Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Slik får du god løpeteknikk!

En riktig løpsteknikk kan øke effektiviteten og redusere skaderisikoen. Det er vanskelig å gi en fasit på riktig løpsteknikk, men noen generelle anbefalinger finnes. Finn ellers din egen løpestil som fungerer for deg, og skap variasjon ved å løpe i ulendt terreng.
ingridkristiansenweb.jpgFoto: Tore Berntsen

Noe å strekke seg etter - vår egen løpsdronning Ingrid Kristiansen.

Tenk på når du løper:

* Det kan være skadelig å i lengden løpe med økt pronasjon. Med dette mener man at foten faller for mye inn mot innsiden av foten. Forsøk å løpe langs en midtlinje, og bli bevisst ditt eget tråkk. Dette gjelder ofte kvinner som har et bredere bekken enn menn, og som derfor har en tendens til å falle sammen i knærne.

* Unngå for mye bevegelse opp og ned. Store vertikale bevegelser vil øke støtkreftene fra bakken, og dette gir større belastning på strukturene.

* Forsøk å skifte ben relativt raskt, og unngå store sidebevegelser.

* Knærne og lårene skal henge avslappet og rett ned mot bakken. La tyngdekraften gjøre jobben!

* Løp med en naturlig kroppsholdning, slik at armpendlingen blir avslappet og naturlig. Armpendlingen fungerer som kompensasjon for rotasjonen i overkroppen og som en balanse for bena.

* Øk stegfrekvensen dersom du vil øke farten, ikke steglengden.

* Løp så avslappet som mulig, senk skuldrene og unngå knyttede never.