Start i dag!

  3 måneder: kr ,-
  6 måneder: kr ,-
12 måneder: kr ,-
Glass med vann fra springen, vann, drikke, helse. Vannglass.
 

DEHYDRERING: Pass på så du drikker nok med vann i varmen. I et varmt klima taper man mer vann fra kroppen gjennom svette og pust. Foto: Kerstin Mertens / Samfoto

Drikker du nok vann?

Slik holder du kroppen hydrert gjennom hele dagen

Visste du at i alvorlige tilfeller kan man skade hjernen og nyrene ved å drikke for lite vann?

Ekspert

Wasim Zahid er skribent, foredragsholder, forfatter og lege. Zahid studerte medisin ved Universitetet i Oslo og har en spesialisering ved Kardiologisk avdeling. Foto: Janne Møller-Hansen / VG

Er du ofte tørst, tisser sjeldent og har konsentrert urin? Da er det et tegn på at du drikker for lite vann. Vann er livsviktig for kroppen vår og bare etter noen dager uten tilførsel vil den slutte å fungere.

– Vann er en del av de viktige kroppsvæskene som blod, spytt og fordøyelsesvæsker. Vann brukes også som smøremiddel i tarmen og ledd, og er avgjørende for de fleste celleprosessene i kroppen, sier lege, skribent, foredragsholder og forfatter Wasim Zahid.

Når vann ikke frister: Sommerdrikker som slukker tørsten

Drikk nok vann

Det er ikke alltid det er så lett å huske å drikke vann hele tiden. Lange dager på jobb og dager ute i aktivitet kan være årsaker til at det går flere timer før man fyller på med væske. Heldigvis har kroppen evnen til å regulere prosessene sine, avhengig av tilbud og etterspørsel. Får kroppen for lite vann, sparer den på det den har ved å redusere urinproduksjonen. Men for å bøte på vannmangelen, henter kroppen væske fra andre celler for å opprettholde blodvolumet og blodtrykket, og det kan få konsekvenser. Blant annet at de andre cellene blir tørrere. Det kan du for eksempel se på huden som blir tørr og mindre elastisk.
– Lar du kroppen fremdeles bruke av vannlagrene uten å fylle på med væske, kan du merke at du får tørre slimhinner i munnen. I alvorlige tilfeller skades nyrene, leveren og også hjernen. Forvirring og bevisstløshet kan også forekomme, sier Zahid.

syf27bb0 (1)
 

Menneskekroppen består av omtrent 60 % vann og hele to tredeler av væsken finnes inne i cellene. Gjennom dagen taper vi kontinuerlig væske, og spesielt mye når vi trener. Foto: Magnar Kirknes / VG

Les også: Drikker du nok vann på trening?

Hvor mye vann trenger kroppen i løpet av en dag?

Ekspert

Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbs egen kostholdsekspert. Foto: Frode Hansen / VG

I snitt bør vi få i oss rundt 2 liter hver dag, men det varierer veldig fra person til person og alt trenger ikke å drikkes. Vannbehovet avhenger av alder, aktivitetsnivå, kosthold, klima og helsetilstand. Spesielt i et varmt klima og under trening er det viktig å få i seg nok væske. I varmen taper man mer vann fra kroppen, både gjennom svette og i pusten, og kroppen kan kreve flere liter væske enn normalt.

Vektklubbs kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm mener det er spesielt viktig med væske etter en treningsøkt i varmen.
– Etter en treningsøkt i varmen mistes mye væske. For å rehydrere anbefales å erstatte 150 prosent av væsketapet, sier Skarpaas Ramm.

For å finne ut av hvor mye svette du har har mistet per time kan du veie deg uten klær før økten, for deretter å veie deg igjen etter økten. Differansen tilsvarer «svetteraten» per halvtime. Viser vekten for eksempel 0,5 kg mindre etter 30 min trening er «svetteraten» 1 liter per time. Det betyr at du bør ha et væskeinntak på 1,5 liter.

Kan også bli for mye

Det skal mye til å drikke for mye vann. Nyrene har en god evne til å skille ut overflødig væske. Likevel kan et overdrevet inntak av vann være ugunstig. Kroppen skiller nemlig ut mineraler med urinen. Dermed kan for mye vann føre til at kroppen tappes for mineraler og kan komme i ubalanse, og du kan føle deg både uvel og kvalm.

– Ved høyt svettetap på varme dager med fysisk aktivitet er det viktig å tenke på og samtidig få i seg nok mineraler for en god rehydrering av kroppen. Drikk derfor vann til måltidene som naturlig inneholder ulike mineraler, sier Skarpaas Ramm.

Trene i sommer? Dette er øvelsene du faktisk tar deg tid til å gjøre

Her er ekspertenes tips for enkelt å holde seg hydrert gjennom hele dagen:

1. Det beste tipset er å drikke når du er tørst og spise matvarer som inneholder mye vann som for eksempel frukt og grønnsaker.
2. Etter en natt har kroppen mistet en del væske. Start morgenen med å drikke et stort glass vann for å rehydrere kroppen.
3. Ha gjerne en mugge eller flaske med vann i nærheten av deg slik at mengde væske som drikkes blir synlig.
4. Det er godt med kaldt vann og isbiter, men det kan være lurt å ha mer temperert vann for å klare å drikke litt større mengder.
5. Husk å drikke rikelig med væske til måltidene. Da er det samtidig inntak av glukose og mineraler som bedrer rehydreringen.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Sommerens sunneste softis lager du selv!

Smarte og sunne grillspyd

Slik motiverer du deg gjennom løpeturen!

Kaken som knapt inneholder kalorier

Den sunne frokosten du vil ha - selv på varme sommerdager