jeg har gjort, og det har ikke vært like lett hver dag. Men poenget mitt er at jeg har knekt koden, jeg skjønner hvordan jeg skal klare det.

siv_lehne_etter3
 

Dattern til Siv har vært hennes egen lille motivator.

Jeg satt nå satt opp et nytt vektprogram i Vektklubb. Der sto det at jeg ikke lenger er overvektig. Min BMI er innenfor normal, midjemålet er ikke helseskadelig, og grunnen til å gå ned i vekt videre nå er kun kosmetisk. Jeg ligger på mellom 61-59 kilo og er 171 cm høy, og er veldig fornøyd med resultatet til nå.

Jeg merker at energinivået er mye høyere enn før og jeg er fornøyd med mindre og sunnere mat.

Mine 3 beste tips til andre:

  1. Ta kontroll, bestem selv og ha tro på at du lykkes. Jeg måtte bestemme meg for at nå var det nok, jeg måtte bare sette i gang og det var ingen vei tilbake.
  2. Spis mat du liker, men i riktig mengde. Vei og registrer maten før du spiser den slik at du ligger i forkant. Når du lærer deg hva som er riktig porsjonsstørrelse for deg og hvor mange kalorier det er i rettene er det lettere å unngå å spise for mye. Jeg har laget mine vanlige måltider, bare gjort de litt sunnere.
  3. Øk hverdagsaktiviteten din. Jeg beveger meg mye mer gjennom hele dagen nå enn jeg gjorde før. Ta aktive valg og finn løsninger som passer deg. Det er så lite som skal til, husarbeid, lek med baby og gå til butikken i stedet for å kjøre.

Stem på Siv

Les om de andre kandidatene

siv_lehne_etter2
 

PÅ VEI: Siv startet med trilleturer og derfra var ikke steget langt til å begynne å jogge. Nå elsker hun å løpe og gå turer i skogen. Treningssenter har hun aldri trent på.