Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

MYK START: Vil du trene mer i år, men blir svett av tanken på treningssenter? Det er absolutt mulig å komme i form med hverdagslige gjøremål eller enkle øvelser hjemme i din egen stue. Her ser du personlig trener Silje Thorstensen gjøre sit ups, en øvelse som kun krever en matte. Foto: Roger Neumann / VG

Slik kommer du i gang med treningen

Glem burpees og blodharde intervaller. Gi kroppen en snill start, så holder treningsmotivasjonen lengre!

 

Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal. Foto: Mattis Sandblad/VG

Mange av oss bruker de første ukene av januar til å sette i gang et nytt år. Det kan være alt fra å strukturere opp hverdagen igjen med barn og aktiviteter, oppstart på jobb eller andre ting som gjerne tar en del tid og fokus i starten på det nye året. Om oppgavene blir for mange er kanskje treningen det som lettest utsettes til sent i januar eller tidlig februar.

Les også: De 5 mest effektive styrkeøvelsene

For å ikke havne i fella med utsettelser på utsettelser har jeg satt opp en liste med aktiviteter du kan starte med allerede i dag.

Uten de store forberedelsene eller planleggingen kan du allerede nå snike inn treningen i det nye året uten at du trenger å forsake alt det andre du må gjøre.

Start forsiktig

En snill igangsetting vil gjøre «sjokket» for muskler og ledd mindre når du etter hver kommer i gang med mer regelmessig og systematisk trening. Du trenger et godt grunnlag for at kroppen skal tåle de nye påkjenningene. Det gir du den ved å starte opp forsiktig og i små doser som passer deg.

Unngå å bli en jojo-mosjonist, eller å blir satt på sidelinjen på grunn av belastningsskader.

Starter du for eksempel med jogging tre ganger i uken uten å ha løpt på lenge er det som å sende en invitasjon til beinhinnebetennelsen.

Les også: Vask deg svett

Jeg har satt opp en liste på åtte øvelser eller aktiviteter du kan gjøre. Hver dag kan du plukke ut to til tre øvelser fra listen som du gjennomfører.

Heng aktiitetslisten på kjøleskapet eller en annen synlig plass, slik at du enkelt kan minne deg selv på hva du skal gjøre. Dessuten kan listen også fungere som en avsjekk etter aktiviteten er gjort. Det er så motiverende med ting som er gjort!

I dag:

  • Gikk/syklet jeg til og fra jobben
  • Tok jeg to runder med 10 sit-ups
  • Tok jeg tre runder med planke à 30 sekund
  • Gikk jeg en tur
  • Tok jeg to runder med 25 knebøy
  • Utførte jeg maks antall push ups (noter antall)
  • Var jeg aktiv med husarbeid i 30 minutt
  • Var jeg aktiv ute i 30 minutt
  • Tok jeg 20 tåhev

Legg gjerne til andre øvelser som du liker også. Start i dag, det trenger ikke være verre å komme i gang!

Snikmosjon med vri:

  • Bar alle de tyngste bæreposene
  • Holdt balanse på ett ben mens jeg pusset tenner (bytt halvveis)
  • Hinket til og fra badet/kjøkkent/stua
  • Dype knebøy for å hente fat, kopper og bestikk mens jeg tømte oppvaskmaskinen
  • Gikk baklengs opp trappen
  • Reiste meg opp og spaserte rundt i huset i reklamepausen
  • Tok på meg bukse uten å bruke hendene(ekstern lenke)

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Lær mer om Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Vanskelig å trene seg slank

5 styrkeøvelser du bør slutte med

Slik blir du kvitt treningssenterskrekken

Gå deg i form!