Det kan være vanskelig å holde handlekurven fri for snacks når helgen starter. Foto: Erlend Aas / Scanpix

Slik takler du helgen når du skal ned i vekt

Mange medlemmer har ingen problemer med disiplinen i ukedagene. Men hvorfor er karakterstyrken som blåst bort fredag ettermiddag?

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Helger byr på mange fristelser, og for mange er det vanskelig å motstå. Mat og søtsaker er mer tilgjengelig enn til hverdags, dessuten bedriver vi aktiviteter som er sterkt forbundet med mat når vi har fri: Vi omgås over mektige middager, skåler i kaloristinne drinker, og myser og smatter i kinomørket eller fra sofakroken.

Skal du på kino? Unngå kalorismellen!

Måltidsrytmen endres

I helgen forskyves hele matskjemaet; man spiser frokost senere, og ofte går det mange timer mellom hvert måltid. Dette kan igjen føre til et sterkt søtsug. Vektklubbs kostholdsekspert Eli Anne Myrvoll Blomkvist mener et annet problem er at kos er så sterkt forbundet med mat. 

Mulig å kose seg uten usunn mat

- At kos og mat hører sammen, er en litt dårlig vane vi har fått innarbeidet helt fra barnsben av. Og i helgen skal man slappe av, sitte foran TV-en, og ha snacks og godteri på bordet foran seg. Men det må ikke være sånn, man kan jo kose seg på en sunn måte også. For eksempel ved å skjære opp masse eksotiske frukter eller grønnsaker, og servere med dip laget av kesam.

Sunne snacks: Her nøtter og aprikos, gulrøtter og stangselleri med dipp og fruktsalat med kesam. FOTO: TROND SOLBERG/VG

- Og dersom man egentlig er mett etter middag, så behøver man kanskje ikke spise noe i det hele tatt? Man kan jo ta seg en kopp kaffe eller te, et glass farris eller lettbrus, så har man noe på bordet, sier Eli Anne.

Lyst på noe godt i helgen? Her har du oppskrifter på sunn helgekos!

Mental trening må til

I bunn og grunn handler småspisingen om å ta bevisste valg. Du må prøve å overbevise deg selv om at du er en person som ikke absolutt må putte noe i munnen for å ha det hyggelig.

- Du kan glede deg over andre ting du kan gjøre i helgen. For eksempel å ta et varmt bad, kjøpe et ukeblad og kose deg med, gå på shopping eller kino, eller gå turer med venner. Dersom du vil ned i vekt, så nytter det ikke å spise pizza og drikke øl på fredagskvelden, ha ost, kjeks og vin og godterier på lørdag, og så dessert og kake til kaffen på søndag. Da blir helgen altfor lang!

Spare kalorier til helgen?

Eli Anne synes ikke det er lurt å "spare" opp kalorier i hverdagene for å spise dem i helgen.

- Hvis du lærer deg å leve etter et jo-jo-opplegg der du er kjempestreng i hverdagen og skeier skikkelig ut i helgen, vil du aldri få et sunt, bevisst forhold til kostholdet ditt. Da risikerer du å være konstant sulten og irritabel i hverdagen, dette er rett og slett ingen sunn løsning. Kroppen din vil ikke være spesielt glad for det, selv om du nok kan kontrollere vekten på kort sikt. Problemet er at du lettere mister kontrollen og kommer i ubalanse, om du stor-fråtser hver eneste helg, forklarer hun, og fortsetter:

- Det lønner seg å være moderat, på lang sikt. Dersom du spiser snacks eller godterier ofte, får du faktisk et større behov for det. Når du venner deg av med snacks og godterier, så vil også behovet på sikt bli mindre.

Naturlig å sprekke av og til

Men Eli Anne har full forståelse for at fristelsene i helgene er mange.

Ble fristelsen for stor? Kunsten er å hente seg inn igjen etterpå. FOTO: ESPEN SJØLINGSTAD HOEN / VG

- Man kan jo ikke leve som en asket resten av livet, men må kunne unne seg litt. Kunsten er å finne balansen mellom litt og for mye. Den er litt vanskelig å finne, og å finne den kan kreve litt trening. Men du må ikke gi opp selv om du sprekker litt innimellom. Av og til vil du komme til å sprekke, og spise mer enn du hadde tenkt. Men etter hvert som du får bedre kontroll, vil sprekkene komme sjeldnere, sier Eli Anne.

Hun er selv glad i søtsaker og god mat.

- Om jeg ikke var veldig bevisst, ville jeg hatt et vektproblem. Jeg liker både godterier, kaker, ost og kjeks og pizza og øl. Derfor må jeg passe på, så dagene med kos ikke blir flere eller like mange som hverdagene. Men det går selvsagt også an å veie opp et økt inntak med økt aktivitet. Gå en runde ekstra, for eksempel.

Dårlig tid? Tren ferdig på 20 minutter! 

Hold deg innenfor kalorinivået

Gått hundre kalorier over budsjettet ditt? Det skal gå greit. Bare sørg for at det ikke blir mange hundre. Foto: vektklubb.no

Hun anbefaler deg å holde deg til ditt anbefalte kalorinivå, også i helgene.

- Om du går hundre kalorier over en dag i helgen fordi du spiser en sjokolade eller drikker et glass vin, så vil ikke dette ødelegge for ukens vektreduksjon. Det går an å unne seg litt ekstra utover sitt anbefalte nivå. Men dersom du derimot spiser en hel pose sjokolade og drikker en hel flaske vin, så vil du nok ikke gå ned noe den uken. Hvis du da ikke kompenserer med økt fysisk aktivitet, sier Eli Anne.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.