Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

MEKTIG: De små «porsjonspizzaene» er ofte nok til to porsjoner. En liten restaurantpizza på 600 gram vil grovt regnet gi rundt 1200 kcal. Foto: Janne Møller-Hansen / VG

Slik gjør du fast food sunnere

Hurtigmat inneholder som regel mye kalorier, fett, sukker og salt, men lite fiber og andre gode næringsstoffer som gir deg en god, langvarig metthetsfølelse. Med andre ord er ikke tradisjonell fast food den beste slankekosten, men ved enkle grep kan du få både sunnere og mer kalorivennlig hurtigmat.

Kalorismarte tips:

 

* Styr unna store menyer med mye ekstra tilbehør og store størrelser.

* Spis alltid grønnsaker eller salat ved siden av.

* Velg kalorifri drikke som vann, farris og sukkerfri saft/brus.

* Gå for grove brød- og kornvarianter.

* Dropp frityrstekt mat som friterte sushi-biter og fritert kylling.

* Velg så rene kjøtt- og fiskeprodukter som mulig.

* Ikke overdriv mengden dressing og saus.

Har du et mål om å gå ned noen kilo så må du ligge i et energiunderskudd over en lengre periode. Dette vil si at du må innta færre kalorier enn det du bruker.

Selv om du er opptatt av vektreduksjon er det ingen grunn til å være fanatisk, men du trenger heller ikke å dytte nedpå alt du kommer over. Det er absolutt mulig å kose seg med gatekjøkkenmat uten at man sprenger kaloribudsjettet. Bruk sunn fornuft og dropp alt-eller-ingenting-tankegangen.

Sjekk kaloriinnholdet

I en hektisk og travel hverdag er det ikke alltid like lett å planlegge middagene. Da kan takeaway og drive-through være et fristende alternativ.

Ta en titt på kalorioversikten til de ulike måltidene før du legger inn din bestilling - her er det fort gjort å få seg overraskelse!

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt med Vektklubb

Salater og wraps er gjerne et sunnere og mer næringsrikt valg enn en tradisjonell burgermeny, men det kan være store variasjoner på energiinnholdet. Velg salatmåltider og wraps som har et høyt innhold av protein og grønnsaker, og bruk moderate mengder dressing. Dropp varianter med fritert kylling, baconbiter, mye pasta og krutonger.

Sunnere hamburger

I likhet med salater og wraps kan det være store kaloriforskjeller blant ulike hamburgere. Det er som oftest smaken man er ute etter, så velg de minste størrelsene så vil du spare både kalorier og penger. Velger du en dobbel burger med både ekstra ost, bacon og mye fet dressing kan det fort bli dobbelt så mange kilokalorier sammenlignet med en enkel burgervariant.

 

1265 KCAL: På bildet ser du en Whopper burger (617 kcal), stor fries (381 kcal) og stor cola (267 kcal). Vil du passe vekten kan det være lurt å bytte til vann eller lettbrus og velge mindre størrelser. Liten fries gir 198 kcal. Foto: Knut Erik Knudsen

Tips!

 

På hjemmesidene til McDonalds, Burger King og Max kan du sjekke kaloriinnholdet i all mat de har på menyen og planlegge smartere valg før du bestiller.

Og du sparer kroppen din for mye usunt fett og mange kilokalorier hvis du bytter ut pommes frites med en frisk salat, eplebåter eller minigulrøtter. Grovt brød vil ha et bedre næringsinnhold enn lyst brød, og dropp flytende kalorier som sukkerholdig brus og shakes.

Kaloriguide:
1 porsjon (25 g) hamburgerdressing, 16 % fett (Idun) = 60 kcal
1 porsjon (25 g) fersk hamburgerdressing, 54 % fett (Idun) = 125 kcal
Liten hamburger, 100 g fra CircleK = 493 kcal
Stor dobbel burger fra CirckeK = 1117 kcal

Lag selv: Søtpotet-fries

Færre pizza-kalorier

Er det pizza som frister mest så vil du spare mange kalorier ved å styre unna hvit saus, rømmedressing og ekstra ost. Hva slags pizzatopping du velger vil naturligvis også påvirke kalori- og næringsinnhold. Velg magert kjøtt som karbonadedeig, biff, kylling og kokt skinke fremfor bacon, pepperoni og kjøttboller. Vær raus med grønnsakene og spis gjerne en grønn salat ved siden av pizzamåltidet. Prøv også lompepizza eller pizza med fullkornstortilla som bunn for en kjapp og sunn pizzavariant.

 

1156 KCAL: Med utgangspunkt i at et triangelstykke veier ca 150 gram vil tre pizzastykker av “Heavy Heaven” fra Peppes gi hele 941 kcal. Drikker du en halvliter Solo til måltidet gir det 215 kcal. Foto: Frode Hansen / VG

Pølseretter med farger

Det er heller ikke krise om du spiser pølser til middag eller når du er på farten, men tenk over tilbehøret. Dropp de største XXL-pølsene fra bensinstasjonen og styr unna pølsevarianter med «det lille ekstra» som ost og bacon. Ved å kutte ut for eksempel rekesalat og stekt løk unngår du også en del ekstrakalorier. Velg de magrere pølsetypene i hverdagen og husk at lomper er et mer kalorivennlig valg enn pølsebrød.

 

229 KCAL VERSUS 561 KCAL: EN grillpølse i lompe med ketchup, sennep og rå løk gir 229 kcal, mens en stor grillpølse i både pølsebrød og lompe med rekesalat, sprøstekt løk, ketchup og sennet gir 561 kcal. Foto: Trond Solberg / VG

Prøv for eksempel fargerik pølsewok med masse deilige grønnsaker og pølser med grønnsaksmos som sunnere pølsemiddager i hverdagen.

Kaloriguide:
1 pølse go' og mager (Gilde) = 88 kcal
1 grillpølse av kylling og kalkun (Prior) = 93 kcal
1 liten grillpølse (Gilde) = 133 kcal
1 stor wienerpølse (Gilde) = 146 kcal

Taco-tips

Taco er en sikker favoritt blant mange nordmenn. Det tar ikke lang tid å lage og kan varieres i det uendelige. Det er enkelt å få en sunnere og magrere tacovariant, uten at det går utover smaken. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, kylling eller fisk. Vegetartaco med for eksempel bønner istedenfor kjøtt blir også stadig mer populært.

Fyll opp med masse digge grønnsaker og erstatt rømmen med kesam. Ikke overdriv ostemengden og velg gjerne medium store lefser eller skjell fremfor de aller største tacolompene. En tacosalat eller en tacobowl er også å anbefale.

Fredagens «viktigste» valg: Bør du velge tortillalefse eller tacoskjell?

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Bærekraftig og kjøttfri kostholdsplan som får deg ned i vekt

Matspaneren: Bare Bra Protein Supergranola med kakao, kokos og mandel

Fem plankevarianter du bør prøve

Slik kan du gjøre oppskriftene dine sunnere

Slik får du familien til å spise mer fisk