taebd8c1
 

NED I VEKT: En sterk viljestyrke for å motstå fristelser er alfa omega for deg som har som mål å gå ned i vekt. Foto: NTB Scanpix

Slik kan du trene opp viljestyrken

Fem enkle grep for bedre viljestyrke.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

 

Camilla Lorentzen er personlig trener og Vektklubbs egen motivasjon- og treningsekspert. Foto: Helena Krekling

Vi har alle opplevd det: Dagen starter på best mulig måte med en sunn og god frokost, salat til lunsj og en skyr på veien hjem. Mestringsfølelsen er til å ta og føle på når treningsøkten er fullført for dagen, men i det man entrer den velkjente sofastillingen litt senere på kvelden begynner tankene å vandre. Hadde det ikke vært litt godt med en liten sjokoladebit? Er det egentlig så viktig å nå det målet du har satt deg, eller kan det vente?

Lær deg å kontrollere inntaket: Enkle triks for å spise mindre

Alt for ofte ender vi dessverre opp med å besvare disse spørsmålene på en måte som tilfredsstiller det akutte behovet der og da, til forargelse senere på kvelden og i dagene som følger. Vi plager oss selv med tanker om at vi ikke mestrer, og at viljestyrken er ikke-eksisterende. Men skal vi tro den amerikanske psykologiprofessoren Roy Baumeister er sannheten faktisk en helt annen.

Baumeister står bak boken «Willpower» og han forklarer den mye omtalte viljestyrken på en litt ukjent måte: Han mener at viljestyrke ikke er noe man har hele tiden, men heller en evne som svekkes jevnlig i løpet av en dag, uke eller måned.

Tidligere Vektklubb-medlemmer: Slik klarer de å holde på de gode vanene

 

Ved å oppsøke situasjoner hvor du helst vil unngå fristelser kan du trene opp vilestyrken til å bli enda sterkere. Som for ekspempel på kino. Foto: Eskil Wie Furunes / VG

Unngå kalorismell på kino: Stor popcorn + brus = 1000 kcal

I følge Baumeister kan man tenke at man starter dagen med et glass fylt til randen med viljestyrke, og de fleste har helt sikkert opplevd at det å velge en sunn frokost ikke er det aller vanskeligste. I løpet av dagen blir vi derimot utsatt for ulike prøvelser og fristelser, slik som en godteskål på jobben (som selvsagt har alle favorittbitene dine), et vanskelig møte med en ufyselig sjef eller skrikende barn i butikken, som fort kan føre til at glasset går fra halvfullt til tomt. Da er det kanskje ikke så rart at sjokoladeskuffen vinner.

Heldigvis finnes det noen enkle grep for både å spare, og trene opp viljestyrken på. Med disse tipsene kan du kanskje klare å nå målet ditt en gang for alle:

1. Planlegg måltidene i forkant
Dersom du slipper å stå i kantina og vurdere om du skal gå for kylling og potet eller lasagne, vil mye være gjort. Det samme gjelder for dagens resterende målltider: Ha en plan, gjerne for en hel uke, så vil valgene bli mye færre.
2. Legg handleturen til de dagene i uken hvor du vet at du har overskudd
Det å ta turen innom butikken fredag ettermiddag etter jobb er kanskje det dummeste vi gjør. Et godt tips er å ta storhandelen på mandager og helgeinnkjøpene på torsdager.
3. Spis godt i løpet av dagen
På den måten slipper du å gå rundt sulten. Baumeister hevder nemlig at glukosenivået i hjernen kan påvirke viljestyrken din. Du har kanskje merket at det er vanskeligere å si nei om magen rumler?
4. Unngå å oppbevare fristelser hjemme
Ingenting er vanskeligere enn å holde seg unna godteskuffen når viljestyrken er som lavest. Ved å ikke kjøpe inn godteri, har du heller ikke godteri liggende hjemme. Dermed kan du unngå å falle for den unødvendige godteskuffen.
5. Oppsøk situasjoner hvor du vet du må jobbe litt for å holde deg til planen
..men bare når du har overskudd. På denne måten kan du trene opp viljestyrken din litt og litt, slik at du i fremtiden har enda mer å gå på.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Spar du 1000 kcal på kinoturen, uten å kutte ut godteri

Spar kalorier - lag ditt eget potetgull

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.